کلینیک ترک اعتیاد
عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
۱۴۰۱-۰۴-۰۱
کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و اختلالات تغذیه ای
۱۴۰۱-۰۴-۰۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اختلال تغذیه، یک بیماری بسیار جدی است که با مشکلات مرتبط با وزن یا شکل بدن فرد و همچنین عادات غذایی ناسالم و نامنظم تشخیص داده می شود. انواع رایج اختلالات تغذیه ای شامل بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است. با مروری سریع بر یک مجله مد یا نگاهی به اینستاگرام، با پیج ها و پست های شخصیت های محبوبی روبرو می شویم که فوق العاده لاغر هستند که در جامعه ما با وجود اینکه برای اکثر مردم دست نیافتنی و غیر ممکن است، اما آنها را زیبا جلوه می دهد. اگرچه بسیاری از مردم ممکن است نگران وزن خود باشند یا در پذیرش فرم ظاهری بدن خود مشکل داشته باشند، بیشترین افراد این گروه اغلب زنان جوان و اخیراً مردان جوان هستند. به همین جهت در این مقاله به بررسی و معرفی اختلال تغذیه خواهیم پرداخت.

اختلال تغذیه چیست؟

این وسواس نسبت به بی نقص بودن بدن ممکن است به میزان بسیار زیادی برسد و باعث شود فرد دچار عادات غیر عادی غذایی شود که در موارد خاص این عادات، ناسالم و حتی تهدید کننده زندگی خواهند شد. وقتی محدودیت شدید غذایی و یا ورزش زیاد به حدی برسد که به یک عادت ناسالم تبدیل شود، این مسئله ممکن است به یک اختلال تغذیه ای تبدیل شود. اختلالات تغذیه ای نوعی اختلال روانی محسوب خواهد شد. در صورتی که این اختلال خطرناک و تهدید کننده زندگی بدون درمان رها شود، بهبودی از اختلالات تغذیه ای امکان پذیر است.

انجمن روانپزشکی آمریکا سه نوع اصلی از اختلالات تغذیه ای را گزارش کرده است: پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و اختلال پرخوری. چندین اختلال تغذیه ای نیز وجود دارد که رواج کمتری دارد و همچنین دسته ای برای تمامی علائمی که در گروه های دیگر قرار نمی گیرند، به نام سایر اختلال تغذیه ای یا خوردن خاص (OSFED). آمار اختلالات تغذیه ای و تحقیقات در مورد اینکه چگونه بسیاری از مردم ایالات متحده با اختلالات تغذیه ای دست و پنجه نرم می کنند متفاوت است. تشخیص این اختلالات کمی دشوار است و درصد زیادی از مبتلایان تمایلی برای تحت درمان قرار گرفتن از خود نشان نمی دهند.

علاوه بر این، بر اساس اطلاعات مجله اختلالات عاطفی، افرادی که دارای اختلالات تغذیه ای هستند ممکن است با سایر اختلالات روانی نیز دست و پنجه نرم كنند. شایع ترین اختلال روانی همزمان، افسردگی است.

اکثر تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر اختلالات تغذیه ای قرار می گیرند، با این وجود، بیشتر مردانی که مبتلا به اختلال تغذیه ای هستند، مشکلات خود را گزارش نمی کنند و به دلیل انگ بیماری که بر آنها زده می شود، به دنبال درمان نمی روند. صرف نظر از آمار و ارقام افرادی که دارای اختلالات تغذیه ای هستند، این شرایط در میان فرهنگ ها و سنین مختلف وجود دارد.

اختلالات تغذیه ای چیست؟

مانند سایر اختلالات روانی، اختلالات تغذیه ای اغلب اشتباه گرفته می شود و تصور می شود که یک انتخاب است. با وجود این، اختلالات تغذیه ای بیماری های جدی هستند که ممکن است خطرناک و تهدید کننده زندگی باشند. رژیم گرفتن یک اختلال تغذیه ای نیست اما ممکن است یک محرک برای ابتلا به این اختلال محسوب شود.

وقتی به دنبال درک مفهوم اختلالات تغذیه ای هستید و تمایل دارید بدانید که چه چیزی است و چه بایدها و نباید هایی را به دنبال خواهد داشت، یک تعریف واضح از اختلال تغذیه ای ممکن است مفید واقع شود. انجمن ملی اختلالات تغذیه ای (NEDA)، اختلال تغذیه ای را یک اختلال جسمی و روانی جدی اما قابل درمان تعریف می کند که با نگرانی در مورد وزن یا فرم بدن فرد و همچنین عادات ناسالم غذایی تشخیص داده می شود. اختلال تغذیه ای با خوردن کم یا بیش از حد غذا تعریف کرد. این اختلال در الگوهای غذایی باعث آسیب جسمی و روانی خواهد شد.

اختلالات تغذیه ای ممکن است در هر سنی اتفاق افتد، اما معمولاً در مراحل نوجوانی یا نوجوانی ایجاد می شود. اختلالات تغذیه ای بیماری های قابل درمان هستند اما عواقب و پیامدهای آن در صورت عدم درمان ممکن است خطرناک و تهدید کننده زندگی فرد باشد.

انواع اختلالات تغذیه ای

اگرچه اختلالات تغذیه ای انواع مختلفی دارد، برخی از آنها بسیار شایع تر از دیگران هستند. شایع ترین اختلالات تغذیه ای شامل بی اشتهایی، پرخوری عصبی و پرخوری است. این اختلالات معمولاً شامل اجتناب از خوردن غذا، پرخوری و پاکسازی با استفاده از روش های مختلف است. برخی اختلالات تغذیه ای دیگر وجود دارد که رواج کمتری دارند، مانند پیکا (هوس خوردن مواد غیر خوراکی)، اختلال نشخوار و اختلال محدود کننده خوردن غذا.

بی اشتهایی عصبی

افرادی که بی اشتهایی عصبی در آنها تشخیص داده می شود، بیشتر اوقات تصور می کنند بد ریخت هستند و میزان کالری مصرفی خود را برای لاغر ماندن کاهش می دهند. برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی همچنین ممکن است به اجبار به ورزش کردن بپردازند، پرخوری کنند و با استفراغ کردن یا مصرف ملین ها پاکسازی کنند. این اختلال معمولاً در سنین نوجوانی شروع می شود اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

تصور غلط رایجی که در مورد این اختلال وجود دارد این است که افرادی که از بی اشتهایی رنج می برند لاغر یا کم وزن هستند. با این وجود، افراد با هیکل درشت تر و حتی افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است به این اختلال مبتلا شوند. علاوه بر این، بی اشتهایی غیرطبیعی زمانی اتفاق می افتد که فرد دارای تمام علائم بی اشتهایی است، اما وزن او در حد طبیعی یا بالاتر از حد طبیعی باقی می ماند.

بولیمیا یا پرخوری عصبی

پرخوری عصبی شامل دوره هایی از پرخوری بیش از حد است که به نام زیاده روی نیز شناخته می شود و به دنبال آن با روش های مختلفی از جمله استفراغ یا ملین ها پاکسازی می شود. افراد مبتلا به پرخوری عصبی ترس از افزایش وزن دارند و اغلب تصویر ناخوشایندی از فرم بدن خود دارند، اما این لزوما به این معنی نیست که آنها لاغر و کم وزن هستند.

افراد مبتلا به بولیمیا (پرخوری عصبی)، ممکن است برای کنترل وزن کنونی خود یا جلوگیری از افزایش وزن بیشتر، اقدام به پاکسازی کنند. فرد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است بیش از حد استاندارد توصیه شده روزانه 2000 کالری به طور همزمان مصرف کند و سپس با استفراغ، با استفاده از ملین ها یا سایر روش ها اقدام به پاکسازی کند. برخی از این روش های پاکسازی ممکن است شامل ورزش بیش از حد باشد و یا تنقیه روی آورند. اگر فردی پرخوری کند اما به هیچ وجه پاکسازی نکند، ممکن است دچار اختلال پرخوری باشد.

اختلال پرخوری

اختلال پرخوری (BED) یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی است که با تمایل بیش از حد برای تکرار مصرف سریع مقادیر زیاد غذا تا حد ناراحتی تشخیص داده می شود. سایر ویژگی های اختلال پرخوری ممکن است شامل عدم کنترل بر پرخوری و احساس شرم، ناراحتی یا گناه پس از آن باشد. این نوع اختلال شایع ترین اختلال تغذیه ای است.

پیکا (هوس خوردن مواد غیر خوراکی)

اختلال پیکا تمایل به خوردن موادی است که خوراکی محسوب نمی شوند و هیچ ارزش غذایی قابل توجهی ندارند، مانند خاک، مو یا پنبه. تشخیص پیکا معمولاً پس از بررسی سابقه بالینی فرد صورت می پذیرد. هنگامی که ابتلای فرد به پیکا تشخیص داده شود، ممکن است آزمایش های بیشتری برای بررسی کم خونی، انسداد احتمالی روده و عوارض جانبی سمی مواد غیر غذایی پیشنهاد شود.

هنگام تعریف پیکا، قصد و نیت فرد مصرف کننده اقلام غیر غذایی را باید مدنظر قرار داد. ممکن است فردی که از افزایش وزن خود هراس دارد و فقط کاغذ می خورد، دچار بی اشتهایی شود. با این وجود، فردی که داٸما مشغول خوردن خاک است، به احتمال زیاد با اختلال پیکا دست و پنجه نرم می کند.

این نوع اختلال بیشتر در دوران کودکی اتفاق می افتد. اختلال پیکا اغلب با سایر اختلالات همزمان مانند اسکیزوفرنی، اختلال طیف اوتیسم و ​​معلولیت های ذهنی ارتباط تنگاتنگی دارد. اختلال پیکا بیشتر اوقات با کمبود آهن یا سایر عوامل سوء تغذیه مشاهده شده است. پیکا ممکن است روشی برای بدن به منظور تکمیل کمبود مواد مغذی قابل توجه باشد. درمان پیکا معمولا شامل شناسایی کمبود خاص و تکمیل مواد مغذی برای رفع این نوع کمبود است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درمان اختلالات روانی همچون اختلال تغذیه نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و روانپزشکی در کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

اختلال تغذیه چیست؟

اختلال تغذیه چیست؟

علائم جسمی اختلال تغذیه

علائم جسمی اختلال تغذیه ای ممکن است بارزترین علائم اختلال تغذیه ای باشد. علائم هشداردهنده جسمی اختلال تغذیه ای اغلب توجه متخصصان پزشکی را به خود جلب کرده است. در شرایطی که علائم رفتاری – عاطفی مشترک قابل مشاهده نباشند، یک پزشک متخصص ممکن است اختلال تغذیه ای را تنها بر اساس علائم جسمی تشخیص دهد. برخی از علائم جسمی رایج مرتبط با اختلال تغذیه ای عبارتند از:

نوسانات قابل توجه وزن (افزایش و کاهش وزن)

گرفتگی و درد معده

یبوست

رفلکس اسید

بی نظمی های قاعدگی، از جمله با تاخیر پریود شدن و یا به طور کلی پریود نشدن

مشکل در تمرکز و توجه

سرگیجه یا غش کردن، به ویژه پس از ایستادن

مشکلات خواب

بریدگی و ایجاد پینه روی انگشتان دست

مشکلات دندان مانند پوسیدگی مینای دندان، ایجاد حفره در دندان و حساسیت دندان

خشک شدن پوست، مو و ناخن

ضعف عضلانی

زردی پوست

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، که با افزایش بیماری ها مشاهده می شود

اختلال در التیام زخم های کوچک ناشی از بریدگی با کاغذ یا تیغ ریش تراش

سوء تغذیه و اختلالات مرتبط با آن از جمله کم خونی

احساس سردی مکرر

متورم شدن غدد بزاقی

ایجاد لایه ای از موهای نازک روی بدن

التهاب گلو ناشی از استفراغ مکرر

تغییر رنگ پوست و تورم دست و پا

اختلال تغذیه چیست؟

اختلال تغذیه چیست؟

علت ابتلا به اختلالات تغذیه ای

مانند سایر اختلالات روانی، اختلالات تغذیه ای به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف محیطی، ژنتیکی و اجتماعی ایجاد می شود. اگرچه هیچ عاملی وجود ندارد که به طور خاص باعث اختلالات تغذیه ای شود، رفتارها یا ویژگی های خاصی ممکن است هشدار دهنده اختلالات تغذیه ای باشد.

به عنوان مثال، پاسخ هورمونی ناکارآمد به استرس ممکن است موجب ابتلا به اختلالات تغذیه ای شود. موقعیت های اجتماعی مرتبط با ورزش، مدل شدن یا مشاغل دیگری که باعث می شود تمرکز فرد بر شکل ظاهری بدن و کنترل وزن باشد ممکن است بر ایجاد اختلالات تغذیه ای تاثیر بگذارد. اتحادیه ملی بیماری های روانی گزارش می دهد که اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به این اختلال مبتلا شود، احتمال ابتلا به آن در سایر افراد خانواده بسیار بیشتر خواهد شد. عوامل خطری که بر اختلالات تغذیه ای تاثیر می گذارد شامل طیف وسیعی از عوامل بیولوژیکی، روانی و فرهنگی اجتماعی است.

علائم هشدار دهنده در افراد مختلف متفاوت است، اما متغیرهای خاصی بر خطر ابتلا به اختلالات تغذیه ای در افراد تاثیر می گذارد. برخی از عوامل خطر بیولوژیکی که بر افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی یا اختلال پرخوری تاثیر گذار است عبارتند از:

یکی از اعضای خانواده که مبتلا به اختلالات تغذیه ای باشد

یکی از اعضای خانواده که مبتلا به سایر اختلالات روانی است

برخی از عوامل خطر روانی عمومی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمال گرایی

نارضایتی از فرم و شکل ظاهری بدن

سابقه اختلال اضطرابی

کوته فکری

برخی از عوامل خطر اجتماعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شرمساری نسبت به وزن

سابقه رژیم گرفتن

مورد اذیت و آزار قرار گرفتن

شبکه های اجتماعی محدود شده

سابقه تروما (ضربه روحی و روانی)

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و معرفی اختلال تغذیه پرداختیم و علائم جسمی اختلال تغذیه و دلایل ابتلای به این اختلال را بررسی کردیم و گفتیم درمان این اختلال نیازمند خدمات روان درمانی و روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *