مرکز ترک اعتیاد
بهترین روش سم زدایی مواد مخدر
۱۳۹۹-۰۷-۱۲
مرکز ترک اعتیاد
علائم اعتیاد به متادون
۱۳۹۹-۰۷-۱۲

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: متاسفانه این روزها طبق آمار میزان مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور همچون متادون، هروئین و تریاک در کشور بسیار بالا رفته است و اولین مرحله کمک به بیماران آگاهی از اعتیاد افراد است. اعتیاد و وابستگی به مواد اعتیادآور علائم و نشانه های مختلفی دارد که برخی از این نشانه ها از ظاهر و رفتارهای مصرف کننده قابل تشخیص است اما باید بدانید که نتیجه قطعی اعتیاد فرد تنها بعد از انجام آزمایشات قابل استناد است اما آشنایی با این علائم و نشانه ها میتواند اولین قدم برای کمک به بیماران اعتیاد باشد.

به همین منظور و باتوجه به درخواست شما عزیزان تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی و بررسی برخی از علائم ظاهری و رفتاری بیماران اعتیاد بپردازیم.

مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد ایران، با کادری مجرب و پرستاری شبانه روزی آماده ارائه خدمات درمانی و مشاوره ای ترک اعتیاد به بیماران می باشد.

از کجا بفهمیم فردی معتاد است؟

همانطور که گفتیم اعتیاد نشانه های رفتاری و روانی متعددی دارد که در قدم اول آشنایی با این نشانه ها می تواند کمک بسزایی به بیماران و خانواده های آنها کند. یکی از عمده ترین نشانه های ظاهری در میان مصرف کنندگان مواد مخدر همچون تریاک و هروئین، عدم رسیدگی و تغییر وضعیت بهداشتی بیماران می باشد. این تغییر خلق و خو عموما با نوسانات رفتاری متعددی همراه است و تا حدی پیشرفت خواهد کرد که بیماران دچار بی انگیزگی و بیماری افسردگی خواهند شد که در این رابطه مفصلا در مقاله رابطه افسردگی و اعتیاد صحبت کرده ایم.

حتما مطالعه کنید: رابطه افسردگی و اعتیاد

اما این علائم بسیار گسترده تر هستند و در ادامه به معرفی برخی از این نشانه های ظاهری خواهیم پرداخت:

  • کاهش یکباره وزن
  • ضعف و عدم تعادل
  • کاهش اشتها و تغییر الگوهای تغذیه
  • گیجی، عدم درک صحیح موقعیت ها و خواب آلودگی
  • زخم های سطح پوست و بروز لک های پوستی
  • مردمک سوزنی شکل و چشم های قرمز
  • رعشه و تشنج
  • آبریزش بینی

اما برخی از این نشانه ها از اهمیت بالاتری برخوردارن که در ادامه مفصل تر درباره این علائم صحبت خواهیم کرد.

کلینیک ترک اعتیاد

نشانه های اعتیاد

مردمک سوزنی شکل و قرمزی چشم ها:

مصرف برخی از مواد اعتیادآور همچون الکل و متادون عوارض ظاهری خواستی را به همراه دارد که عموما بر چشم های مصرف کننده می باشد که متداول ترین اینها تغییر شکل مردمک و قرمزی چشم ها است. که یکی از راه های تشخیص مصرف ماری جوانا نیز بررسی وضعیت مردمک چشم می باشد.

کاهش وزن یکباره:

یکی دیگر از نشانه های مصرف مواد مخدر کاهش وزن می باشد. البته میزان و شدت تغییر وزن مربوط به نوع مخدر مصرفی می باشد.

جالب است بدانید ماری جوانا و حشیش برخلاف سایر مواد باعث افزایش اشتها و پرخوری می شود اما سایر مخدرها مثل کوکائین، اکستازی، شیشه و روان گردان ها باعث کاهش وزن یکباره مصرف کننده خواهند شد.

بی خوابی و تغییر وضعیت خواب:

بی خوابی و تغییر وضعیت خواب که باعث افزایش بی رویه میزان خواب بیمار می شود از دیگر علائم مصرف مواد اعتیاد آور می باشد.

کلینیک ترک اعتیاد

علائم اعتیاد

بروز بیماری های پوستی:

بیماری ها پوستی مثل لک و تغییرات رنگ قسمت هایی از پوست از عوارض بسیار شایع مصرف مواد مخدر است. ممکن است در برخود با بیماران اعتیاد مشاهده کرده باشید که برخی از نواحی پوست آنها تغییر رنگ داده و زرد و تیره می شود.

اما در مورد بیمارانی که بصورت تزریقی اقدام به مصرف می کنند این تغییر رنگ همراه با زخم، پوست پوست شدن و کبودی همراه است و علت آن صدمه به عروق خونی به دلیل تزریق مخدرها است.

اعتیاد نه تنها بر سلامت بیمار بلکه بر تمامی جوانب زندگی مصرف کننده تاثیر می گذارد، به همین جهت بهتر است هرچه زودتر اقدام به درمان و ترک اعتیاد کنید.

ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر بهترین و با تجربه ترین متخصصان و درمانگران اعتیاد با پرستاری شبانه روزی به کمک کادری دلسوز انجام میگیرد و سلامت دوباره را به شما هدیه می دهد.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

اما تمامی علائم و نشانه های اعتیاد به ظاهر بیمار مربوط نمی شود و بسیاری از این علائم جنبه روانی دارد و عموما با رفتارهای هنجار شکن همراه است. توجه داشته باشید این مشکلات بسته به مخدر مصرفی بسیار متفاوت است اما برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر می باشند.

 چگونه بفهمیم شخصی معتاد است؟

  • رفتار مرموز و نادیده گرفتن مسئولیت ها
  • عدم تمایل به انجام تفریحات مورد علاقه
  • عدم تمایل و کاهش مشارکت در امور خانواده
  • دروغگویی، پنهان کاری و فریب کاری
  • تمایل به تنهایی و گوشه گیری
  • افت تحصیلی و وضعیت شغلی

موارد گفته شده از عمده ترین نشانه های رفتاری هستند که در ادامه به توضیح مفصل برخی از این علائم می پردازیم.

مرکز ترک اعتیاد

تمایل به تنهایی و گوشه گیری از نشانه های اعتیاد

تمایل به تنهایی و گوشه گیری:

انزوا و تنهایی بیماران در میان مصرف کنندگان مواد اعتیادآور بسیار شایع است و میتوان گفت عمده علت آن تمایل افراد به مخفی نگهداشتن علائم ظاهری اعتیاد خود است. که پیش تر در رابطه با این علائم صحبت کرده ایم.

عدم مسئولیت پذیری:

مواد مخدر بر تمامی جنبه های زندگی بیمار سایه می اندازد و به علت تاثیرات مخربی که بر ذهن بیمار وارد می کند باعث می شود تا مصرف کنندگان نسبت به تمام جوانب زندگی خود بی مسئولیت باشد.

اما از آنجایی که مصرف مواد مخدر باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی می شود، بخشی از نشانه های اعتیاد نیز مربوط به سلامت روانی بیمار می شود. نشانه ها و علائم روانی اعتیاد به شرح زیر می باشند.

مرکز ترک اعتیاد

نشانه های روانی اعتیاد

علائم اعتیاد و نشانه های روانی اعتیاد

  • تغییرات خلق و خو
  • اضطراب و افسردگی مستمر
  • بدبینی و رفتارهای غم انگیز
  • بی تفاوتی و بی انگیزگی
  • احساس نارضایتی از خود

تغییر خلق و خو:

تغییر دائم خلق و خو در بیماران اعتیاد بسیار متداول است. بیماران بعد از مصرف، خلقی مهربان و آرام دارند و بعد از، ازبین رفتن اثرات مخدر سریعا خشمگین و تحریک پذیر می شوند.

تحریک پذیری:

تغییر خلق و خو که به آن اشاره کردیم با تحریک پذیری شدید همراه است. بیماران در زمان قطع مصرف نیز به دلیل دردهای عضلانی شدید بسیار تحریک پذیر می شوند که با مطالعه مقالات درمان دردهای عضلانی بعد از ترک اعتیاد، درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد، درمان بی خوابی بعد از ترک اعتیاد می توانید کمک بسیاری مفیدی به آنها کنید.

متاسفانه از آنجایی که این روزها اعتیاد بسیار فراگیر شده است و دسترسی به مواد اعتیاد آور دیگر دشوار نیست، یکی از نگرانی های زوج ها قبل از ازدواج اعتیاد طرفین رابطه می باشد و دائم از مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون از روش های مختلف ارتباطی همچون اینستاگرام کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه حضوری و تماس تلفنی سوال می شود به همین جهت در ادامه نگاه مختصری بر این موضوع خواهیم کرد:

چگونه بفهمیم نامزدمان معتاد است؟

مناسب ترین روش جهت تشخیص اعتیاد، آزمایش اعتیاد است اما متاسفانه باید بدانید که در نتیجه آزمایش های معمول اعتیاد به برخی از محرک ها و شبه مخدرها نمایش داده نمیشود به همین جهت اطمینان بیشتر می تواند از مراکز درمان اعتیاد همچون مرکز ترک اعتیاد آکسون درخواست آزمایش کامل خون نمایید یا از کیت ده کاره تست اعتیاد استفاده نمایید.

سخن پایانی:

اولین قدم برای ترک اعتیاد و کمک به بیماران، شناخت و اطلاع از اعتیاد بیماران است. اعتیاد دارای علائم ظاهری، رفتاری و روانی مختلفی است که در طول مقاله به بررسی بسیاری از علائم پرداختیم. همانطور که در طول مقاله گفتیم، اعتیاد نه تنها بر سلامت فرد بلکه بر تمامی جوانب زندگی خود و خانواده سایه می اندازد اما باید بدانید هیچ وقت برای درمان دیر نشده است!

روانپزشک و روانشناسان، متخصصین و درمان گران اعتیاد مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی کشور، با بهره گیری از آخرین متدهای درمانی جهان، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره بستری رایگان با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید.

13 Comments

  1. میثاق گفت:

    باسلام ممنونم از مطالب جذاب و مفیدتون
    بنده دوستم چند وقتی هست که فقط لباسای مشکی میپوشه هرچیزی که بهش میگیم میگه دوست دارم یا دلم خواسته چند بار رابطه ناموفق هم داشته و با خانوادش هم اصلا میونه خوبه نداره خونه این و اون میخوابه ولی خب تو جمع میشینه بگو بخند داره میخوام ببینم مشکل از افسردگیه یا اعتیاد؟؟ چندین بار هم به بدنش لطمه و آسیب رسونده با تیغ ممنون میشم راهنمایی کنین

    • بی‌نام گفت:

      اون افسردگیه. ولی کلا خود افسردگی هم نشانه ی اعتیاده پس نمیشه با اطمینان گفت. مورد آخر هم اسمش خود‌آزاری یا مازوخیسم یا self-harm هستش که در افسردگی خیلی دیده میشه.

      • Moeen گفت:

        سلام روزبخیر
        یکی از همکاران نزدیک من زود به زود به دستشویی میره چشماش قرمزه و وزنشم به شدت کمه در ضمن انرژی زیادی داره که حتی نمیتونه خیلی بشینه اما بعد یکهو انرژیش میوفته به دستشویی میره
        به نظرتون ممکنه اعتیاد داشته باشه؟
        و اگه اره ممکنه به چه ماده ای؟!
        ممنونم

    • M گفت:

      این شاید اختلال روانی باشه. مثل دو قطبی

  2. MA10N گفت:

    عالی
    عالی
    فقط اگر میشه جواب اقا میثاق را دهید چون خیلی مشکل دوستشان جالب است

  3. علی گفت:

    من یک جوان تازه ازدواج هستم هر شبی که می خوام نزدیکی کنم یک شب نشینی می کنم آیا امکان دارد معتاد بشم موفق باشید ان شاء الله تکراری نیست ممنونم

    • بیکس گفت:

      بله حتما امکان داره همسر منم همین کارو میکرد ومعتاد شد وزندگی خودشو منو داغون کرد بعد ترکش دادم الان خوبه ولی هنوز که هنوز اخلاقش بده خیلی بد ومنم هنوز بهش شک میکنم چون ترسیدم توروخدا نکنین این کارارو

  4. فرشته گفت:

    من یساله عقد کردم شوهرم هرشب سفیدی چشماش قرمز و بعضی وقتا زرد مایل ب قهوه ای هست.وزنش هم کم شده دلیلش چیه.مصرف چی این اثرات داره.

  5. عباس گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه ۲ ساله بیکارم بدلیل کرونا و بیماری های زمینه ای از همه چی خستم و رمق هیچی رو ندارم وزنم زیاد شده یکم و تو جمع نمیرم دوستی ندارم و عشقمو هم از دست دادم چون بیکار شدم ترکش کردم ، الان حس میکنم معتاد شدم اما از خونه زیاد بیرون نمیرم و همش تو خونم ولی حرف اراجیف زیاد میگم اینم بگم تعادل ذهنی ندارم شکست عشقی سنگینی رو داشتم جدیدا فکر میکنم شیشه مصرف میکنم اما من چیزی از شیشه نمیدونم نه قیمتش نه طرز مصرفش ممکنه معتاد شده باشم به مواد و… ممنونم

  6. Ssa گفت:

    سلام وقتتون بخیر من همسرم یه مدته شبا اصلا نمیخوابه بی قراره درد داره روزا عق میزنه تعادل رفتاری نداره ابریزش بینی دائم عطسه خیلی زیاد لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *