کلینیک ترک اعتیاد
علائم مصرف هروئین
۱۴۰۰-۰۸-۲۵
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه مصرف ماری جوانا و سرطان ریه
۱۴۰۰-۰۸-۲۵

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون:  افرادی که هروئین را ترک می کنند، ممکن است احساس ناامیدی یا تنهایی کنند و همین امر موجب ایجاد افکار خودکشی در آنها می شود. آیا معتادان به هروئین خودکشی می کنند؟ این یک سوال معمولی است، اما پاسخ دادن به آن ممکن است کمی دشوار باشد. برخی افراد مبتلا به اعتیاد به هروئین هستند که اقدام به خودکشی می کنند، اما این یک سناریوی پیچیده است. در این مقاله به بررسی خودکشی بیماران اعتیاد به هروئین خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: هروئین

خودکشی بیماران اعتیاد به هروئین

برخی آمارهای دلخراش وجود دارد که نشان می دهد بین اعتیاد و افکار و رفتارهای خودکشی ارتباط عمیقی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که سوء مصرف الکل و مواد مخدر، رتبه دوم را در لیست عوامل خطر خودکشی (به دنبال افسردگی و اختلالات خلقی) دارند. مطالعات مختلف نشان داده اند که احتمال اقدام به خودکشی در افرادی که دچار اختلالات سوء مصرف الکل و مواد مخدر هستند، شش برابر بیشتر است.

برخلاف این واقعیت که تحقیقات همچنان نشان می دهد بین خودکشی و سوء مصرف مواد ارتباط وجود دارد، به گفته کارشناسان، تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود تا مشخص شود که این رابطه چیست و چگونه است.

خودکشی بیماران اعتیاد به هروئین

خودکشی بیماران اعتیاد به هروئین

افسردگی و اعتیاد

اگرچه افسردگی و اعتیاد هر دو عامل مهم و جداگانه ای برای خودکشی به شمار می روند، اما آنها نیز اغلب به عنوان اختلالات همزمان با هم رخ می دهند. افرادی که با اختلالات خلقی، از جمله افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، احتمال مصرف مواد مخدری مانند هروئین در آنها بسیار بیشتر است.

دلیل این امر این است که آنها تصمیم دارند از طریق مصرف مواد مخدر و الکل، اقدام به خود درمانی کنند و با علائم اختلال خلقی خود مقابله کنند. این امر آنها را در معرض خطر خودکشی قرار می دهد به دلیل اینکه دو اختلال به طور همزمان با هم اتفاق می افتد. در صورتی که فقط به یکی از اختلالات مبتلا شده باشید، به عنوان مثال فقط مبتلا به یکی از اختلالات روانی باشید و یا فقط به هروئین یا ماده دیگری اعتیاد داشته باشید، کمتر در معرض خطر خودکشی قرار خواهید گرفت.

حدود نیمی از افرادی که مواد مخدری مانند هروئین مصرف می کنند، گزارش کرده اند که در دوره ای از زندگی خود افسردگی را تجربه کرده اند. وقتی افسردگی در شخصی که به اعتیاد به هروئین مبتلا است رخ می دهد، بهبودی طولانی مدت برای او دشوار خواهد شد، مگر اینکه هر دو بیماری به طور همزمان درمان شوند. به همین دلیل لازم است افراد در صورت ابتلا به اعتیاد و اختلال همزمان روانی، در برنامه های درمانی تشخیص دوگانه شرکت کنند. اگر فردی هم مبتلا به افسردگی باشد و هم با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم کند و فقط برای درمان اعتیاد اقدام کند، احتمال عود را در مقایسه با درمان همزمان هر دو اختلال افزایش خواهد داد، در صورتی که قبلا ابتلا به اختلال روانی در شما تشخیص داده شده است و هروئین نیز مصرف می کنید، احتمال تجربه عوارض جانبی منفی در شما افزایش خواهد یافت.

خودکشی بیماران اعتیاد به هروئین

آنچه بسیاری از مردم از آن غافلند، تاثیر قوی هروئین بر مغز افرادی است که به آن اعتیاد دارند. بنابراین، آیا احتمال اینکه افرادی که هروئین مصرف می کنند خودکشی کنند بیشتر است؟ در برخی موارد، این افراد ممکن است قبل از شروع مصرف مواد مخدر خودکشی نکنند، اما این ماده مخدر مغز آنها را به گونه ای تغییر دهد که یا اختلالات روانی زمینه ای را تشدید کند و یا باعث ایجاد این اختلالات شود. هروئین ممکن است در تشدید علائمی از جمله داشتن انرژی کم، احساس انزوای اجتماعی. افت عاطفی، اضطراب و در نهایت افکار خودکشی کمک کند.

هروئین همچنین در احتمال خودکشی نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، اگر شما مبتلا به اعتیاد به هروئین هستید، ممکن است بر روابط شما نیز تأثیر بگذارد. این امر باعث منزوی شدن شما شده و منجر به از دست دادن شغل، مشکلات مالی و مشکلات حقوقی خواهد شد. همه این عوامل ممکن است در افکار و یا رفتارهای خودکشی نقش مهمی را ایفا کنند.

ترک هروئین

ترک هروئین

ترک هروئین

برای اینکه بتوانیم به سوال ” آیا افرادی که مبتلا به اعتیاد به هروئین هستند خودکشی می کنند؟” پاسخ دهیم، باید ترک هروٸین را نیز مد نظر قرار دهیم. ترک اعتیاد به هروٸین، زمانی اتفاق می افتد که فردی به هروئین وابستگی جسمی داشته باشد و ناگهان مصرف آن را متوقف کند. وقتی چنین چیزی اتفاق می افتد، ممکن است نه تنها علائم جسمی مانند ولع مصرف، مشکلات خواب و علائم گوارشی، بلکه علائم عاطفی را نیز تجربه کند. افرادی که اقدام به ترک هروئین می کنند ممکن است احساس ناامیدی و یا تنهایی کنند که باعث ایجاد افکار خودکشی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *