بهترین مرکز ترک اعتیاد
داروی گیاهی ترک اعتیاد
۱۳۹۸-۰۹-۲۳
مرکز ترک اعتیاد
تاثیر اعتیاد بر سلامت دهان و دندان
۱۳۹۸-۰۹-۲۳

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : دیابت یا بیماری قند نوعی اختلال متابولیکی در بدن است. تولید انسولین در بدن افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دچار اختلال می‌شود یا دیگر قادر به تولید انسولین نیست یا نسبت به آن مقاوم شده و دیگر تولید نمی‌کند. مهم‌ترین نقش انسولین پایین آوردن قند خون است. دیابت دو نوع دارد:

  • دیابت نوع 1: نوع یک که با تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود.
  • دیابت نوع 2: که باعث مقاوت زیاد بدن به انسولین که در نهایت موجب آسیب دیدن سلول‌ها بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین می‌شود.

دیابت می‌تواند ارگان‌های مهم بدن مثبت کلیه، قلب و عروق و عصب بینایی را تحت اثیر قرار دهد، بیماری اعتیاد نیز به همین صورت است، در این مقاله تأثیر اعتیاد و مواد اعتیادآور بر روی دیابت را بررسی می‌کنیم.

عوارض مصرف مواد اعتیادآور برای افرادی دیابتی

سوء مصرف مواد و دیابت خطرات جدی برای سلامت دارد. از طرفی مصرف زیاد و بیش‌ازحد موادی مانند الکل می‌تواند فرد را به دیابت مبتلا کند و از طرفی فرد مبتلا‌به دیابت با مصرف این مواد زندگی خود را به خطر می‌اندازد.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

فرد مبتلا به دیابت مجبور است دائم سطح گلوکز خود را کنترل کند و طبق رژیم غذایی که دارد عمل کند ولی به دلیل تاثیرات و حالت نشئگی بعد از مصرف مواد آعتیادآور کنترل و نظم این امور بهم ‌می‌خورد.

اعتیاد تمامی جنبه‎‌های زندگی فرد حتی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احتمال دارد دیگر شخص داروهایش را مصرف نکند و حتی دیگر برای معاینه و چک کردن وضعیت خود به پزشک مراجعه نکند، ورزش و کنترل انجام ندهند.

حتما مطالعه کنید: تاثیر مواد اعتیادآور بر مغز

بی‌نظمی در مصرف دارو و نخوردن وعده‌غذای مناسب و بی‌توجهی به تزریق انسولین می‌تواند باعث افزایش قند خون در فرد شود. نخوردن غذا در وعده‌های مناسب در دیابت نوع اول بسیار خطرناک‌تر است، زیرا بدن مجبور می‌شود از چربی استفاده کند و اسید‌های سمی به اسم کتون را وارد خون می‌کند که به این شرایط کتواسیدوز می‌گویند، از نشانه‌های این حالت:

  • کمبود آب بدن
  • استفراغ
  • درد در ناحیه شکم
  • بوی استون مانند در حین تنفس

در چنین شرایط معاینه و مراقبت‌های سریع پزشکی بسیار ضروری است.

افراد دیابتی با مصرف مواد اعتیادآور از نوع محرک‌ها دچار افت قند خون می‌شوند زیرا بدن با سرعت شکستن کربوهیدرات در بدن افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط باید سریع به او کربوهیدرات مانند یک آبناب یا یک لیوان آب میوه داد تا از عوارض احتمالی پیشگیری شود:

  • لرزش بدن
  • سرگیجه
  • از هوش رفتن
بهترین مرکز ترک اعتیاد

از هوش رفتن از در اثر افت سطح قند خون

مصرف این مواد بر روی ذهن نیز تاثیر می‌گذارد تا حدی فرد نمی‌تواند به درستی افت قند خون خود را تشخیص دهد و یا در زمان مناسب غذای خود را بخورد. در ادامه تاثیر برخی مواد اعتیادآور را روی دیابت بیان می‌کنیم.

تاثیر تریاک بر دیابت

از توصیه‌های که به افراد دیابتی برای کنترل قند خون می‌شود غیر از استفاده از گیاهانی مثل هندوانه ابوجهل، گزنه و مصرف تریاک است. بعضی تصور می‌کنند که تریاک باعث کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

حتما مطالعه کنید: تریاک چیست؟

اگر قرار باشد ماده‌ای درمان یا کنترل کننده دیابت باشد، باید با مصرف آن حساسیت نسبت به انسولین بیشتر شود یا ترشح آن را افزایش دهد، اما تریاک این خاصیت و اثر را ندارد.

مصرف تریاک به صورت مقطعی باعث پایین آمدن قند خون می‌شود. تریاک دیابت را درمان نمی‌کند فقط از آنجایی که بعد از مصرف سطح قند خون پایین می‌آید بعضی تصور می‌کنند تریاک برای افراد دیابتی مفید است.

برای ترک مواد مخدری مانند تریاک و مشتقات آن یکی از روش‌های مرسوم درمان جسمی سم زدایی است، بهترین مرکز ترک اعتیاد ، آکسون با حضور مستمر متخصصین ترک اعتیاد و فراهم آوردن امکانات ویژه سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع اقدام به درمان افراد با توجه به شرایط آنها می‌کند، قبل شروع درمان حتما متخصصین را در جریان بیماری دیابت بگذارید.

حتما مطالعه کنید: ترک تریاک

تاثیر هروئین بر دیابت

این ماده به‌شدت اعتیادآور و خطرناک است. هروئین با تأثیر بروی ترشحات هورمونی بیمار تنظیم سطح قند خون را با مشکل روبه‌رو می‌کند حتی اگر بیمار برنامه دارویی و غذایی مناسب خود را کامل رعایت کند.

حتما مطالعه کنید: هروئین چیست؟

مشکلاتی مصرف هروئین برای فرد ایجاد می‌کند:

  • حس خواب آلودگی و پریشانی در بیمار که می‌تواند منجر به فراموشی مصرف دارو‌های دیابت شود.
  • کاهش میزان تنفس که بسیار خطرناک است و حتی باعث مرگ می‌شود.
  • آسیب جدی به مغز، کبد و ریه
  • گردش خون پایین یا پارگی رگ (آسیب به رگ‌های خونی)

دیابت بیماران را در معرض آسیب‌های جدی به رگ، زخم معده، از کار افتادن دستگاه‌های مختلف بدن، قطع اضاع بدن در اثر مشکلات گردش خون هستند با مصرف ماده مخدری مانند هروئین ریسک بروز این مشکلات بیشتر می‌شود.

تاثیر سیگار بر دیابت

مصرف سیگار و نیکوتین برای همه افراد مضر است، سیگار گردش خون بدن را کاهش می‌دهد و ریسک ابتلا به بیماری قلبی را افزایش و همچنین سرعت پیشرفت نارسایی‌ قلبی را نیز می‌بخشد.

بیماران دیابتی که سیگار مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض مشکلات قلبی هستند، مرگ ناشی از نارسایی قلبی در افراد دیابتی که سیگار می‌کشند بسیار بیشتر از بیمارانی است که از دخانیات استفاده نمی‌کنند.

حتما مطالعه کنید: نیکوتین چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم افراد دیابتی در معرض نارسایی و مشکلات قلبی هستند و مصرف دخانیات باعث افزایش درصد آسیب آنها می‌شود. بیماران دیابتی که دخانیات مصرف می‌کنند از مشکلاتی دیگری نیز رنج می‌برند:

  • ضعف دید
  • مشکلات ریوی
  • سرطان
  • کاهش کنترل قند خون که دیابت نوع اول شایع تر است
  • افرایش ریسک ابتلا به مشکلات کلیوی که در بیماران دیابتی حفظ سلامت کلیه‌ها بسیار حیاتی و مهم است.
بهترین کلینیک ترک اعتیاد

مشکلات ریوی

تاثیر مرفین بر دیابت

مسکنی مانند مرفین نیز باعث افزایش سطح کارکرد بعضی هورمون‌ها مثل گلوکاگون می‌شود. این هورمون در لوزالمعده ترشح می‌شود که باعث افزایش سطح قند در جریان خون می‌شود.

مصرف دارو و مواد اعتیادآور کنترل قند خون را بسیار دشوار می‌کند برخی از این مسکن‌ها با داروهای دیابت تداخل دارویی دارند متخصصین ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد توصیه می‌کنند مصرف خود سر این دارو را هرچه سریع‌ تر کنار گذاشته و برای تسکین درد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

حتما مطالعه کنید: مرفین چیست؟

تاثیر کوکائین بر دیابت

وابستگی به کوکائین مشکلات جدی در اشتها و تغذیه مصرف‌کننده ایجاد میکند. آنها اشتهای کمتری دارند و مقدار غذای کمتری دارند. وعده غذایی نامنظم و یا رغبت و میل به مصرف غذای چرب برای افراد دیابتی به‌شدت مضر است و می‌تواند تأثیر انسولین و داروهای دیابت را از بین ببرد و باعث افزایش قند خون در فرد می‌شود.

حتما مطالعه کنید: کوکائین چیست؟

تاثیر شیشه بر دیابت

مصرف شیشه یا مفتامفتامین برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است، این ماده فعالیت انسولین را تحت تأثیر قرار می‌دهد که باعث می‌شود سطح گلوکوز افزایش پیدا کند و به دنبال آن سطح قند خون نیز بالا برود.

حتما مطالعه کنید: شیشه چیست؟

مصرف طولانی‌مدت شیشه عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • بی‌اشتهایی
  • اختلال حافظه
  • افسردگی
مرکز ترک اعتیاد

بی اشتهایی

همه این عوامل تاثیر منفی در کنترل قند خون در افراد دیبابتیک دارد، گرچه درمان اعتیاد در  بهترین کلینیک ترک اعتیاد، آکسون بر اساس آخرین متد‌ها روز دنیا و بهترین روش‌ها درمان اعتیاد است ولی کنترل قند خون در افراد معتاد به شیشه کار را بسیار دشوار می‌کند.

تاثیر اکستازی بر دیابت

برخلاف باور عموم که تصور می‌کند اکستازی از سایر مواد مخدر عوارض و تأثیرات منفی کمتری دارد، این ماده شیمیایی تأثیرات منفی زیادی بر مصرف‌کننده می‌گذارد.

حتما مطالعه کنید: اکستازی چیست؟

برخی از عوارض این ماده برای افراد دیابتی عبارتند از:

  • بیماریهای روحی-روانی (روان پریشی، افسردگی)
  • اختلال در حافظه
  • اختلال در خواب
  • افزایش سدیم
  • تپش قلب نامنظم سریع یا آهسته که کشنده است
  • از‌کارافتادن بافت عضلانی و درنتیجه کاهش آنزیم در گردش خون، که این موضوع می‌تواند به کلیه‌ها فرد آسیب جدی برساند یا باعث از کار افتادن آن شود

توجه داشته باشید که این مشکلات باعث بی‌دقتی در مصرف داروهای دیابت می‌شود یا اثرات داروها را کم می‌کند.

ماری جوانا و دیابت

این ماده بیشتر یک ماده تفریحی است و بین مبتلایان به بیماری قند خون به ویژه دیابت نوع اول بسیار شایع است.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

معمولا این بیماران با این تصور که ماری جوانا از هروئین و کوکائین عوارض کمتری دارد، ولی این ماده مشکلات فراوانی برای مصرف کننده به همراه دارد:

  • افزایش اشتها به ویژه تنقلات که در اثر زیاده‌روی قند خون فرد بالا می‌رود.
  • فراموش کردن وعده‌های غذایی زمانی که فرد تحت تاثیر مواد است، که در نهایت باعث افت قند خون می‌شود.
  • اختلال در حافظه کوتاه مدت که در پی آن فرد زمان تزریق انسولین و یا مصرف داروها فراموش می‌کند.
  • مصرف همزمان ماری جوانا و الکل به اندام‌های مهمی مانند قلب و کلیه آسیب جدی وارد خواهد شد.
  • عدم تمرکز در اثر مصرف ماری جوانا که در نتیجه آن بیمار یا دارو را مصرف نمی‌کند یا به به شیوه نادرست مصرف می‌کند.
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

عدم تمرکز در اثر مصرف ماری جوانا

ترک ماری جوانا در افراد دیابتی نیاز به مراقبت بیشتری دارد، کلینیک ترک اعتیاد آکسون از معدود مراکز ترک اعتیاد چند تخصصی در ایران است که با همکاری بهترین متخصصین روانشناسی و روانپزشکی اقدام به درمان کرده است.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

تاثیر کتامین بر دیابت

کتامین از مواد اعتیادآوری است که اثر توهم زایی نیز دارد، از این دارو بیشتر برای بیهوشی استفاده می‌شود، کتامین با تاثیر روی سیگنال های مغز اخطار درد را کاهش می‌دهد، البته تاثیر این ماده با توجه به شرایطی مانند: سطح سلامت جسم، قد و وزن متفاوت است. افراد دیابتی با مصرف این ماده با اختلالات جدی در جسم و مغز رو به رو هستند.

حتما مطالعه کنید: کتامین چیست؟

از عوارض مصرف این ماده اعتیادآور احساس پریشانی و اختلال در تمرکز است که در نهایت منجر به تداخل برنامه دارویی و غذایی می‌شود. استفاده طولانی مدت از کتامین نیز به دستگاه‌های گوارش، ادرار، قلب و کبد این افراد آسیب وارد می‌کند، این آسیب‌ها برای مبتلایان به دیابت بسیار خطرناک است.

تاثیر الکل بر دیابت

بیماران دیابتی باید از مصرف الکل و نوشیدنی‌های مانند شراب و آبجو که کربوهیدرات دارند پرهیز کنند به‌ویژه آنهایی مشکلات عصبی، فشارخون و بیماری چشمی دارند. اشاره کردیم که کربوهیدرات تبدیل به گلوکوز شده و درنتیجه سطح قند خون را افزایش می‌دهد.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

از خطراتی که نوشیدن الکل برای بیماران دیابتی ایجاد می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشیدنی های مانند شراب و آبجو قند زیادی دارند و مصرف آن سطح قند خون را بالا می‌برد.
  • مصرف مقدار زیاد الکل سبب کاهش سطح گلوکز خون می‌شود. این مسئله به دلیل تداخل در توانایی کبد برای آزاد سازی گلوکز ذخیره شده است.
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت با مصرف الکل شدیدتر می‌شود.
  • الکل با برخی داروهای دیابت تداخل دارد و اثر آنها را کم میکند.
  • مصرف الکل برخی را گرسنه‌ می‌کند و اگر این مسئله باعث پرخوری و شود فرد دچار هیپرگلیسمی می‌شود.
  • مشکلات چشمی ناشی از بیماری دیابت با مصرف الکل شدیدتر می‌شود.
بهترین مرکز ترک اعتیاد

مصرف الکل کنترل قند خون را سخت می‌کند

افراد دیابتی با معده خالی و یا با سطح قند خون پایین هرگز الکل ننوشند.

سخن آخر:

همانطور که در مقاله خواندید مصرف هرنوع مواد اعتیادآوری برای افراد دیابتی می‌تواند خطر ساز باشد و سلامتی آنها را به خطر بیندازد، یا خود ماده مصرفی باعث برخوردن سطح قند خون می‌شود، یا ماده مصرفی با داروهای دیابت تداخل دارند و تاثیر آنها را کم می‌کنند یا به دلیل اثراتی مانند فراموشی نظم مصرف داروها بهم خورده که همه این موارد می‌تواند برای فرد دیابتیک خطرساز باشد، بهتر است خودسرانه و بر اساس باورهای غلط در باره مواد مخدر مصرفشان نکنیم و یا در صورت اعتیاد هرچه سریع‌تر اقدام به درمان اعتیاد کنید.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون یکی از معدود مراکز ترک اعتیاد در ایران است که از روش جدید ترک اعتیاد استفاده می‌کند، این کلینیک ترک اعتیاد همچنین برای درمان اعتیاد مراجعین از برنامه‌های منظم روانپزشکی و روانشناسی کاردمانی و … نیز بهره می‌گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

مرکز ترک اعتیاد آکسون با فراهم آوردن امکانات درمانی، رفاهی و هتلینگ سعی کرده است فضایی ایجاد کند که افراد با مراجعه به آن احساس آرامش و امنیت پیدا کنند و دغدغه دیگری جز درمان نداشته باشند.

حضور مستمر پزشکان و متخصصین ترک اعتیاد، پرستاری بیست و چهار ساعته، سالن ورزش تنها بخشی از خدماتی است که کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون ارائه می‌دهد. برای اطلاع از خدمات و مشاوره رایگان بستری با مشاورین ما تماس بگیرید.

2 Comments

  1. حامد هوشی گفت:

    مصرف متادون بر بیمار دیابتی چه تاثیراتی داره اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

  2. اکبر سلگی گفت:

    لطفا عوارض حین ترک تریاک و مشتقات ان را برای افراد دیابتی نوع۲ را شرح دهید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *