سؤالات متداول درباره اعتیاد

سوالات متداول درباره اعتیاد

از آن‌جا که بیماری اعتیاد به صورت گسترده در جامعه ما رواج داشته و بسیاری از افراد جامعه و خانواده‌ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با این معضل درگیر هستند، داشتن اطلاعات اولیه و درست در این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد. در این بخش بیشترین سوالات متداولی که توسط بیماران ما در مرکز ترک اعتیاد شبانه‌روزی آکسون در جلسات مشاوره، از متخصصین پرسیده می‌شود به صورت مکتوب آورده شده و توسط کارشناسان ما پاسخ داده شده است.

در ادامه به برخی از سوالات متداول درباره اعتیاد که توسط بیماران ما مطرح گردیده ، پاسخ داده شده است:

بهترین کلینیک ترک اعتیاد دارای چه ویژگی‌هایی است؟

کلینیک بستری ترک اعتیاد، مرکزی است که در آن خدمات درمانی، خدمات روان شناختی، خدمات روانشناسی و خدمات روانپزشکی توسط تیم بالینی متخصص و باتجربه ارائه می‌شود.

مدت زمان ترک اعتیاد برای هر فرد بسته به شرایط وابستگی او به مواد مخدر به صورت مجزا و با توجه به نتیجه آزمایش مصرف مواد وی تعیین می‌گردد. داشتن کادر درمانی متخصص و دارای دانش در زمینه درمان اختلالات مصرف مواد مخدر شامل پزشک دوره دیده، تیم روانپزشکی، تیم روانشناسی، تیم روان پرستار و تیم خدماتی و درمان براساس اخرین متدهای درمانی جهان، دارای امکانات رفاهی جهت بستری طولانی مدت بیماران باشد. تعهد و پیگیری مرکز ترک اعتیاد در پروسه درمان بیمار، مهم‌ترین عامل بعد از ترک اعتیاد، مراقبت‌های پس از ترخیص می‌باشد که بر اساس زمان مشخص شده‌ای که پزشک روان درمان بیمار تعیین می‌کند پیگیری می‌شود.

برای ترک اعتیاد چقدر زمان لازم است؟

اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور هرچقدر هم طولانی و زیاد باشد باز هم قابل درمان است. برای ترک اعتیاد زمان مشخصی وجود ندارد. نوع مواد مصرفی، مدت زمان مصرف، ویژگی‌های شخصیتی، حمایت دیگران، برنامه درمان مناسب متناسب هر بیمار از جمله عوامل مهم در ترک مواد اعتیاد آور است. مهمترین نکته در درمان اعتیاد بیمار این است که پس از ترخیص از کلینیک ترک اعتیاد، داروهای تجویزی پزشک را مصرف و تا زمانی که نیاز است به درمان ادامه دهد.

آیا ترک اعتیاد در چند ساعت ممکن است؟

چطور می‌شود فردی که مدت‌ها به اعتیاد دچار شده است در عرض چند ساعت ترک کند؟ این روزها تبلیغاتی از این دسته خیلی به چشم می‌خورد. اما در واقع چنین چیزی ممکن نیست. نخستین گام در ترک اعتیاد سم‌زدایی است که بر اساس متدهای نوین درمان اعتیاد انجام می‌گیرد، این درمان که سم زدایی کوتاه مدت و سم زدایی بلند مدت است بر اساس نیاز بیمار در کلینیک ترک اعتیاد صورت می‌گیرد. امروزه به مدد داروهای موجود، ترک از مواد عارضه‌ای سخت و طاقت فرسا نیست. اما باید توجه داشت مهم‌ترین بخش، اثرات روانی و انگیزه است. وجود روانپزشکان و روانشناسان باتجربه در این بخش بسیار حائز اهمیت است. از نظر پزشکان متخصص در رابطه با ترک اعتیاد، از نظر پزشکی و علمی بیماری بهبود یافته که به مدت یک‌سال هیچ‌گونه ماده مخدری مصرف نکرده باشد.

آيا علائم ترک در بيمار به شكل ناراحت كننده‌اي ايجاد مي‌شود و بیمار بايد درد و آزار را تحمل كنند؟

خير، تمامي علائم و نشانه هاي محروميت در شرايطي كاملاً طبي و ايمن تحت كنترل مي‌باشد و با نظارت ٢٤ ساعته كادر پرستاري اين علائم به هيچ عنوان باعث اذيت و آزار بيماران نمي‌شود. در بدو ورود بيمار به كلينيك ترک اعتیاد، اقدامات لازم پزشكي در جهت كنترل اين علائم شروع و در تمام مدت بستري بيمار و حتي پس از ترخيص نيز ادامه خواهد داشت.

 مراجعه به مراکز مشاوره برای درمان و ترک اعتیاد چه اهمیتی دارد؟

بدون استفاده از مشاوره، درمان و ترک اعتیاد سخت‌تر است. روش‌های زیادی برای ترک اعتیاد وجود دارد که شروع درمان بدون آمادگی فکری و ذهنی بی‌فایده خواهد بود. داشتن ارتباط موثر و مستمر با مراکز مشاوره اعتیاد می‌تواند نتیجه مثبتی به دنبال داشته باشد.

بهترین درمان‌ها برای ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد توسط پزشک معالج بیمار و نوع درمان توسط وی صورت می‌گیرد که برای هر فرد متفاوت است و به نوع مصرف بیمار و مدت زمان مصرفی بستگی دارد، در بیمارانی که مخدر مصرف می‌کنند معمولا با سم زدایی کوتاه مدت و سم زدایی بلند مدت آغاز می‌شود، پاسخ درمانی بدن شما به نوع درمان متفاوت است پس ممکن است در دوره‌ی ترک اعتیاد درمان تغییر کند اما به طور کلی بهترین درمان درمانی است که در یک کلینیک ترک اعتیاد با مجوز درمانی و زیر نظر پزشکان متخصص صورت گیرد و همچنین مواردی که نقش مهم و نافذی در سلامتی بیمار دارند: ورزش مستمر و منظم، تغذیه سالم و نقش خانواده می‌باشد.

آیا سم زدایی به معنای ترک کامل اعتیاد است؟

اعتیاد یک علامت مصرف نیست که اگر قطع شود بیمار بهبود یابد، اعتیاد عوارضی دارد که فقط با سم زدایی برطرف نمی‌شوند و بیمار از لحاظ روحی، روانی و جسمی باید کاملا درمان شود پس از سم زدایی داروی نالتروکسان به مدت چند ماه باید به صورت روزانه مصرف شود و همچنین مشاوره های هفتگی و گروه درمانی‌ها کمک بسیاری به روند درمان بیمار می‌کند و تا مدتی باید ادامه پیدا کند تا بیمار عود و یا بازگشت نداشته باشد پس سم زدایی به تنهایی نمی‌تواند درمان کامل اعتیاد باشد.

آیا سم زدایی فوق سریع در هر مرکز ترک اعتیاد و یا مراکز درمانی میتواند انجام شود؟

خیر، تعداد اندکی از مراکز درمانی ترک اعتیاد مجوز انجام سم زدایی را دارند و بسیاری از مراکز ترک اعتیاد به صورت غیر قانونی تبلیغات نادرستی برای سم زدایی انجام می‌دهند و بیمار را بلافاصله بعد از عمل ترخیص می‌کنند و هیچ مسئولیتی در قبال بیمار بعد از ترخیص ندارند،در صورتی که بیمار حتما باید حداقل 2 روز بستری باشد و تمام علائم وی کنترل گردد. سم زدایی فوق سریع در اتاقی با تمام تجهیزات اتاق ICU و توسط پزشک بیهوشی باید انجام گیرد، آزمایشات کامل قبل از عمل باید انجام شود و بیهوشی کامل نباید به بیمار داده شود، بیمار اعتیاد اگر بیماری خاصی اعم از دیابت، بیماری قلبی و … داشته باشد نمیتواند سم زدایی شود و در این صورت باید با پزشک معالج خود مشورت کند.

آیا طول درمان برای مصرف کنندگان مخدر و محرک یکسان است؟

بیماران که مخدر مصرف می‌کنند زمان درمان کوتاه‌تری نسبت به بیمارانی که محرک(شیشه، کوکائین، الکل و …) مصرف می‌کنند دارند. بیماران مخدر از لحاظ فیزیکی تخریب فیزیکی کمتری نسبت به محرک‌ها دارند، درمان محرک‌ها حداقل 10 روز و درمان مخدرها حداکثر 10 روز به طول می‌انجامد.

چه عواملی باعث عود اعتیاد می‌شوند؟

بي توجهی به ادامه درمان و وجود اين تفكر نادرست كه با منفي شدن جواب آزمايش و پاكسازی، مسئله‌اي به نام اعتياد به شكل كامل درمان مي‌شود. درمان اعتياد بايد به صورت مداوم پيگيري شود و با حضور در جلسات گروه درماني كه هر هفته برگزار مي‌شود و همچنين مداومت در ادامه ويزيت‌هاي روانپزشک و روانشناس و مصرف داروها و انواع درمان هاي روانشناختی به ثبات برسد. عدم شناخت اين بيماري بزرگترين دليل عود مي‌باشد.

آیا متادون و ترامادول اعتیادآورند؟

بله، متاسفانه متادون و ترامادول با اين‌كه مورد استفاده پزشكي دارند و حتي برخي از آن‌ها به عنوان داروهايي براي درمان اعتياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند به شدت اعتياد آور هستند و عوارض سنگيني دارند و حتمأ بايد تحت نظر تيم پزشكي تحت درمان و ترك قرار بگيرند.

چرا باید یک فرد وابسته به مواد را برای درمان تشویق کرد؟

1- چون مصرف مواد مخدر ایجاد وابستگی جسمی و روانی می‌کند و علی‌رغم میل دائمی برای ترک، تصمیم به ترک مشکل است.

2- اعتیاد باعث از دست دادن حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی و تنها شدن فرد می‌شود، بنابراین فرد وابسته به مواد نیازمند کمک است.

3- معاشرت با دوستان و افراد وابسته به مواد فرد را به ادامه مصرف مواد تشویق می‌کند.

4- فرد وابسته به مواد معمولا از احتمال بهبودی ناامید و نسبت به درمان بدبین است.

5- برخی از افراد وابسته به مواد از خطرها و عواقب مصرف مواد اطلاعی ندارند و یا مشکلات ناشی از آن را انکار می‌کنند.

بنابراین لازم است به خاطر داشته باشیم که یکی از وظایف مهم افراد جامعه، تشویق افراد وابسته به مواد به درمان است.

چگونه می‌توان افراد وابسته به مواد را به درمان تشویق کرد؟

1- با تشریح خطرات و عواقب مصرف مواد.

2- به فرد وابسته به مواد اطمینان دهیم که با مراجعه به مراکز درمانی به او کمک می‌شود تا با کمترین درد و ناراحتی اعتیاد را کنار بگذارید .

3- به بیمار اطمینان دهیم در صورت تصمیم قطعی موفق به ترک خواهد شد و مثال‌هایی از افرادی که موفق به ترک شده‌اند برای او بیاورند.

در مواردی که فرد مبتلا تلاش کرده مصرف مواد را ترک کند ولی موفق نشده است و احساس ناامیدی می‌کند به او تذکر دهید که بسیاری از افراد قبل از موفقیت کامل در درمان بارها و بارها کوشش کرده و نهایتا موفق گردیده‌اند .

4- به فرد وابسته به مواد اطمینان دهیم در صورت ترک اعتیاد دوستان جدیدی پیدا خواهد کرد و خانواده و اطرافیان او را در جمع خود خواهند پذیرفت.

هدف از درمان اعتیاد چیست؟

1- رسیدن به شیوه زندگی بدون مواد.

2- کمک به افزایش عملکرد فرد در جنبه‌های مختلف زندگی.

3- جلوگیری از گرایش مجدد به اعتیاد.