مواد مخدر و سرطان
مواد مخدر و سرطان
۱۳۹۸-۰۲-۱۴
عوارض مصرف ترامادول
عوارض مصرف ترامادول
۱۳۹۸-۰۲-۱۴
نمایش همه

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر دلایل و عوامل متعددی دارد در مقاله عوامل تاثیرگذار در مصرف مواد مخدر درباره تک تک این موارد صحبت کردیم و اشاره کردیم که ژنتیک هم در ابتلا به اعتیاد بی تاثیر نیست.

امروز تاثیر ژنتیک و وراثت در بسیاری از بیماری‌ها یا خلق و خو ها بر هیچکس پوشیده نیست، متخصین ترک اعتیاد، وابستگی به مواد اعتیاد آور را بیشتر نوعی بیماری می‌دانند تا یک مسئله اجتماعی و رفتاری با این وجود می‌شود گفت ژنتیک که در اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر نیز مانند بسیاری از بیمارها نقش دارد

تاثیر ژنتیک بر اعتیاد:

اعتیاد، بسیاری از ویژگی‌های یک بیماری مزمن و وراثتی را دارد و محققین در حال بررسی این موضوع هستند که ژن‌ها چطور می‌توانند بدن انسان را در برابر اعتیاد آسیب پذیر و یا از آن محافظت کنند.

تاثیر محیطی که فرد در آن رشد می‌کند بر هیچ کس پوشیده نیست ولی ژنتیک نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

مرکز ترک اعتیاد

تاثیر ژنتیک در اعتیاد

جالب است برخی از مراجعین کلینیک ترک اعتیاد آکسون سابقه اعتیاد در خانواده خود را داشته اند.

به چه دلیل فهمیدن رابطه ژنتیک و سابقه اعتیاد در خانواده در انتخاب درمان مهم است؟

اعتیاد مشکل پیچیده‌ای است و تحت تاثیر عواملی متفاوتی مانند ژنتیک شکل می‌گیرد، برخلاف باور اکثر مردم هیچ ژنِ مخصوصی برای “اعتیاد به مواد اعتیاد آور” وجود ندارد،بلکه چند ژن مختلف در زمینه ارثی بودن اعتیاد تاثیر دارد، البته وجود این عامل به این معنی نیست که فرد در آینده به مواد اعتیاد آور معتاد می‌شود. درک بهتر پیچیدگی‌های اعتیاد و رابطه بین عوامل زمینه ساز در برنامه پیشگیری اعتیاد و درمان اعتیاد بسیار ضروری است.

انسان‌ صدها ژن دارد که هرکدام مسئول ویژگی های منحصر بفردی در افراد هستند و ژن‌ های بیشماری مسئول خصایص فردی هستند مانند:

  • شخصیتی و رفتاری: برونگرایی و درونگرایی
  • جسمانی و ظاهری: ویژگی قابل مشاهده مثل رنگ چشم، رنگ مو، قد
  • زمینه بروز یک عارضه: آسیپ پذیر بودن فرد در برابر یکی بیماری روانی یا جسمی

البته تاثیر ژن‌ها همیشه قطعی نیست و تاثیر محیط و ژنتیک باهم تعامل دارند به طور کلی ژن‌ها در کروموزم دسته بندی شده‌اند و به عنوان کتابچه دستور العمل برای ویژگی شخصی عمل می‌کنند. هر انسانی 46 کروموزم دارد و از هرکدام از والدین 23 کروموزوم دریافت می‌کند.

آیا اعتیاد ارثی است؟

هر ویژگی، میزان وراثت پذیری متفاوتی دارد که میزان اثرگذاری ژن‌های فرد یا همان وراثت پذیری از0٫۰  تا ۱٫۰ متفاوت است، که 0 نشان دهنده عدم تاثیر گذاری ۱٫۰ نشانگر وجود تأثیر گذاری کامل است اعتیاد نیز از متوسط تا شدید با ژنتیک فرد در ارتباط است.

گرچه مصرف مواد اعتیاد آور در دوران نوجوانی با عوامل محیطی مثل اجتماع، میزان در دسترس بودن مواد مخدر، ولی در دوران بزرگسالی محیط تاثیر خود را تا حدی از دست می‌دهد و ژن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

باید توجه داشته که اعتیاد فقط تحت ثاثیر یک ژن خاص صورت نمی‌گیرد، اینکه شخصی مستعد اعتیاد باشد فرایند پیچیده‌ای است و ژن‌های متفاوتی در آن دخیل هستند. دو نفر با اعتیاد یکسان و مشابه تاثیرات ژنتیکی متفاوتی دارند.

نیابد این مسئله را فراموش کرد که صرفا وجود این‌ ژن‌ها به معنای این نیست که فرد حتما به اعتیاد مبتلا می‌شود، عوامل محیطی و رفتاری می‌تواند فرد را از سو مصرف مواد و اعتیاد محافظت کند.

ژنتیک در اعتیاد به کدام مواد مخدر تاثیر بیشتری دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، در اعتیاد به یک ماده مخدر خاص ژن‌های متفاوتی با تاثیر پذیری متفاوتی دخالت دارند. میزان وابستگی و دخالت ژنتیک در اعتیاد به مواد توهم زا با کمترین میزان وراثت پذیری چیزی حدود 39 درصد است درحالی که میزان تاثیر ژنتیک و وراثت پذیری در اعتیاد به کوکائین با بالاترین میزان 72 درصد است. در لیست زیر مواد اعتیاد آور با بیشترین و کمترین تاثیر وراثت پذیری را مشاهده میکنید:

  1. کوکائین
  2. تریاک
  3. الکل
  4. نیکوتین
  5. ماریجوانا
  6. مواد توهم زا
  7. مواد محرک ( اکستازی )

 

متخضصین و مشاورین درمان اعتیاد، مرکز ترک اعتیاد آکسون، آماده اند تا با ارائه خدمات درمانی و مشاوره، هم راه شما در زمینه ترک کوکائین، ترک تریاک، ترک الکل، ترک نیکوتین، ترک ماریجوانا ، ترک اکستازی و سایر مخدر ها باشند تا در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه که ترک اعتیاد بدون بازگشت است حاصل شود.

کلینیک ترک اعتیاد

اعتیاد به نیکوتین در اثر عوامل ژنتیکی

در اعتیاد به نیکوتین عوامل ژنتیکی، مسئول 75 درصد از تمایل افراد برای سیگار کشیدن است.

پیشگیری از اعتیاد با وجود زمینه ژنتیکی

سابقه خانوادگی را بررسی کنید، صرفاٌ وجود سابقه خانوادگی به معنی احتمال اعتیاد سایر افراد خانواده نیست اما برای پیشگیری از اعتیاد با وجود زمینه خانوادگی یا ژنتیکی، راهکار‌های زیر می‌توانید شما را از خطر ابتلای به اعتیاد دور نگهدارند:

مرکز ترک اعتیاد

پیشگیری از اعتیاد با وجود سابقه خانوادگی

  • علائم اعتیاد را بشناسید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا مواد اعتیاد آور دوری کنید
  • برقراری ارتباط با دوستان و افراد سالم
  • درباره ی تاثیرات مخرب مواد مخدر و الکل تحقیق کنید
  • برای تسکین درد و استرس از راه‌های سالمی مانند ورزش، مدیتشن، نوشتن خاطره روزانه و نقاشی استفاده کنید.

سخن پایانی:

همانطور که خواندیم ژنتیک در ابتلای به اعتیاد نقش دارد، چندین ژن متفاوت با تاثیر پذیری متفاوت در این مسئله نقش دارد،  ضمن اینکه نقش این عامل نیز مانند دیگر عوامل به تنهایی باعث بروز اعتیاد نمی‌شود.

مرکز ترک اعتیاد کلینیک آکسون با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، پزشکان متخصص و روانشناسان و روانپزشکان مجرب در فضای آرام با امکانات رفاهی و هتلینگ 5 ستاره، آماده ی ارائه خدمات درمانی و مشاوره ای در زمینه ترک اعتیاد و سم زدایی مواد مخدر به شما عزیزان میباشد، برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *