کلینیک ترک اعتیاد
شیشه چند روز در بدن می ماند؟
۱۴۰۱-۰۳-۱۲
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه مصرف الکل و رفلاکس معده
۱۴۰۱-۰۳-۱۲

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم، اختلال شخصیت وابسته به عنوان یک اختلال روانی شناخته می شود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته به دلیل ترس از رها شدن، نیاز مفرط و فراگیر به مراقبت دارد و در ادامه به بررسی اختلال شخصیت وابسته خواهیم پرداخت.

اختلالات شخصیتی ممکن است در برقراری روابط اختلال ایجاد کند و داشتن روابط سالم را با مشکل مواجه کند و ممکن است آنقدر شدید باشد که بر عملکرد زندگی روزمره فرد تاثیر بگذارد. اختلال شخصیت وابسته ممکن است هم برای کسانی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند و هم برای اطرافیانشان آزار دهنده باشد. علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته ممکن است شامل نیاز دائمی به مراقبت و ترس از جدا شدن از افراد مهم زندگی‌ باشد. فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب سعی می کند رفتار مطیعانه از خود نشان دهد تا بتواند رفتار مراقبتی و محافظتی افراد دیگر را نسبت به خود تحریک کند. رفتار وابسته ممکن است برای خانواده، دوستان و آشنایان ضروری به نظر برسد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، (DPD)، اغلب به عنوان افراد ترش رو، غمگین توصیف می شوند و اعتماد به نفس ضعیفی دارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، استعدادها و یا توانایی های خود را نادیده می گیرند و ممکن است دائماً خود را بی ارزش بدانند.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اختلال شخصیت وابسته یک اختلال روانی است که در آن افراد بدون مشورت با افراد مهم زندگی شان، در تصمیم گیری در امور روزمره خود با مشکل مواجه می شوند. هر گونه انتقاد یا عدم تایید از طرف مقابل، ممکن است مهر تاییدی بر اثبات بی ارزشی فرضی آنها باشد. آنها ممکن است به راحتی اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و ممکن است از موقعیت هایی که مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیتی باشد اجتناب کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته تصور می کنند که به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیستند و احساس ناتوانی در عملکرد دارند و بخاطر ترس از دست دادن فردی که برای راهنمایی به او وابسته هستند، با موقعیت ها و تجربیاتی که حتی موجب ناراحتی آنها می شود موافقت می کنند. آنها ممکن است وانمود کنند که با چیزی موافق هستند ولی در واقع با آن مخالف هستند، زیرا از اینکه حمایت یا دوستی شخصی که به او وابسته هستند را از دست بدهند، هراس دارند. فردی که مبتلا به اختلال شخصیت وابسته است، در صورتی که نیاز داشته باشد از استقلال یا خلاقیت استفاده کند، ممکن است حتی در انجام فعالیت‌های روزمره خود با مشکل مواجه شود.

این افراد معمولاً چند نفر را به منظور نگه داشتن جانب احتیاط در حلقه اجتماعی خود نگه می دارند و عمدتاً فقط افرادی  را نگه می دارند که به آنها وابسته هستند. هنگامی که یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته در رابطه ای است که به پایان رسیده است، ممکن است بلافاصله به دنبال رابطه دیگری برای دریافت حمایت مورد نیاز خود باشد. ترس از رها شدن ممکن است فکر و ذهن آنها را به خود مشغول کند.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

علائم اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اگرچه وابستگی در کودکی یا در یک رابطه ممکن است یک اتفاق عادی به نظر برسد، فردی که دارای اختلال شخصیت وابسته است ممکن است از نظر عاطفی بیش از حد به دیگران وابسته شود. آنها ممکن است تمام وقت و تمرکز خود را روی راضی نگه داشتن دیگران متمرکز کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته معمولا رفتار نیازمند گونه را نشان می دهند که ناشی از اضطراب و ترس اساسی از جدایی است.

علائم اختلال شخصیت وابسته نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترس شدید و غیر واقعی از رها شدن یا تنها ماندن و احساس ویرانی یا درماندگی در زمان به پایان رسیدن رابطه دارند

معمولا بی‌ توجهی یا سوء استفاده را تحمل می کنند و اغلب نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح می‌ دهند

ناتوانی در تصمیم گیری های روزمره بدون مشورت و تایید دیگران، مانند لباس پوشیدن

اجتناب از اختلاف نظر با افراد دیگر به دلیل ترس از دست دادن حمایت یا دوستی آنها

وابستگی به افراد دیگر برای تصمیم گیری در انتخاب محل کار و مکان زندگی

اجتناب از شروع کار یا پروژه به دلیل عدم اعتماد به نفس

فرار از مسئولیت های بزرگسالان با درماندگی

نسبت به انتقاد بیش از حد حساس هستند

مانند سایر اختلالات شخصیتی، در اختلال شخصیت وابسته نیز به طور طبیعی با افزایش سن از شدت علاٸم آن کاسته می شود. معمولاً افراد قبل از رسیدن به 40 یا 50 سالگی شدیدترین علائم خود را تجربه می کنند.

دلایل ابتلا به اختلال شخصیت وابسته چیست؟

علت مشخصی برای ابتلا به اختلال شخصیت وابسته تعیین نشده است. با این وجود، این اختلال معمولا در اوایل جوانی و بزرگسالی ظاهر می شود و با اضطراب جدایی در کودکی فرد ارتباط تنگاتنگی دارد. جوانانی که یک بیماری جسمی طولانی مدت را تجربه کرده اند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال شخصیت وابسته باشند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند. اگرچه علت دقیقی برای آن مشخص نشده است، اما تقریباً بطور قطع میتوان گفت که ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، رشدی، روانی و مزاجی در ایجاد این اختلال نقش ایفا می کند. برخی از محققان بر این باورند که سبک و شیوه فرزند پروری بیش از حد محافظت‌ کننده ممکن است به رشد ویژگی‌ های شخصیتی وابسته در افرادی که قبلاً در برابر این اختلال آسیب‌ پذیری بیشتری داشته اند، کمک کند.

نحوه تشخیص اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اختلالات شخصیت معمولاً توسط یک متخصص بهداشت روان با تجربه و آموزش دیده، مانند روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می شود. اگرچه فرد می تواند در مورد این مشکل با پزشک خانواده مشورت کند، اما باید برای تشخیص و درمان به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کند. به جای آزمایش خون و آزمایش ژنتیک توسط پزشک، این اختلال باید از طریق آزمایش اختلال شخصیت وابسته مورد ارزیابی قرار گیرد.

شروع اختلال شخصیت وابسته معمولاً در دوران جوانی رخ می دهد، اگرچه ممکن است در سنین نوجوانی نیز ظاهر شود. در یک نوجوان، ممکن است وابستگی طبیعی به والدین وجود داشته باشد که کاملاً مناسب با سن فرد است. به همین دلیل است که اغلب در نوجوانی تشخیص داده نمی شود. اختلال شخصیت وابسته زمانی نگران کننده می شود که آنها بدون کمک والدینشان حتی در انجام فعالیت های روزمره زندگی خود عملکرد ضعیفی داشته باشند و در ساده ترین تصمیمات خود بدون کمک والدین قادر به تصمیم گیری نباشند.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت وابسته هستند؟

از نظر آماری احتمال ابتلای یک زن به اختلال شخصیت وابسته بیشتر از یک مرد است. این اختلال همچنین در افرادی که با شیوه‌ های فرزند پروری مستبدانه و بسیار سخت‌ گیرانه بزرگ شده‌ اند، که در آن تصمیم‌ گیری‌ ها برای کودکان اتخاذ می‌ شود و به کودک استقلال کمی می دهند، بیشتر دیده می‌ شود. برخی عوامل خطر دیگری که ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند عبارتند از:

قرار گرفتن در یک رابطه طولانی مدت و نادرست

سابقه نادیده گرفته شدن

یک تربیت نادرست

سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته همچنین ممکن است با خطر اختلال در عملکرد شناختی بیشتری مواجه شوند که مشکل آنها را در تصمیم گیری های روزمره دو چندان خواهد کرد.

اختلال شخصیت وابسته خود را با اختلالات خلقی و اضطرابی، مانند افسردگی، فوبیا و اختلال وسواس اجباری نشان می دهد. هنگامی که بیماران ترکیبی از اختلالات خلقی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته را داشته باشند، نشان داده شده که نتایج درمانی موفقی را اراٸه نخواهند داد.

سخن پایانی

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال شخصیت وابسته و یا سایر اختلالات همزمان مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، مشاورین روانشناسی و روانپزشکی کلینیک ترک اعتیاد آکسون آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند. کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران با امکانات متعددی که در اختیار دارد به افراد مبتلا به اختلالات روانی و اختلالات همزمان مصرف مواد کمک خواهد کرد. برای داشتن آینده ای روشن و زندگی بدون مواد مخدر و اختلالات روانی، فرصت را از دست ندهید و همین امروز با یکی از کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون تماس بگیرید و درباره گزینه های درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *