مرکز ترک اعتیاد
اعتیاد به مرفین و عوارض مصرف آن
۱۳۹۸-۰۶-۰۹
کلینیک ترک اعتیاد
بازگشت به اعتیاد و راه‌های پیشگیری
۱۳۹۸-۰۶-۰۹
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد

زندگی بعد از ترک اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : مطالب بسیاری درباره ترک اعتیاد وجود دارد، از لزوم ترک مصرف مواد اعتیادآور گرفته تا بهترین روش‌های ترک اعتیاد و حتی شاخص‌های که یک کلینیک ترک اعتیاد باید داشته باشد، اما بعد از ترک اعتیاد چه باید کرد تا سلامتی و بهبودی کامل حاصل شود و به نتیجه مطلوب ترک اعتیاد بدون بازگشت دست بیابیم؟
در این مقاله راهکارهایی که زندگی پس از ترک اعتیاد را هموارتر می‌کند را بررسی می‌کنیم.

راهکارهای برای زندگی بعد از ترک اعتیاد

ترک اعتیاد کاری است دشوار و سخت ولی زندگی جدیدی که سعی در ساخت آن دارید حتی از آن نیز سخت‌تر است، از طرفی با علائم ترک روبه‌رو هستید و باید با وسوسه مصرف مقابله کنید و از طرفی سعی کنید زندگی خانوادگی، شغلی و روابط با دوستان را به وضعیت نرمان و عادی بازگردانید که کار شما را بسیار دشوار می‌کند.برای رهایی از زندگی سابق و مشکلات مربوط از اعتیاد نیاز به برنامه‌ریزی و راه‌کارهای دارید تا بتوانید موفق شوید.

صبور باشید، آهسته ولی پیوسته به پیش بروید

اشخاصی که به تازگی اعتیاد را ترک کردند احساس قدرت و انرژی زیادی می‌کنند، حال خوبی دارند و تصور می‌کند که همه چیز برای زندگی جدید روبه‌راه است.

هرچند این احساسات برای شروع زندگی جدید بسیار خوب است ولی نباید گام‌‌های بزرگی بردارید، کوچکترین شکستی باعث احساس ضعف شدید در شما می‌شود، احساس طرد شدن و شکننده بودن می‌تواند دوباره شما را به سمت مصرف سوق دهد. بهترین کار این است که برنامه ریزی داشته باشید، قدم‌به‌قدم پیش بروید و انتظارت منطقی از خودتان و شرایط داشته باشید.

ترمیم زخم‌های گذشته

شاید زمانی که درگیر اعتیاد بودید باعث رنجش افراد خانواده و اطرافیانتان شده باشید و یا حتی به آنها آسیب‌زده باشید. احتمالا بعد از بهبودی و رهایی از اعتیاد از این بابت دچار احساس گناه بشوید و خودتان را سرزنش کنید یا شاید تصور کنید خوشحالی اطرافیان از بهبودی شما به‌نوعی جبران آن اشتباهات است اما این‌طور نیست باید برای ترمیم این زخم‌ها تلاش کنید و سعی کنید با این قضیه که به دلیل اعتیاد مرتکب اشتباهاتی شدید کنار بیاید و به دنبال جبران باشید و بار گناه را از روی دوش خود بردارید.

کلینیک ترک اعتیاد

بعد از ترک اعتیاد

دوستی با افراد سالم

پس از ترک مواد اعتیادآور باید با دوستانی که در زمان اعتیاد و مصرف شما را همراهی می‌کردنند قطع رابطه کنید. گرچه امکان دارد دوستان معتاد شما از ترک اعتیادتان بسیار خوشحال به نظر برسند ولی بودن در این روابط ریسک برگشت اعتیاد را بالا می‌برد. رابطه با این دوستان شما را یاد گذشته می‌اندازد که می‌تواند شما را برای مصرف وسوسه کند. بهتر است رابطه با این افراد را قطع و با افراد سالم رابطه دوستی برقرار کنید.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

دوستی با افراد سالم بعد از ترک اعتیاد

مشاورین ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون به خوبی متوجه تاثیر گروه دوستی در اعتیاد شده‌اند، گروه دوستان یکی از تاثیر گذارترین گروهای اجتماعی بر هر فردی است، پس از بهبودی نیز بودن در کنار افراد سالم می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد.

انتظارات اطرافیان را درک کنید

خانواده، دوستان و اطرافیان از شما انتظاراتی دارند که باید آنها را بشناسید. شاید زمانی که مصرف مواد اعتیادآور را شروع کرده بودید سال‌های آغازین جوانیان بود مثلا 18 سالگی ولی حالا که اعتیاد را ترک کرده‌اید در 28 سالگی به سر می‌برید اطرافیان از شما انتظار رفتار متناسب با سن خود را دارند.

از طرفی شاید آنها نیز به درستی ندانند انتظارشان از فردی که تازه مراحل ترک را پشت سر گذاشته چطور باشد و به همین دلیل رفتار مناسبی ندارند و توقعاتشان فراتر از توانایی شما باشد. بهتر است در این رابطه با اطرافیان صحبت کنید و شرایط را برایشان توضیح دهید.

پیدا کردن سرگرمی و عادت‌های جدید

زمانی که مصرف کننده مواد اعتیادآور بودید نیاز چندانی به سرگرمی نداشتید و احتمالا تمام مدت فراغتتان را با مصرف مواد یا به زبان خودمانی‌تر نشئگی، بالا بودن و مستی سپری می‌کردید ولی حالا خلاء بزرگی در زندگی‌تان وجود دارد که بهتر است با سرگرمی جدید پر کنید، کاری که برای شما هیجان‌انگیز یا لذت‌بخش باشد را انجام دهید، می‌توانید به تحصیلاتان ادامه دهید، مهارت و حرفه‌ای که علاقه دارید یاد بگیرید، فعالیت داوطلبانه انجام دهید.

بهترین مرکز ترک اعتیاد

پیدا کردن عادت و سرگرمی جدید در زندگی پس از اعتیاد

ورزش کنید

بی‌شک زمانی که اعتیاد داشتید به سلامتی جسمتان نپرداختید، احتمالاً بعد از ترک نیز سلامت جسم دراولویت‌های شما نبوده ولی ورزش کردن را شروع کنید فرقی نمی‌کند چه ورزشی پیاده‌روی و دوچرخه‌ سواری یا بدن‌سازی هرکدام را علاقه دارید شروع کنید. با ورزش می‌توانید سطح انرژی خود را بالا ببرید و آسیب‌های که به جسمتان وارد شده جبران کنید. همچنین با ورزش می‌تواند اعتماد به نفس تان که در زمان اعتیاد به شدت آسیب دیده افزایش دهید و ترمیم کنید.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

ورزش کردن

متخصصین ما در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران معتقدند که ورزش کردن نه‌تنها روند ترک اعتیاد را تسریع می‌کند بلکه در پاک ماندن افراد درمان شده نیز تأثیر بسیار مثبتی دارد.

تغذیه خوب و مناسب داشته باشید

افراد معتاد عادات غذایی نامناسبی دارند، هرچند بدن آنها به آن شیوه عادت کرده ولی باید تغذیه مناسب را جایگزین غذاهای آماده کنند. مصرف شکر و چربی را کم کنید و بیشتر میوه و سبزی‌‌های تازه را مصرف کنید، مصرف چای و قهوه را کنترل کنید و آب به اندازه کافی بنوشید. در نگاه اول این کار حتی از ترک اعتیاد نیز سخت‌تر به نظر می‌رسد ولی قدم به قدم این تغییرات را انجام دهید تا به تغذیه سالم برسید، جسمتان به انرژی کافی و سلامت نیاز دارد.

حتما مطالعه کنید: نقش تغذیه در درمان اعتیاد

به اندازه کافی استراحت کنید

اعتیاد نظم استراحت را برهم می‌زند به عنوان مثال نخوابیدن در شب و یا خواب‌های طولانی مدت در طول روز تنها بخشی از بی‌نظمی در استراحت کردن است.
پس از درمان می‌توانید با اصلاح الگوی خواب و استراحت کیفیت زندگی‌تان را نیز بهبود ببخشید تا هم سطح انرژی جسمتان افزایش یابد و هم روی خلق و خویتان تاثیر مثبتی بگذارد که باعث می‌شود ذهنتان فعال‌تر شود و کمتر بیمار شوید.

کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی

استراحت و خواب کافی

تعیین هدف بعد از ترک اعتیاد

با راهکارهای که ذکر شد می‌توانید آسیب‌های که اعتیاد به شما وارد کرده را ترمیم و جبران کنید، اما برای ادامه مسیر باید برای خودتان هدفی تعیین کنید، هدف شما باید واقع‌بینانه و منطقی باشد، برای رسیدن به هدفتان برنامه ریزی و تلاش کنید.

سخن آخر:

زندگی بعد از ترک اعتیاد نیاز به مراقب و برنامه ریزی دارد، روح و جسم بیمار و حتی اطرافیان او به شدت آسیب دیده و نیازمند ترمیم و بهبودی است. صرفا ترک جسمانی اعتیاد کافی نیست و برای رهایی باید از راهکارهای که در مقاله به آن اشاره شد استفاده کرد تا فرد برای زندگی جدیدی آماده شود.

مواردی که در بالا ذکر شد یک چارچوب کلی برای دور ماندن از اعتیاد یا به اصطلاح پاک ماندن است، شاید زندگی شخصی شما با مسائلی روبه رو باشید که نیاز داشته باشد به صورت تخصصی مشکل برطرف شود، کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون این افتخار را دارد که با حضور و همکاری متخصصان حرفه‌ای در زمینه ترک اعتیاد ، روانشناسی و روانپزشکی آماده است تا هر نوع کمک تخصصی و ویژه‌ای که شما نیاز دارید در اختیارتان بگذارد.

از دیگر خدمات بالینی مرکز ترک اعتیاد آکسون می‌توان به سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع اشاره کرد که در صورت نیاز به مراجعین ارائه خواهد شد. کلینیک ترک اعتیاد آکسون با فراهم کردن امکانات رفاهی و هتلینگ در فضای لوکس بی‌شک بهترین مرکز ترک اعتیاد در سراسر ایران و حتی خاورمیانه است که آمادگی خود را برای کمک به شما عزیزان اعلام می‌کند برای اطلاع از خدمات با مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *