رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل
رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل
۱۴۰۰-۰۱-۲۸
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف همزمان شیشه و الکل
۱۴۰۰-۰۱-۲۸

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف الکل عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد، همچنین مصرف الکل باعث بروز اختلالات روانی متعددی می شود که در مقالات رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و الکل و اعتیاد به الکل و اختلال شخصیت خودشیفته به بررسی کامل آنها پرداخته ایم.
از دیگر عوارض سوء مصرف الکل می توانیم به اختلال بدشکلی بدن (BDD) اشاره کنیم که در این مقاله شما را با علت و روش های درمانی اختلال بدشکلی بدن (BDD) و ارتباط آن با سوء مصرف الکل آشنا خواهیم کرد.

اختلال بدشکلی بدن چیست؟

اختلال بدشکلی بدن (BDD) نوعی اختلال اضطراب است که شامل وسواس شدید و ناراحت کننده فرد نسبت به شکل ظاهر و عیب و نقص جسمی خود می باشد. مصرف الکل در میان افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) بسیار رایج است، تقریباً یک سوم افرادی که مبتلا به BDD هستند، اعتیاد به مصرف الکل دارند.

حتما مطالعه کنید: الکل چیست؟

اگرچه ممکن است تاثیرات تغییر دهنده خلق و خوی مربوط به الکل، تا حدودی وسواس و افکار مزاحم ناشی از اختلال بدشکلی بدن (BDD) را کاهش دهد، اما مانع از ادامه درمان فرد برای برطرف کردن مشکلات جسمی خود خواهد شد. مصرف الکل و اختلال بدشکلی بدن (BDD) معمولا به طور همزمان اتفاق می افتد و در زمان تشخیص و درمان اختلال بدشکلی بدن (BDD)، این نکته حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا مصرف الکل باعث اختلال بدشکلی بدن خواهد شد؟

اختلال بدشکلی بدن(BDD) و مصرف الکل ممکن است به هم ربط داشته باشند، اما بعید به نظر می رسد که تنها علت اختلال بدشکلی بدن، سوء مصرف الکل باشد.

اختلال بدشکلی بدن، اغلب ممکن است در سال های اول زندگی و یا در دوران کودکی یا نوجوانی شروع شود. در اکثر موارد، جوانان در این سن دسترسی به الکل ندارند و یا خانواده تلاش می کند تا آنها را در معرض سوء الکل قرار ندهد. با این حال، اختلال بدشکلی بدن (BDD) زودهنگام، ممکن است بعدها به یک عامل مهم و خطرناک برای سوء مصرف الکل تبدیل شود.

اگر این بیماری تا اواخر دوره بلوغ یا اوایل بزرگسالی ادامه داشته باشد و یا اگر در این دوران شروع شود، ممکن است فردی که مبتلا به اختلال بدشکلی بدن یا BDD است، به سوء مصرف الکل نیز مبتلا شود.

اختلال بدشکلی بدن و یا BDD در نتیجه عوامل مختلفی چون شخصیت فرد، سابقه خانوادگی او و سایر مشکلات بهداشت روانی بوجود می آید.

اگر چه اختلال بد شکلی بدن (BDD) و اعتیاد به الکل تقریباً به طور همزمان شروع می شوند، اما به طور قطع نمی توان گفت که یک عامل خاص مانند الکل باعث اختلال بدشکلی بدن (BDD) خواهد شد. رابطه بین اختلال بدشکلی بدن (BDD) و الکل به جنبه های مختلفی چون شخصیت فرد، سن شروع اختلال او و سایر مشکلات بهداشت روان بستگی دارد.

الکل ممکن است به عنوان یک راهکار مقابله ای موقتی برای اختلال بدشکلی بدن (BDD) به کار برده شود، اما با قاطعیت کامل نمی توان گفت که مصرف الکل باعث ایجاد اختلال بدشکلی بدن (BDD) خواهد شد.

کلینیک ترک الکل

آیا مصرف الکل بر علائم اختلال بدشکلی بدن تاثیر می گذارد؟

آیا مصرف الکل بر علائم اختلال بدشکلی بدن تاثیر می گذارد؟

نوشیدن الکل، اگرچه ممکن است برای فرد به عنوان تسکین موقتی عمل کند، اما در نهایت موجب تشدید علائم اختلال بدشکلی بدن (BDD) خواهد شد و یا با جلوگیری از فرد جهت درمان حرفه ای، باعث طولانی شدن دوره درمان او خواهد شد.
برخی از احساسات و اعتقادات مربوط به اختلال بدشکلی بدن (BDD) شامل مواردی چون شرم، خجالت زدگی و آگاهی بیش از حد نسبت به نقص و عیب ظاهری فرد می باشد. این علائم می تواند در عملکرد طبیعی فرد در زندگی روزمره و بخصوص در موقعیت های اجتماعی اختلال ایجاد کرده و زندگی را برای او غیر قابل تحمل کند.

افرادی که مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) هستند، برای فرار از این حالات اغلب به نوشیدن الکل روی می آورند، زیرا داشتن اختلال بدشکلی بدن (BDD) برای آنها به امری ناراحت کننده تبدیل شده است. بنابراین این افراد، سعی می کنند با نوشیدن الکل، ظاهر ناقص و معیوب بدن خود را بدست فراموشی بسپارند. افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) ممکن است برای کاهش علاٸم این نوع اختلال و یا عملکرد بهتر در جامعه، در دام اعتیاد به الکل گرفتار شوند.

این افراد، به دلیل نیاز مبرمی که به الکل دارند، ممکن است به جای اینکه به دنبال دلایل اصلی این اختلال و همچنین درمان آن باشند، به خوددرمانی ادامه دهند، که این امر موجب طولانی تر شدن دوره درمان و یا بدتر شدن شرایط فرد مبتلا خواهد شد.

آیا اختلال بدشکلی بدن (BDD) به اعتیاد الکل منجر خواهد شد؟

روی آوردن به الکل به منظور رهایی از احساس غم و اندوه ناشی از اختلال بدشکلی بدن(BDD) به ایجاد اعتمادی ناسالم نسبت به الکل منجر خواهد شد. برآورد شده است که وابستگی به الکل در افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD)، ممکن است در حدود 29٪ باشد. البته در مردان نسبت به زنان بیشتر است.
افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD)، به نوشیدن الکل روی می آورند تا احساسات خود را بهبود بخشند، زیرا با مصرف الکل می توانند به راحتی و بدون استرس و اضطراب ناشی از ظاهر معیوب و ناقص خود، با دیگران معاشرت کنند و از آنجایی که الکل باعث ایجاد تغییر در افکار و رفتار می شود، به تسکین موقتی افکار و احساسات فرد نسبت به ظاهرش کمک خواهد کرد.

مصرف الکل شاید بتواند به فرد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) کمک کند تا به طور موقتی احساس بهتری داشته باشد، اما به برطرف کردن مشکلات اساسی مربوط به این اختلال کمکی نخواهد کرد. روی آوردن به سوء مصرف الکل به منظور فراموش کردن علائم این اختلال، مانع از این خواهد شد که فرد به دنبال درمان حرفه ای و روش های سالم برای مقابله با این اختلال باشد.

 

اعتیاد به الکل و اختلال بدشکلی بدن

درمان اختلال بدشکلی بدن و ترک الکل

گزینه های درمانی برای درمان اختلال بدشکلی بدن (BDD) و اعتیاد به الکل

وسواس فکری، افکار مزاحم و آشفته در مورد ظاهر در افراد مبتلا به (BDD)، بسیار آزار دهنده می باشد و افراد را از زندگی خود باز می دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن (BDD) به منظور تغییر شکل ظاهری خود به سراغ روش های زیبایی یا جراحی می روند. با این حال، این گزینه فقط به طور موقتی موجب کاهش علائم می شود و به مشکلات اساسی مرتبط با این اختلال رسیدگی نمی کند.
درمان اختلال بدشکلی بدن به دنبال شناسایی باورهای اساسی در مورد ظاهر و ایجاد مهارت های مقابله ای برای مدیریت افکار و باورهای آشفته می باشد. اگر همزمان با این اختلال، فرد به الکل نیز اعتیاد پیدا کند، درمان باید دلایل نوشیدن الکل را نیز شناسایی کند و مهارت ها و راهکار های جدیدی برای مقابله با این نوع اختلال اراٸه دهد که در بر گیرنده ترک الکل نیز باشند.

گزینه های درمانی مختلفی برای درمان اختلال بدشکلی بدن (BDD) وجود دارد که می تواند همزمان به درمان اختلال سوء مصرف الکل نیز بپردازد. این گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

  • درمان تحت نظر روانپزشک در کلینیک ترک الکل و روانپزشکی آکسون
  • مصرف داروهای ضد افسردگی که به کاهش افکار آشفته و مزاحم کمک خواهد کرد.
  • درمان شناختی- رفتاری، که بر روی به چالش کشیدن افکار و عقاید درباره ظاهر و همچنین تعدیل و تنظیم رفتارهای دردسر ساز متمرکز است.

درمان میان فردی، که به بهبود روابط و عملکرد اجتماعی فرد، به ویژه بدون مصرف الکل کمک می کند.

این گزینه های درمانی، ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی به کار برده شوند. درمان حرفه ای اختلال بدشکلی بدن (BDD) می تواند به کاهش میزان ناراحتی های مرتبط با ظاهر فرد و همچنین ترک الکل (به منظور فراموشی نقص ظاهری) کمک کند.

الکل و اختلال بدشکلی بدن

الکل و اختلال بدشکلی بدن

الکل و اختلال بدشکلی بدن

سوء مصرف الکل و اختلال بدشکلی بدن معمولاً به طور همزمان اتفاق می افتند. در درمان و تشخیص اختلال بدشکلی بدن (BDD) و سوء مصرف الکل چندین نکته اساسی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
داشتن وسواس نسبت ظاهر و عیب و نقص جسمی در اختلال بدشکلی بدن (BDD) بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است برای کاهش موقتی علائم یا فراموش کردن عیب و نقص ظاهری خود و همچنین به منظور مقابله با احساس شرم و خجالت زدگی نسبت به ظاهر خود، به سوء مصرف الکل روی آورند.
اختلال بدشکلی بدن (BDD) و مصرف الکل، چرخه ناسالمی است که موجب تشدید علائم این اختلال (BDD) شده و مشکلات مرتبط با سوء مصرف الکل را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی:

در این مقاله به بررسی رابطه اعتیاد به الکل و اختلال بدشکلی بدن پرداختیم اما باید بدانید که بعید به نظر می رسد که الکل باعث اختلال بدشکلی بدن (BDD) شود، اما ممکن است در تشدید علائم این نوع اختلال نقش مهمی را ایفا کند.

استفاده از الکل در اختلال بدشکلی بدن (BDD)، یک روش مقابله موقتی است که فرد را از پرداختن به مشکلات اساسی مرتبط با این نوع اختلال، باز می دارد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به اختلال بدشکلی بدن (BDD) مبتلا هستید و به طور همزمان به مصرف الکل نیز اعتیاد پیدا کرده اید، با مشاورین ما در کلینیک ترک الکل و روانپزشکی آکسون تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر ترک الکل اقدام به درمان اختلال اضطرابی بدشکلی بدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *