کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد
قرص دراگون چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۲۳
کلینیک روانپزشکی
اختلالات سایکوتیک چیست؟
۱۳۹۹-۰۱-۲۳

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون : در مقاله پیش رو به شناخت اختلال شخصیت وسواسی جبری می‌پردازیم، همان‌طور که میدانید اختلال شخصیت نوعی بیماری روانی به‌حساب می‌آید. افرادی که به اختلال شخصیت مبتلا می‌شوند نوعی رفتار تکرار شوند که در تمامی جنبه‌های زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد دارند.

حتما مطالعه کنید: بیماری روانی چیست؟

اختلال شخصیت وسواسی جبری چیست؟

افراد مبتلا به این بیماری به‌شدت کمال‌گرا و همیشه در پی کنترل تمامی جزئیات هستند و در این مسئله انعطاف‌پذیری ندارند. آن‌ها به‌صورت افراطی می‌خواهند همه‌چیز در جای خود قرار بگیرد، ازآنجایی‌که به کسی اعتماد ندارند نمی‌توانند اختیارات به دیگران بدهند زیرا تصور می‌کنند دیگران دقت لازم و کافی را ندارند.

زندگی آن‌ها مملو از مقررات و برنامه‌ بدون هیچ انعطاف‌پذیری است. توجه زیادی که به کار دارند مانع از آرامش، خودانگیختگی و حتی روابط عمیق می‌شود. همین‌طور آن‌ها در مورد مسائل مالی، هیجانات و عواطفشان بسیار سخت و تنگ‌نظر هستند و همیشه باید حرف، حرف آن‌ها باشد.

متخصصین کلینیک اعصاب و روان آکسون معتقدند این رفتارها خودآگاه نیست و آن‌ها فقط همیشه شیوه رفتار و تفکر را قابل‌اجرا می‌دانند. به‌طورکلی می‌توان گفت رفتارهای در غالب یک چهارچوب در هر امری از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری این بیماران است.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

افراطی می‌خواهند همه‌چیز در جای خود باشد

شیوع اختلال شخصیت وسواسی جبری

این اختلال بین هر دو جنس بروز می‌کند ولی شیوع آن بین مردا بیشتر از زنان است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند بیشتر از دیگر بیماران به دنبال درمان می‌روند. این اختلال یکی از شایع‌ترین اختلالات شخصیت بین مردم به‌حساب می‌آید و چیزی حدود 2 الی 7 درصد کل جمعیت تخمین زده می‌شود.

ویژگی رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری

  • کمال‌گرا بودن در حدی که نمی‌توانند فعالیت را به انتها برسانند
  • چهارچوبی بودن رفتار فرد تا جایی که ازنظر دیگران بیمار رفتاری خشک و کند دارد
  • خساست و تنگ‌نظری چه در مسائل مالی چه عواطف و هیجانات
  • وقت‌شناسی غیرمعمول تا حدی که باعث عذاب خود و دیگران میشود
  • توجه به مسائل حاشیه‌ای و جزئیات
  • به انجام کارهای تکراری اعتیاد دارند
  • نمی‌توانند در انجام امور با دیگران شریک شوند و قسمتی از امور را به دیگران بسپارند
  • نیاز شدیدی به یک “روال انجام کار”
  • اعتقاد شدید به مناسک، سنت‌ها و مراسم
  • خرافی بودن زیاد
  • معتقدند به درست بودن و اینکه بینشی کاملاً درست دارند
  • استفاده از پرخاشگری و قهر به‌جای مدیریت بحران
  • به دلیل ناتوانی در مدیریت رفتارهای مانند بی‌توجهی بی‌جا، باج دادن، فداکاری و یا سوءاستفاده از آن‌ها سر می‌زند
  • برای جلب‌توجه رفتارهای نمایشی مانند تمارض دارند
  • به بعضی افراد وابسته می‌شوند و مکرر به آن‌ها باج می‌دهند
  • مدام نگران از دست دادن روابط عاطفی خود هستند
  • پنهان‌کاری و درغگویی که همیشه توجیهی برای آن دارند
  • در انجام فعالیت‌ها سخت‌کوشی غیرمتعارفی دارند
  • جمع و نگهداری از بعضی وسایل بی‌فایده یا استفاده شده

نشانه‌های بالینی اختلال شخصیت وسواسی

  • ضعف قوی جسمی
  • مشکل در خوابیدن به دلیل کابوس
  • مشکل تعادل مانند سرگیجه، لرزش دست‌وپا
  • مشکلات گوارشی به‌ویژه در مشکلات مربوط به روده پولیپ و کولیت روده
  • کلافه بودن در آنها شایع است مخصوصا بعد از فعالیت فیزیکی یا حتی رابطه جنسی
  • خشک بودن در مسائلی مانند مسافرت، روابط بین فردی یا رانندگی
  • تحریک‌پذیری بالا نسبت به محرک‌های محیطی
  • عدم تمرکز در برخورد با دیگران
  • هیجانی بودن
بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران

مشکل در خوابیدن

ازآنجایی‌که افراد دارای اختلالات شخصیت تصور می‌کنند رفتار و منش آن‌ها صحیح است؛ کمتر به فکر درمان می‎افتند اگر چنین رفتارهای را در اعضای خانواده یا دوستان خود مشاهده کردید بهتر است او را برای مراجعه به کلینیک روانپزشکی و درمان ترغیب کنید. در راستای خدمت رسانی بهتر به شما عزیزان، به درخواست شما انتقال بیمار اعصاب و روان میتواند توسط آمبولانس اعصاب و روان کلینیک اعصاب و روان آکسون انجام بگیرد تا مراحل انتقال بیمار به خوبی صورت بگیرد.

حتما مطالعه کنید: اختلال شخصیت چیست؟

دلیل ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری

مانند بسیاری از اختلالات شخصیت دلیل بروز مشخصی برای این بیماری نیز پیدا نشده ولی در برخی تحقیقات مشخص شد که این افراد در دوران کودکی احساس کردند که نیاز است فرزندی حرف‌گوش‌کن و فرمان‌بردار برای والدین باشند و این رفتار در بزرگ‌سالی نیز آن‌ها را همراهی می‌کند.

همچنین محققین معتقدند ژنتیک نیز در بروز این بیماری نقش دارد به‌ویژه اگر در کنار عوامل درگیری مانند والدینی که مبتلا به دیگر اختلالات روانی یا اضطراب باشند احتمال عود و بروز این بیماری نیز افزایش می‌کند.

گرچه هنوز دلیل اصلی ابتلای افراد به اختلالات روانی پیدا نشده ولی تاکنون مشخص‌شده که والدین و شیوه تربیتی آنان در این زمینه تأثیر بسزایی دارد، متخصصین بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران معتقدند که اگر والدین از سلامت روان برخوردار باشند احتمال ابتلای بیماری در کودکان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

کلینیک شبانه روزی اعصاب و روان

حرفشنو و مطبع بودن در کودکی

آینده فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری

اگر این اختلال در افراد مبتلا درمان یا کنترل نشوند آینده چندان مطلوب و روشنی نخواهند داشت. فرد مبتلا دوران بلوغ رنج‌آوری خواهد داشت. ازآنجایی‌که در کنترل احساسات و هیجانات خود توانایی لازم را ندارند باعث بروز افسردگی و اضطراب در آن‌ها می‌شود.

این افراد به دلیل ویژگی‌های رفتاری و بالینی گرایش و کشش زیادی برای مصرف داروهای مانند آنتی‌بیوتیک و داروهای ضدالتهاب، داروهای آرام‌بخش و مواد اعتیادآور و محرک دارند، به همین دلیل این بیماران مستعد اعتیاد هستند.

یکی از عوارض بد بیماری‌های روانی مثل این بیماری اعتیاد و سو مصرف مواد اعتیادآور بیمار است که این مسئله می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد.

خوشبختانه آکسون ، بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران در کنار درمان بیماری روانی در زمینه ترک و درمان اعتیاد نیز مشغول فعالیت است. متخصصین ما در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به‌خوبی از مشکلات این افراد باخبر هستند و تمام تلاششان برای بهبود بیماران می‌کنند.

کلینیک شبانه روزی روانپزشکی

اعتیاد یکی از عوارض اختلال شخصیت وسواسی

بیماران مبتلا به این اختلال بدون کمک دیگران در فعالیت‌های شغلی خود چندان موفق نیستند، هرچند در ظاهر پیشرفتی که در کار، تحصیلات و … داشتند را حاصل زحمات و کوشش خود می‌دانند و تأثیر اطرافیان را نادیده می‌گیرند.

به دلیل شخصیت وابسته‌ای که این بیماران دارند شغل و یا همسر خود بدون هیچ تغییری حفظ می‌کنند، البته ارتباط فرا زناشویی در این بیماران شایع است.

درمان اختلال شخصیت وسواسی جبری

برای درمان این بیماری باید نزد شخص متخصص در زمینهٔ درمان بیماری روانی مراجعه کرد. این افراد با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه اول سعی در تشخیص صحیح و دقیق این بیماری دارند.

اغلب افرادی که برای درمان و بهبودی اقدام کردن و در این مسیر موفق بودن توسط شریک زندگی و همسر خود ترغیب به این امر شدند. بهتر است خانواده فرد در جریان فرآیند درمان باشند تا بتوانند هرچه بهتر به بهبودی بیمار در این مسیر کمک کنند.

درمان رفتاری شناختی اختلال شخصیت وسواسی جبری

درمان رفتاری شناختی یا CBT نوعی روان‌درمانی و مشاوره است. بیمار طبق یک برنامه مشخص و منظم با درمانگر خود ملاقات می‌کند، در این مشاوره بیمار با درمانگر خود درباره ترس‌ها، اضطراب، استرس و افسردگی خود صحبت می‌کند و درمانگر تلاش می‌کند تا بیمار بتواند با اطرافیان و افراد خانواده خود روابط مؤثر و بهتری داشته باشند و زمان و انرژی کمتری را برای کار صرف کنند.

آکسون که به‌عنوان بهترین کلینیک روانپزشکی در سرتاسر کشور شناخته‌شده است با حضور مستمر درمانگران متخصص در حوزه درمان و کنترل بیماران روانی توانایی انجام هر نوع مشاوره و درمانی که برای بیمار مناسب باشد را دارد.

درمانگران این کلینیک اعصاب و روان بعد از معاینه و تشخیص، بهترین روش درمانی را برای او در نظر می‌گیرند.

آموزش مهارت آرامش به بیماران اختلال شخصیت وسواسی جبری

آموزش تکنیک‌های رسیدن به آرامش مثل تکنیک‌های تنفس و آرامش به بیمار برای کاهش اضطراب در این بیماری بسیار رایج است. همچنین می‌شود بیمار فعالیت‌های مانند تای چی، یوگا و پیلاتس می‌تواند برای فرد مفید باشد که با صلاح دید مشاوران کلینیک روانپزشکی به بیمار پیشنهاد می‌شود.

بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران

یوگا یکی از روش‌های رسیدن به آرامش

دارو درمانی اختلال شخصیت وسواسی جبری

ممکن است درمانگر برای کاهش و کنترل استرس که ناشی از دوره وسواس- اجبار عود می‌کند، برای بیمار تجویز کند، البته تجویز طولانی‌ مدت دارو برای این افراد توصیه نمی‌شود.

سخن آخر:

در این مقاله اختلال شخصیت وسواسی جبری را بررسی کردیم، این اختلال با چیزی که عموم جامعه به‌ عنوان وسواس می‌شناسند متفاوت است. این افراد در همه امور نسبت جزئیات حساس هستند و این حساسیت بالا زندگی شخصی آن‌ها و حتی خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آن‌ها برای اینکه بتوانند کار وزندگی خود را حفظ کنند به دیگران وابسته می‌شوند گرچه این مسئله را به زبان نمی‌آورند. بدون درمان و کنترل زندگی آن‌ها بسیار سخت خواهد بود و به دلیل اضطراب بالای که دارند خطر بروز دیگر بیماری‌ها مثل اعتیاد در آن‌ها بالا خواهد رفت.

بی‌شک کلینیک شبانه روزی روانپزشکی آکسون، یکی از بهترین و برجسته‌ترین مراکز درمانی برای بیماران اعصاب و روان در سراسر ایران است. این مرکز دارای فضای مناسب و محیطی آرام و امن با پرسنلی متعهد و حرفه‌ای ‌است.

حضور مستمر روانپزشک و روانشناس و پرستاری بیست و چهارساعته تنها یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته این کلینیک روانپزشکی است. امکانات هتلینیک در فضایی لوکس، سالن ورزش محیطی مجزا برای بانوان اقامتی همراه با رفاه و آسایش برای بیماران و مراجعین به همراه خواهد داشت. برای کسب اطلاع بیشتر از خدمات با مشاورین ما تماس بگیرید.

8 Comments

  1. معین گفت:

    مطلبی که در مورد شخصیت وسواسی مجبور مطالعه کردم عالی بود / واقعا کامل و جامع بود و من را از نگرانی برای فرزندم رهانید . به اشتباه شیزوفرنی . . .
    متاسفانه امکان ندارم به کلینیک شما مراجعه کنم اول که اصفهان هستم و دوم باید کلینیک شما پیشرفته و لوکس و البته گران قیمت باشه که متاسفانه اوضاع اقتصادی افتضاح است . ولی امیدوارم بتوانم دخترم را بیاورم (خدا هنوز هست )

  2. . گفت:

    آیا من حق ندارم درباره ی خودم بدونم؟ مثل رتبه پارسال مریضیم چی هست چطور حلش کنم

  3. ارسلان گفت:

    این تیپ شخصیتی پشتکار قوی و مستحکم و منحصر به فرد دارند و در شغل خود عجوبه هستند بسیار حسابگر و تابع قوانین و مقررات در معاملات کاری و شغلی هستند متخصص پول جمع کردن بسیار سخت جان و پر طاقت و صبور هستند و خلاصه کلام زمینه پیشرفت رو بسیار دارند این هم جنبه زیبای این اختلال شخصیت که خود بنده طیف خفیف اونو سالهاست در وجود خودم تجربه میکنم

    • علی پارسا زاده گفت:

      سلام
      حرفتون درسته،این افراد توی کارشون موفق هستن ولی از درون سرویس میشن
      در طول شبانه روز شاید ده بار افکاری در ذهن بیاد که شما نقشی توش ندارید و اون افکار ممکنه شما رو نسبت به یه رفتار اجباری هل بدن
      فرض کنید شما موسیقی گوش کنید اما نه به اراده بلکه با اجبار ذهنتون
      فرض کنید شما رابطه جنسی برقرار می‌کنید اما نه با لذت و اختیار بلکه با اجبار و حس گناه (البته منظورم تجاوز نیست،بلکه چون رابطه از حالت عادی به اجبار تبدیل شده لذت رابطه رو کم می‌کنه)
      این افراد در معرض مواد مخدر و الکلی هستند
      و اگر دخانیات یا الکل مصرف کنن به سختی میتونن اونو ترک کنند(احتمال ترک و موفقیت کمتر از آدمای معمولی هستش)
      من خودم خدارو شکر هنوز معتاد دخانیات و الکل نشدم ولی روزی حداقل سه ، چهار ساعت موسیقی باید گوش بدم البته با اجبار ذهنم و یه روز در میان هم باید خودارضایی کنم که اونم با اجبار ذهنم هست بیشتر تا میل جنسی
      البته افکار دیگه ای هم هستش مثلاً ممکنه یه آدم به راحتی نمازش رو بخونه و تمام اما من خودم نماز که میخونم اینقدر درگیر جزئیات میشم که نیت و هدف کلی نماز رو فراموش میکنم
      توی درس خواندن هم اصلا نمیتونم تو خونه درس بخونم حتما باید کتابخونه برم (اینکه میگم اصلا خونه نمیتونم بخونم اغراق نیست کاملا واقعیه)
      البته به قول شما مزیت هایی هم هست ولی اون مزیت بیشتر به جامعه،قانون،اداره ای که توش کار میکنید کمک می‌کنه
      خلاصه آرزومه یه ماه بدون افکار و رفتار های وسواسی زندگی کنم تا طعم زندگی عادی بدون کمالگرایی،قوانین سختگیرانه،و بدون اضطراب را بچشم

  4. بنیامین رحیمیان گفت:

    ممکنه که فردی که این اختلال رو داره همه ویژگی هاش رو باهم نداشته باشه و فقط یه سری از علائم در اون مشاهده بشه ؟

  5. Noname گفت:

    این افراد رو شناسایی کنید و اگه میخواین شرکتی موفق و درجه یک داشته باشین و کسب و کاری بی رقیییب…همشونو استخدام کنین!

  6. علی پارسا زاده گفت:

    متاسفانه دچار وسواس جبری هستم.
    یک سری افکار به سرم میاد و در نتیجه یک میل دورانی منو وادار به انجام رفتار هایی می‌کنه که دوست ندارم انجامش بدم.
    متاسفانه این بیماری بسیار عجیب و مخوف هست و دهنتون رو سرویس می‌کنه
    شاید باورتون نشه ولی رفتار هایی مثل موسیقی گوش دادن هم واسه هم با اجبار همراهه،یعنی یه میل درونی منو وادار به موسیقی گوش دادن می‌کنه اونم با مدت زمان حداقل روزی سه الی چهار ساعت.
    البته موسیقی یکیش هست
    آرزو دارم بتونم انشائ الله حداقل یک ماه مثل یک آدم معمولی زندگی کنم بدون رفتار های اجباری که ذهن منو وادار به انجام آنها میکنن
    دوستانی که چنین بیماری ندارن خدارو هزار مرتبه شکر کنند
    البته اینو بگم ما به بقیه افراد و جامعه آسیب نمی‌زنیم
    بلکه برعکس به شدت اخلاق مدار هستیم و به قانون احترام میزاریم
    به شدت برای کارمون ارزش قائل هستیم وسعی میکنیم اونو به نحو احسن انجام بدیم
    خلاصه جامعه و ادارات و همچنین بسیاری از مردم با ما مشکلی ندارن و تازه خیلی هم حال میکنن
    فقط ممکنه خانواده یه کم اذیت بشن که اون بیشتر تو وسواس فکری عملی هست نه وسواس جبری.
    تو وسواس جبری خودت بیشتر از بقیه اذیت میشی و معمولا خانواده هم اذیت نمیشن -البته بستگی داره
    اینم بگم که تشخیص چنین بیماری بر خلاف وسواس فکری عملی خیلی سخته

  7. Jahans گفت:

    کلینیک درمانی
    فضایی لوکس
    😏؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *