مراحل پذیرش و درمان

پذیرش کلینیک

خدمات درمانی اعتیاد و مشاوره تخصصی در کلینیک شبانه‌روزی آکسون به صورت سرپایی و بستری، با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آماده پذیرش بیماران می‌‌باشد. خدمات در این مرکز شامل مشاوره و روانشناسی، روانپزشکی و ترک اعتیاد می‌باشد، که توسط تیم متخصص و بر اساس آخرین متدهای نوین به بیماران ارائه می‌گردد. همچنین پذیرش و ارائه خدمات روانپزشکی و روانشناسی به بیماران اعصاب و روان جهت ارزیابی، درمان و پیشگیری از انواع اختلالات، این مرکز را در گروه بهترین کلینیک در تهران قرار داده است.

اقدامات درمانی برای افراد مبتلا به مواد مخدر

درمان سوء‌مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر به دلیل نوع استفاده از مواد مخدر، انواع مختلفی دارد. اهداف بیماران و زمینه‌های ارائه کننده خدمات “سرپایی یا بستری” نیز تعیین کننده نوع درمان هستند.

به طورکلی، پنج روش اصلی درمان اعتیاد عبارتند از: 

درمان‌های جسمی

درمان‌های دارویی

درمان‌های روان‌شناختی/ مشاوره

درمان‌های گروهی و خانوادگی

درمان‌های سنتی (مانند طب سوزنی)

هدف از این نوع برنامه‌ها ثبات وضعیت مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جامعه و کمک به آن‌ها، برای پرهیز از مصرف مواد مخدر غیرقانونی و رسیدن به یک زندگی عاری از مواد مخدر است.  به‌علاوه، برنامه‌های سم‌ زدایی بدن از مواد مخدر باید مستمر و پیوسته باشد و مرتباً از بیماران تست اعتیاد به عمل آید. معمولاً این برنامه‌ها برای بیماران دائمی که بارها در برنامه‌های کاهش اشتیاق و میل به مصرف مواد مخدر شکست خورده‌اند، بهترین روش محسوب می‌شود.

پزشک متخصص

خدمات بستری

مشاوره توسط تیم روانشناس

یکی از مهمترین و اولین اصول در درمان اعتیاد و اختلالات اعصاب و روان، تشخیص درست و علمی در این زمینه است. خدمات مشاوره‌ای رایگان به‌صورت کاملاً تخصصی به بیمار داده می‌شود. اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که بیمار نیاز به بستری شدن برای درمان اعتیاد خود در کلینیک ترک اعتیاد را دارد، مشاور این وظیفه را دارد که تمام اطلاعات در مورد نوع و روند درمان بستری و داروهایی که باید استفاده شود را به بیمار بدهد و بیمار با آگاهی کامل درمان خود را آغاز کند.

مرحله پذیرش در کلینیک ترک اعتیاد آکسون

بیمار یا همراه بیمار می‌بایست فرم تشکیل پرونده را در قسمت پذیرش تکمیل نماید و همچنین نوع اتاق بستری که میتواند عمومی یا خصوصی باشد را انتخاب کند.

مراجعه مجدد جهت ویزیت  مشاوره روانشناس

بیمار مجدد به روانشناس مربوطه مراجعه می‌کند. این نکته قابل ذکر است که وابستگی به هر یک از مواد مخدر، عوارض جسمانی و روانی شدیدی را به دنبال دارد. روانشناس قبل از بستری بیمار، تمام شرح حال و احوال بیمار را جویا می‌گردد و بر اساس آن به بیمار کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب کند و همچنین روانشناس طی جلسه‌ای خانواده بیمار را از نوع و روند درمانی آگاه می سازد.

دیگر نقش‌های مشاور در مرکز بستری ترک اعتیاد آکسون عبارتند از:

نظارت بر پیشرفت بیمار و ارجاع برای کمک پزشکی مورد نیاز

حمایت فردی و عاطفی از بیمار

تشویق بیمار و خانواده او به استفاده از سم‌ زدایی بدن از مواد مخدر به‌عنوان فرصتی برای تغییر

سنجش نیازها و توان بالقوه بیمار برای درمان‌های بعدی

مراجعه جهت ویزیت روانپزشک

اطلاعات داده شده بیمار به روانشناس، در پرونده ثبت و به روانپزشک مربوطه ارجاع داده می‌شود. تنها روانپزشک مربوطه می‌تواند تشخیص دهد که چه نوع دارویی برای درمان فرد بیمار تجویز گردد. روانشناس و روانپزشک در کنار هم جهت درمان بیماران همکاری می‌کنند. در مرکز بستری ترک اعتیاد آکسون بیماران، هر روز صبح تحت ویزیت روانپزشک مرکز قرار می‌گیرند. درمان‌ روحی بیمار، شامل روان‌درمانی، رفتار درمانی شناختی و … به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شود. در درمان جسمی از سم‌ زدایی و یا در صورت لزوم درمان الکتروشوک (ECT) یا تحریک مغناطیسی ترانس مغناطیسی (TMS) استفاده می‌شود.

سم‌زدایی/دارو درمانی

اگرچه واژه سم‌ زدایی بدن از مواد مخدر به معنای از بین بردن اثرات سموم کننده مواد مخدر در بدن است. اما از آن در حوزه‌های وسیع‌تری مانند کنترل بیماری‌های عصبی مثل افسردگی، مشکلات روحی و جسمی مرتبط با آن استفاده می‌شود. به زبان ساده، وقتی که بدن به استفاده از دارویی، عادت کرده باشد، قطع آن دارو موجب بر هم خوردن توازن و تعادل ذهنی و جسمی می‌شود و عوارض نامطلوبی را به‌جای می‌گذارد. تنها می‌توان از طریق سم‌ زدایی این عوارض را تحت کنترل درآورد. سم‌ زدایی معمولاً یک روش درمانی مجزا تلقی می‌شود و از آن می‌توان به‌عنوان مکمل روش‌های درمانی دیگر استفاده کرد. سم‌زدایی به رفع اثرات انزواطلبی و گوشه‌گیری کمک می‌کند اما مشکلات روانی، اجتماعی و رفتاری مرتبط با سوء‌مصرف را حل نمی‌کند. سم‌ زدایی کامل یکی از مهم‌ترین اهداف اکثر برنامه‌های درمانی است و می‌توان آن را پیش‌شرط درمان برخی از مشکلات پزشکی دانست. سم‌زدایی را می‌توان با قطع یک‌باره مواد یا قطع تدریجی آن‌ها آغاز کرد، عمل سم زدایی به دو صورت برای بیماران اعتیاد انجام می‌شود: سم زدایی سریع RD و سم زدایی فوق سریع UROD ، که این درمان بسته به نوع اعتیاد فرد به ماده اعتیاد آور و میزان مصرف وی بستگی دارد.

سم‌ زدایی، یک درمان کوتاه مدت است که برای ترک اعتیاد مراجعه‌ کننده از مواد و الکل طراحی شده است. دوره اول پرهیز، شدیداً ناراحت کننده است و ممکن است برای برخی مراجعین با فوریت پزشکی همراه باشد. با این‌که سم‌زدایی یک پدیده فیزیولوژیک است و بدن شخص را از ماده مورد سوء‌مصرف پاک و آزاد می‌کند اما دارای مضامین روان شناختی و اجتماعی است که مستلزم تلاش بهینه مشاور است.

رهایی از اعتیاد

درمان اعتیاد به روش سم‌ زدایی با تجویز دارو آغاز می‌شود و با درمان‌های فردی، خانوادگی ادامه می‌یابد. درمان دارویی اعتیاد مانند درمان‌های دیگر روانپزشکی با استفاده از داروهای روانپزشکی از اصولی پیروی می‌کند. این اصول عبارتند از:

درمان در کلینیک بستری ترک اعتیاد آکسون

درمان اعتیاد هدف اصلی کلینیک آکسون است که منطبق بر آخرین تحقیقات پزشکی و تخصصی و بر پایه علوم روانشناسی و روانپزشکی می‌باشد. کادر حرفه‌ای و متخصص مرکز بستری کلینیک آکسون، تمام تلاش خود را می‌کند تا بیماران در محیطی کاملاً مناسب و آرام روند درمان خود را پشت سر بگذارند. هر روز جلسات روان درمانی برای بیماران بصورت فردی، گروهی و خانوادگی ارائه می‌شود. همین‌طور در طول مدت درمان، ارزیابی‌ها و پیگیری‌های پزشکی و روانپزشکی انجام می‌شود.

گروه درمانی مخصوص بیماران: جلسات مداوم و ثابت هر سه شنبه ساعت 15 (تحت نظر متخصص)

گروه درمانی مخصوص خانواده بیماران: جلسات مداوم و ثابت هر دوشنبه ساعت 13 (تحت نظر متخصص)

خانواده درمانی در اعتیاد و بیماری‌های اعصاب و روان: (با وقت قبلی)

سکس تراپی و درمان مشکلات موجود در رابطه جنسی: (با وقت قبلی)

توانبخشی پس از ترخیص

برنامه‌های توانبخشی سرپایی پس از ترخیص

هدف کلی از  برنامه بازتوانی این است که به بیمار کمک شود تا مشکلاتش را درک کند و او را برای بهبود طولانی آماده کند. اهداف دیگر عبارتند از:

ارائه یک چهارچوب یادگیری اجتماعی برای درک رفتار سوء‌مصرف مواد مخدر

کمک به بیمار برای سنجش مشکلات سوء‌مصرف مواد مخدر

کمک به بیمار برای تشخیص پیش آیندهای سوء‌مصرف مواد مخدر

تعلیم مهارت‌های بین فردی برای حفظ و تداوم پرهیز از مواد مخدر

کمک به بیمار برای این‌که یاد بگیرد چگونه پرهیز را تقویت کند.

تعلیم اداره عود مصرف مواد مخدر

آیکون مشاوره درمان اعتیاد

ترک اعتیاد مواد مخدر

جهت دریافت اطلاعات در خصوص ترک اعتیاد مواد مخدر و مشاوره درمان اعتیاد می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.
تماس با ما