مرکز ترک اعتیاد
علائم خماری شیشه
۱۳۹۹-۰۸-۱۷
مرکز ترک اعتیاد
برخورد صحیح با افراد مشکوک به اعتیاد
۱۳۹۹-۰۸-۱۷

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: اعتیاد دلایل مختلفی دارد اما بسیاری از تحقیقات و آزمایشات نشان داده است که یکی از اصلی ترین دلایل ابتلای به اعتیاد دلایل روانی می باشد. اعتیاد یک موقعیت چندوجهی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل مربوط به ژنتیک بیماران می باشد که در مقاله تاثیر ژنتیک بر اعتیاد به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم.

حتما مطالعه کنید: تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

به همین جهت و از آنجایی که اعتیاد دلایل روانی مختلفی دارد، ضروری است که درمان آن مطابق نظر روانشناس و روانپزشک باشد در همین راستا ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشک با کادر درمانی مجرب و پرستاری شبانه روزی انجام می شود تا بیماران علاوه بر درمان جسمی با اصلاح ساختارها و چهارچوب های ذهنی به درمان ذهن و روان خود نیز بپردازند.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد
کلینیک ترک اعتیاد

عوامل روانی اعتیاد

برخی از عوامل اعتیاد:

از دیدگاه علم روانشناسی، اختلالات روحی یکی از اصلی ترین دلایل گرایش به اعتیاد می باشد که این اختلالات طیف وسیعی از بیماری ها را در بر میگیرد که در مقاله رایج ترین بیماری های اعصاب در میان بیماران اعتیاد به توضیح برخی از این اختلالات پرداخته ایم.

بطور کلی این اختلالات می تواند شامل اختلالات خلقی، اختلالات شناختی باشد اما در مواردی نیز ممکن است این اختلالات بصورت هم زمان در بیمار بروز کنند که در میان درمانگران به چند ابتلایی معروف است اما رایج ترین بیماری روانی در میان بیماران اعتیاد افسردگی و اضطراب است.

یکی از راه های پیشگیری از بروز اعتیاد در میان بیماران آسیب شناسی روانی است که این فرایند با بررسی علل روانی اعتیاد شروع می شود و درمان آن با اصلاح ساختار چهارچوب های روانی و بهبود عملکردهای احساسی بیمار انجام میگیرد.

اما توجه داشته باشید که اعتیاد تنها به دلیل بیماری های روانی نمی باشد و عوامل دیگری همچون تاثیرات محیطی، عوامل اجتماعی و بیولوژیکی نیز می تواند بر ابتلای اعتیاد تاثیر داشته باشد.

دلایل روانی اعتیاد:

اختلالات روحی و به دنبال آن ابتلای به بیماری های روحی می تواند ناشی از یک ناهنجاری اجتماعی باشد و این ناهنجاری میتواند زمینه ساز گرایش بیمار به مصرف مواد اعتیاد آور همچون متادون، تریاک، ماری جوانا، حشیش یا شیشه باشد.

از دیگر دلایل روانی ابتلا به اعتیاد می تواند باورهای اشتباه باشد چرا که طبق تحقیقات بسیاری از رفتار هایی که منجرب به اعتیاد می شود ناشی از باورهای اشتباه و سخت گیرانه می باشد که به کمک روانشناس می توان بر آنها غلبه کرد.

اما جالب است بدانید که عدم بلوغ روانی افراد نیز ممکن است باعث اعتیاد شود، عدم بلوغ روانی صحیح باعث عطش و وسوسه مصرف و تجربه هر رفتاری می شود متاسفانه بسیاری از بیماران اعتیاد به دلیل عدم بلوغ روانی و به دنبال ارضای وسوسه های مختلف اقدام به مصرف مواد اعتیاد آور کرده اند.

اما همانطور که پیش تر گفتیم، علائم دیگری همچون علائم بیولوژیکی و شرایط محیطی نیز بر اعتیاد تاثیر گذار است که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

مرکز ترک اعتیاد

عوامل بیولوژیکی اعتیاد

عوامل بیولوژیکی اعتیاد:

  • ژنتیک:

اختلال ژنی باعث اعتیاد نیمی از بیماران است که مربوط به ساز و کارهای ساخت دوپامین در مغز می باشد اما باید بدانید واکنش هورمون های بدن به استرس نیز از دیگر عوامل ابتلا به اعتیاد می باشد.

  • فیزیولوژی:

جالب است بدانید اختلال در آنزیم کبدی باعث تمایل و اعتیاد افراد به مصرف الکل می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

عوامل روانی اعتیاد

عوامل روانی اعتیاد:

  • ویژگی های شخصیتی:

تحریک پذیری و کنجکاوی از دیگر دلیل روانی اعتیاد است که تحریک پذیری خود می تواند عامل لغزش بیماران درمان شده نیز باشد.

  • ناهنجاری های روانی:

افسردگی، اضطراب یکی از اصلی ترین دلایل زمینه های ابتلا به اعتیاد است همچنین بروز حوادث نیز می تواند بر اعتیاد نقش داشته باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

عوامل محیطی اعتیاد

عوامل محیطی اعتیاد:

  • خانواده:

روابط بین فردی و التهاب در چهارچوب خانواده می تواند باعث گرایش افراد به سمت مواد اعتیادآور باشد و باید بدانید متاسفانه آمار ابتلا به اعتیاد در افرادی که در خانواده آنها اعتیاد رایج است و فردی اقدام به مصرف مواد مخدر می کند بسیار بیشتر است.

  • دوستان و اطرافیان:

فراموش نکنید که تاثیر محیط و دوستان بر هر شخصی بسیار تاثیر گذار است که بنابراین ضروری است که خانواده ها بر دوستان فرزند خود نظارت کاملی داشته باشند.

سخن پایانی:

ابتلای به اعتیاد دلایل مختلفی دارد که این دلایل می توانند ناشی از بروز یک حادثه در زندگی شخصی بیمار یا باورهای اشتباه او در زندگی باشد به همین جهت طیف گسترده ای از عوامل می تواند در اعتیاد تاثیر داشته باشد. در طول مقاله به بررسی برخی چند از این عوامل پرداختیم و بیان کردیم که ترک اعتیاد و سم زدایی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد ایران تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشک باتجربه و کادر درمانی مجرب و پرستاری شبانه روزی انجام می شود تا بیماران علاوه بر درمان جسمانی به اصلاح چهارچوب های ذهنی و روان خود بپردازند، جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مرکز ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید.

1 Comment

  1. غلی گفت:

    سلام آیا میشه b2رو با متادون ترک‌ کرد …متادون راحتره ترکش‌ یا متادون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *