مرکز ترک اعتیاد
عوارض و تاثیرات حشیش بر مغز
۱۳۹۹-۰۵-۲۵
مرکز ترک اعتیاد
عوارض مصرف زولپیدوم در دوران بارداری
۱۳۹۹-۰۵-۲۵

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: در مقاله قبلی به بررسی عوارض و تاثیرات حشیش بر مغز پرداختیم اما باتوجه به درخواست شما عزیزان و شباهت میان محرک های ماری جوانا و حشیش تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی عوارض مصرف ماری جوانا بپردازیم تا آشنایی شما با این محرک اعتیادآور باعث از بین رفتن باورهای غلطی همچون اعتیاد آور نبودن ماری جوانا شود.

حتما مطالعه کنید: ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا که در دسته موادمحرک قرار می گیرد تاثیرات مخربی بر روی سلامت ذهن و جسم بیمار می گذارد که اختلال در سیستم عصبی، اختلالات گوارشی، بیماری های قلبی و ریوی برخی از این عوارض هستند.

یک باور غلط:

متاسفانه تجارت پر سود فروش و عرضه ماری جوانا و تمایل جوانان به مصرف این محرک باعث شده تا باورهای غلطی درمیان افراد شکل بگیرد که یکی از اصلی ترین این باورها غلط اعتیادآور نبودن آن است.

باید بدانید که ماری جوانا بسیار اعتیادآور است و بیشتر تاثیرات و عوارض آن بر روی ذهن مصرف کننده می باشد اما در کنارعوارض روانی، عوارض جسمانی متعددی نیز دارد که بعدتر به توضیخ مفصلا آنها می پردازیم.

ماری جوانا نیز مانند حشیش عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی دارد که عوارض کوتاه مدت آن بلافاصله بعد از مصرف ظاهر می شود که ادامه با عوارض کوتاه مدت مصرف ماری جوانا یا گل آشنا خواهیم شد.

حتما مطالعه کنید: حشیش چیست؟
کلینیک ترک اعتیاد

ماری جوانا بسیار اعتیاد آور است

عوارض کوتاه مدت مصرف ماری جوانا:

  • اختلال در حواس شنوایی، بینایی و لامسه مصرف کننده
  • اختلال در حافظه و تمرکز
  • اختلال در یادگیری
  • عدم هماهنگی میان اعضای بدن
  • افزایش و برهم ریختگی ضربان قلب
  • استرس، افسردگی و هراس ناگهانی
  • اضطراب های شدید

علت بروز این عوارض میتواند به دلیل وجود THC موجود در ماری جوانا باشد.

THC با اختلال در گیرنده های کانابینوئید مغز، عملکرد سیستم های عصبی را مختل می کند و فعالیت طبیعی مغز را تحت الشعاع قرار می دهد. این گیرنده ها وظیفه کنترل و مدیریت عملکرد حافظه، تفکر و تمرکز و حس گذر زمان را دارند که اختلال بر روی این گیرنده ها باعث برهم ریختگی کلی حواس می شود.

ورود دوزبالای THC به بدن و یا بلع و جویدن ماری جوانا میتواند عوارض دیگر همچون موارد زیر داشته باشد:

  • توهم و هذیان
  • احساس گم شدگی و عدم درک صحیح شرایط
  • اختلال در حافظه

اما همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، مصرف ماری جوانا بر سلامت قلبی مصرف کننده نیز تاثیر می گذارد.

کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف ماری جوانا

عوارض مصرف ماری جوانا بر قلب:

مصرف ماری جوانا باعث افزایش جریان خون و سرعت پمپاژ قلب می شود و به همین دلیل خطر بروز حمله و سکته قلبی به 5 برابر حالت نرمال افزایش پیدا می کند.

جالب است بدایند که این محرک بر روی استخوان های مصرف کننده نیز عوارض سوء وارد می کند.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر استخوان ها:

مطالعات دانشگاهی نشان داده مصرف کنندگان ماری جوانا به شدت تراکم استخوان پیدا می کنند و به همین علت میزان شکنندگی استخوان های آنها افزایش پیدا می کند. همچنین مصرف این نوع از محرک ها باعث کاهش وزن و بصورت کلی کاهش شاخص BMI می شود.

ریه یکی دیگر از اعضای بدن مصرف کنندگان است که در اثر مصرف صدمات مخربی به آن وارد می شود.

عوارض مصرف ماری جوانا بر ریه:

ابتلا به مشکلات تنفسی یکی از اصلی ترین عوارض مصرف ماری جوانا می باشد. تحقیقات نشان داده مصرف ماری جوانا باعث سوزش مکرر گلو و دهان خواهد شد و عوارض زیر تنها بخشی از تاثیرات مخرب گل بر روی ریه می باشند:

  • ابتلا به بیماری های ریوی
  • سرفه و خلت شدید
  • ابتلا به عفونت ریوی
مرکز ترک اعتیاد

مصرف ماری جوانا

ابتلای به سرطان بر اثر مصرف ماری جوانا:

مصرف ماری جوانا احتمال ابتلای به سرطان را تا 3 برابر افزایش می دهد که در این میان سرطان سر و گردن شیوع بیشتری دارد.

متاسفانه بعد از سر و گردن بیشتری آمار ابتلای به سرطان مربوط به ریه می باشد که خود می تواند یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که به ترک ماری جوانا فکر کنید.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

مصرف این محرک توسط مادران در زمان بارداری علاوه بر مصرف کننده بر روی سلامت جنین نیز تاثیر می گذارد که موارد زیر بخشی از این عوارض هستند:

  • لرزش های شدید
  • واکنش های غیرارادی به محرک های دیداری و شنوایی
  • اختلال توجه و حافظه
  • عدم توانایی در حل مشکلات

ترک ماری جوانا:

همانطور که گفتیم عمده تاثیر ماری جوانا بر روی مغز می باشد به همین جهت ضروری است که در زمان ترک ماری جوانا توجه ویژه ای به روان درمانی شده باشد. ترک ماری جوانا در مرکز ترک اعتیاد آکسون تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشکی باتجربه انجام پذیر است و در برنامه درمانی مطابق با شرایط جسمانی بیمار توجه ویژه ای به روان درمانی خواهد شد.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک ماری جوانا

سخن پایانی:

برخلاف باور عموم ماری جوانا بسیار اعتیاد آور است و مصرف آن حتی به صورت تفریحی و کوتاه مدت می تواند صدمات مختلفی به سلامتی فرد وارد کند. همچنین در کنار عوارض جسمانی که دارد بر وضعیت روان مصرف کننده نیز صدمات مختلفی وارد می کند که این صدمات جبران ناپذیرند.

2 Comments

  1. Flower گفت:

    من تازه متوجه شدم که همسرم گل میکشه نمی‌دونم چطوری باید پیشقدم شم و باهاش حرف بزنم ،وقتی می‌خوام بهش بگم ک من درجریانم، لال میشم و نمیتونم حرف بزنم .یکم بیشتر توضیح بدین در مورد اینکه چطور باید باهاشون حرف زد و بهشون فهموند که خبر داریم .

    • Bobby Fischer گفت:

      من یه دانشجو هستم اون زمان که خوابگاه ها باز بود چند نفر از دوستام با هم عادتشون شده بود گل بکشنحس میکنم باید سعی کنین کاری کنین که بیاد ناخود آگاه بیاد مشکلاشو براتئن بگه بیشتر به خاطر تجربه ی جدید یا این که میخوان یا توی محیط بیان با هم خوش بگذرونن این کار رو انجام میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *