کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن
۱۴۰۲-۰۱-۱۲
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض قرص متادون برای مردان
۱۴۰۲-۰۱-۱۲

کلینیک ترک اعتیادآکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اختلال بدشکلی بدن، یک اختلال روانی است که پیش تر در مقاله اعتیاد به الکل و اختلال بدشکلی بدن به بررسی تاثیر الکل بر این اختلال پرداختیم و در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تاثیر اعتیاد بر اختلال بدشکلی بدن بپردازیم. بطور کلی باید بدانید که بیماران اختلال بدشکلی بدن (BDD) در معرض خطر ابتلا به اختلالات مصرف مواد هستند. چرا که مصرف مواد باعث بدتر شدن علائم اختلال بدشکلی بدن می شود و به کاهش نتایج مثبت درمان کمک می کند.

تاثیر اعتیاد بر اختلال بدشکلی بدن

بیماری اعصاب و روان، با هدف کاهش علاٸم اختلال خود، به مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل روی می آورند. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و اختلالات مصرف مواد صدق می کند. علاٸم اختلال بدشکلی بدن شبیه به اختلال وسواس اجباری است، به این صورت که در هر دو اختلال، عامل اصلی نگرانی برای افرادی که از این اختلال ها رنج می برند، تجربه افکار وسواس گونه و رفتار اجباری است. در هر دو اختلال ممکن است افراد تحت تأثیر مصرف مواد قرار گیرند.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

الکل، ماری جوانا، بنزودیازپین ها و مواد افیونی از متداول ترین موادی هستند بیماران این اختلال اقدام به مصرف آنها می کنند. با این وجود، تاثیرات آنها موقتی است و افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد اغلب در طول دوره بین مصرف، اثرات ناخوشایندی را تجربه می کنند. علائم افسردگی و اضطراب معمولاً شدیدتر از قبل در این دوره ها نمایان می شود. افکار وسواسی نیز ممکن است بدتر شوند.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

با بدتر شدن اختلالات همزمان بدشکلی بدن و اعتیاد به مواد مخدر و محرک، افراد بیشتر در معرض چندین پیامد منفی قرار می گیرند. افراد هنگامی که تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که بر اساس افکار پریشان خود مانند افکار خودکشی عمل می کنند. علاوه بر این، افرادی که بطور فعالانه ای مواد مخدر مصرف می کنند، بسیار کمتر به درمان پاسخ می دهند.

مصرف مواد مخدر دلیل ابتلا به اختلال بدشکلی بدن

مصرف مواد مخدر، به عنوان علت اختلال بدشکلی بدن اثبات نشده است اما اعتقاد بر این است که باعث ایجاد علائم مرتبط با این اختلال می شود. افرادی که در سنین جوانی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند، پس از تجربه علائم طولانی مدت اختلال بدشکلی بدن، دچار اختلال کامل شوند. از اصلی ترین  دلایل ابتلا به اختلال بدشکلی بدن می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

عوامل و سابقه ژنتیکی در ابتلا به بیماری های اعصاب و روان

عوامل بیولوژیکی که حساسیت جسمی و روحی را افزایش می دهند

تجربه سوء مصرف مواد مخدر و محرک

خلق و خوی وسواسی یا کمال گرا

باید بدانید که تاثیرات عاطفی دردناک، علائم اختلال بدشکلی بدن با احساس شرمندگی ارتباط تنگاتنگی دارد.

قبح اجتماعی مرتبط با مصرف مواد مخدر و اعتیاد به تغییرات رفتاری، اغلب باعث می شود که افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد احساس ناقص بودن کنند. این امر ممکن است هرگونه گرایش اساسی نسبت به شرم ناشی از نقص جسمی و ظاهری را تشدید کند و باعث ایجاد علائم اختلال بدشکلی بدن شود.

تاثیر مصرف الکل بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مصرف الکل بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مصرف الکل بر اختلال بدشکلی بدن

بیماران اختلال بدشکلی بدن، بیشتر از هر مخدر و محرک دیگری به سوء مصرف الکل روی می آورند.

حدود 75 درصد از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود با اختلال سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند. دلایلی که باعث می شود افراد مبتلا به این نوع اختلال به مصرف الکل روی آورند مشابه با دلایلی است که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، به مصرف الکل با میزان بالاتری روی می آورند. این امر به ویژه در برهم زدن موقت الگوهای فکری خودآگاه و کاهش بازدارندگی، موثر واقع خواهد شد و به افراد این امکان را خواهد داد تا از موقعیت های اجتماعی که معمولاً از آنها اجتناب می کردند لذت ببرند. اما باید بدانید که مصرف الکل، نه تنها کمکی به بیماران نخواهد کرد، بلکه باعث اعتیاد آنها می شود و بیماران باید علاوه بر درمان اختلال روانی خود، اقدام به ترک الکل نمایند. اما در خصوص مصرف الکل در زمان ابتلا به این اختلال باید بدانید:

اضطراب، افسردگی و سایر علائم روانپزشکی در دوره های بین مصرف الکل تشدید می یابد و باعث می شود اختلال روانی فرد به مرور زمان بدتر شود.

مصرف الکل سلامتی بیمار را بطور قابل توجهی به خطر می اندازد و احتمال ابتلای افراد به اختلالات جسمی یا پزشکی را افزایش می دهد.

مصرف الکل احتمال ابتلا به رفتارهای خطرناک یا خود تخریبی را افزایش می دهد.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال بدشکلی بدن

ماری جوانا دومین ماده شایعی است که افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن به سوء مصرف آن روی می آورند.

کمی بیش از 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود سابقه اختلال مصرف ماری جوانا را دارند. مانند الکل، ماری جوانا ممکن است اضطراب و علاٸم ناشی از اختلال بدشکلی بدن را بطور موقت کاهش دهد. با این وجود، به دلیل تاثیر آن روی مغز، دارای ویژگی منحصر به فردی است که باعث بدتر شدن علاٸم هر دو اختلال می شود. بسیاری از افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، هنگامی که تحت تاثیر قرار می گیرند دچار اضطراب می شوند، به ویژه هنگامی که دوزهای بالا یا مقادیر زیاد مصرف می کنند.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

از آنجایی که ماری جوانا اثرات مهارکننده و بازجذب سروتونین (SSRI) دارد، اثرات شناختی آن باعث پیشرفت در روند درمان شناختی رفتاری را در دوره های مصرف فعال، دشوار کند. اگرچه مصرف ماری جوانا از نظر اجتماعی قابل قبولتر است، مشکلات خاصی را برای افرادی که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می کنند ایجاد می کند. مانند الکل، مصرف ماریجوانا را نیز باید با توجه به تاثیرات خاص آن بر افرادی که آن را مصرف می کنند، در نظر گرفت، نه صرفاً نسبت به هنجارهای اجتماعی وسیع تر.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مصرف ماری جوانا بر اختلال بدشکلی بدن

تاثیر مواد محرک بر اختلال بدشکلی بدن

جالب است بدانید که مطابق آمار، بیش از 16 درصد مبتلایان به اختلال بدشکلی بدن در طول زندگی خود دچار اعتیاد به کوکائین هستند و 11 درصد نیز در طول زندگی با سوء مصرف سایر محرک ها دست و پنجه نرم می کنند. این اختلالات همزمان نگرانی خاصی ایجاد می کنند زیرا داروهای محرک باعث تشدید تفکر وسواسی، اضطراب و پارانویا می شوند. حتی این احتمال وجود دارد که فردی که داروی محرک مصرف می کند، ناگهان دچار حمله پانیک شود و به دیگران مشکوک شود که او را قضاوت کرده یا قصد بدی نسبت به او داشته باشند.

هنگامی که افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف محرک ها می شوند، اغلب یک یا چند مورد از شش نوع محرک زیر را مصرف کرده اند:

كوكائين

اکستازی

آمفتامین ها

شیشه

تجویز داروهای محرک مانند آدرال

داروهای محرک مصنوعی مانند “نمک حمام”

تمام این داروها اثرات منفی فوری روی افرادی که علائم رایج افسردگی، اختلال وسواسی اجباری و اختلال بدشکلی بدن را تجربه می کنند، خواهند گذاشت که شامل الگوهای فکری منفی و وسواسی، رفتار اجباری و احساس شرم یا بی ارزشی است.

درمان اختلال بدشکلی بدن و ترک اعتیاد

مهار کننده های بازجذب سروتونین و درمان شناختی رفتاری، دو درمان موثر برای اختلال بدشکلی بدن است که در درمان همزمان ترک اعتیاد و اختلالات روانی مورد استفاده قرار گیرند. درمان همزمان اختلالات دوگانه با نتایج مثبت هر دو اختلال، از جمله کاهش مصرف مواد و بهبود عملکرد روانپزشکی مرتبط است.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

اگر شما و یا یکی از عزیزانتان با اختلال مصرف مواد و اختلال همزمان مانند اختلال بدشکلی بدن دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین، روانشناسان و روانپزشکان کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تیمی از متخصصان مجرب و آموزش دیده ما، برنامه های درمانی مختلفی را برای اعتیاد و اختلالات همزمان ارائه می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس گرفته و در مورد برنامه های درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *