اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟
اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟
۱۳۹۸-۰۴-۲۹
تاثیر مواد اعتیادآور روی مغز
تاثیر مواد اعتیادآور روی مغز
۱۳۹۸-۰۴-۲۹
نمایش همه

رابطه افسردگی و اعتیاد

رابطه افسردگی و اعتیاد

رابطه افسردگی و اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد ، کلینیک ترک اعتیاد : افسردگی یکی از اختلالات روانی شایع است. طبق تحقیقاتی که انجام شده رابطه‌‌ی معناداری بین انواع بیماری‌های روانی و اعتیاد وجود دارد. افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند بیشتر به سمت مخدرها و الکل کشیده می‌شوند اما خود این مواد اعتیادآور عوارض جسمی و روانی برای مصرف کننده در پی خواهد داشت. در این مقاله رابطه افسردگی و اعتیاد را بررسی می‌کنیم.

تفاوت غم و افسردگی

باید به این مسئله توجه کرد که افسردگی نوعی بیماری مزمن پیش رونده است که در صورت عدم درمان تشدید می‌شود در حالی که احساس غم معمولا در اثر از دست دادن عزیزان، محرومیت، شکست فردی و … ایجاد می‌شود.

افسردگی چیست؟

افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی است. حالتی از خلق پایین و بی‌میلی به فعالیت یا بی‌تفاوتی که  روی افکار، رفتار و احساسات شخصی که مبتلا به افسردگی شده تاثیر می‌گذارد.

افراد مبتلا به افسردگی دچار مشکلات متعددی می‌شوند مانند

  • ناراحتی
  • پوچی
  • ناامیدی
  • درماندگی
  • بی‌ارزشی
  • شرمساری
  • بی‌قراری
  • اضطراب
  • عدم تمرکز
  • از دست دادن توانایی تصمیم گیری
  • مشکل در به خاطر سپردن جزئیات
  • پرخوابی یا بی‌خوابی
  • کاهش انرژی
  • احساس خستگی
  • مشکلات گوارشی
  • بی‌‌میلی به غذا یا کم اشتهایی

افسردگی چیست؟

ناراحتی و احساس پوچی از عواقب افسردگی

انواع اختلال افسردگی

فرد افسرده دچار عدم تمرکز و مسؤلیت‌پذیری می‌شود، از زندگی و فعالیت‌هایش لذت نمی‌برد و به تدریج نسبت به همه چیز بدبین می‌شود که تنها بخشی از پیامدهای عدم درمان افسردگی است. انواع افسردگی قابل درمان یا کنترل هستند که در ادامه با انواع این بیماری آشنا می‌شویم.

تشخیص نوع اختلال و شدت افسردگی باید توسط درمانگر انجام شود زیرا فقط این فرد از دانش و آگاهی لازم در مورد بیماری‌های روانی برخوردار است، آکسون بهترین کلینیک اعصاب و روان نیز با درمانگران متخصص در حوزه درمان انواع بیماری‌های روانی فعالیت می‌کند، روانپزشک و روانشناس حاضر در کلینیک در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی افرادی حرفه‌ای و متعهد هستند.

افسردگی عمده:

این نوع افسردگی که بیماری روانی شایعی به حساب می‌آید، با حداقل مدت زمان دو هفته افسردگی و نشانه‌های مانند افکار خودکشی، از دست دادن انرژی، اختلال در خواب و احساس عدم خودباوری شناخته می‌شود.

افسردگی مزمن یا مدام:

با علائمی که دو سال یا بیشتر ادامه داشته باشد شناخته می‌شود، افرادی که مبتلا به افسردگی مزمن هستند معمولا غمگین، بی‌حوصله با خلق بد هستند، هرچند این نوع افسردگی به شدت افسردگی عمده نیست ولی تاثیر زیادی در زندگی فرد می‌گذارد.

اختلال دو قطبی:

افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند دوره‌های افسردگی شدید (عمده) به مدت چند هفته یا چند ماه تجربه می‌کنند و در مقابل دوره‌ای انرژی زیاد، شادی و خوشحالی و فعالیت را پشت سر می‌گذارند. این اختلال با بررسی تغییرات خلقی فرد در دورهای بلند مدت تشخیص داده می‌شود.

افسردگی بعد از زایمان:

هرچند تولد نوزاد و بچه‌دار شدن در زندگی زنان تجربه‌ منحصر به فردی است ولی برخی دچار مشکلات روحی می‌شوند. طبق آمار موجود حدود 16 درصد از زنان بعد از تولد نوزاد دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند. از عوامل موثر در ابتلا به این نوع افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار اقتصادی
  • سابقه افسردگی یا اضطراب
  • فشار‌های شخصی
  • عدم حمایت اجتماعی
  • عدم تعادل هورمونی
  • سوء تغذیه
  • سموم شیمیایی
انواع افسردگی

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی فصلی:

این نوع افسردگی که به آن اختلال عاطفی فصلی یا SAD نیز می‌گویند به دلیل تغییرات نور و دما در فصول سال اتفاق می‌افتد. علائم شایع در این نوع افسردگی:

  • بی‌حوصلگی
  • عدم انرژی
  • اختلالات خواب

نقش افسردگی در ابتلا به اعتیاد

افسردگی و اعتیاد رابطه دو طرفه دارند، افرادی که به دلیل شکست یا ناکامی در زندگی و کار دچار افسردگی می‌شوند و برای تسکین درد خود به مصرف مواد اعتیاد آور مانند الکل یا سایر مخدرها روی می‌آورند، بعد از مدتی به مصرف مداوم این مواد عادت می‌کنند.
بیشتر از یک سوم افراد افسرده از مواد مخدر و الکل استفاده می‌کنند؛ مصرف مواد اعتیادآور باعث افزایش مدت و شدت افسردگی و افکار منفی در فرد مصرف کننده‌ می‌شود.

افسردگی و اعتیاد

مصرف الکل در زمان افسردگی

نقش اعتیاد در ابتلا به بیماری افسردگی

اعتیاد باعث تغییرات فیزیولوژیکی در مغز و بدن فرد معتاد می‌شود که افسردگی نیز می‌تواند نتیجه این تغییرات باشد. علائم اعتیاد و افسردگی شبیه هم هستند و به همین دلیل بسیاری از مصرف کنند‌گان متوجه افسردگی خود نمی‌شوند، فقط زمانی به افسردگی خود پی‌ می‌برند که مصرف مواد را برای مدتی کنار گذاشته باشند.

افرادی که به دنبال ترک اعتیاد هستند باید از برنامه‌های توانبخشی استفاده کنند تا در کنار درمان اعتیاد، افسردگی را نیز درمان کنند و بیاموزند بدون مصرف مخدرها  و الکل با مشکلات و احساسات منفی مقابله کند. کلینیک ترک اعتیاد آکسون ، برنامه‌های توانبخشی را با توجه به نیاز و ویژگی‌های هر فرد به او ارائه می‌دهد.

درمان اعتیاد و افسردگی

چیزی که مراحل درمان اعتیاد و افسردگی همزمان را سخت می‌کند تاثیر این دو بیماری بر روی یکدیگر  و افزایش شدت علائم هر یک از این دو بیماری است.

درمان افرادی که اعتیاد به مخدر دارند دشوار است و نیاز به برنامه‌های حمایتی که حتی پس از درمان نیز ادامه داشته باشند دارد. برای درمان این افراد درکنار سم زدایی و سم زدایی فوق سریع باید از روش‌های درمان بالینی استفاده کرد که زیر نظر روانشناس و روانپزشک حاضر در مرکز ترک اعتیاد انجام می‌شود.

درمان اعتیاد و افسردگی

توانبخشی برای درمان اعتیاد و افسردگی

درمان افسردگی بعد از ترک

گرچه درمان و ترک اعتیاد می‌تواند لحظات بسیار لذت بخش و افتخار آمیز باشد زیرا فرد اعتیاد را کنار گذاشته اما برخی افراد درمان شده یا در حال درمان، دچار افسردگی بعد از ترک می‌شوند. افسردگی بعد از ترک یکی از شایع‌ترین انواع افسردگی بین افرادی است که در حال درمان اعتیاد خود هستند و به دلیل عدم آگاهی از این مسئله و ندانستن روش‌های مقابله با این احساسات دوباره به مصرف مواد روی می‌آورند.

معمولا افرادی که برای مدتی به صورت مداوم از مخدرها و الکل استفاده کرده اند سطح طبیعی مواد شیمیایی بدن‌ شان مانند سروتونین و دوپامین که مسئول احساساتی مانند خوشحالی و لذت هستند تغییر می‌کند و روی خلق و خوی آنها اثر منفی برجای می‌گذارد، در چنین شرایطی شاید داشتن انگیزه برای این شخص دشوار باشد و احساس می‌کند که درمان اعتیاد تاثیر زیادی در زندگی‌اش ندارد.

مرکز ترک اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

بهترین مرکز ترک اعتیاد ، آکسون همواره سعی دارد مراجعین بهترین نتیجه را از درمان دریافت کنند که ترک اعتیاد بدون بازگشت است، لذا به مراجعین درحال درمان، آموزش مقابله با احساسات منفی و افسردگی طی جلسات متعدد توسط روانشناس داده می‌شود. گرچه افسردگی بعد از ترک اعتیاد بسیار شایع است ولی راه‌کارهایی برای رسیدن به سلامتی و مقابله با افسردگی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1- سلامت جسم

سلامت جسم نقش مهمی در سلامت ذهن و روان انسان دارد، تغذیه خوب و مناسب در سلامت جسمانی نقش مهمی دارد و می‌تواند روی بهبود افسردگی تاثیر بگذارد. خواب کافی و تامین ویتامین‌های بدن مخصوصا ویتامین c بسیار مهم هستند. مصرف سبزیجات، کاهش وزن، چند بار ورزش در هفته، نوشیدن آب به میزان لازم و کاهش میزان مصرف قند در سلامت جسمانی و روانی و رسیدن به حس رضایت کمک بزرگی می‌کند.

حتما مطالعه کنید: نقش تغذیه در درمان اعتیاد

2- تنظیم سطح دوپامین

یکی از راه های موثر برای تنظیم سطح دوپامین مغز بدون استفاده از مخدرها، انجام کاری است که فرد به آن علاقه دارد. هرچند انجام این فعالیت به دلیل نبود انگیزه، محرک و افسردگی کار بسیار دشواری است.

گوش دادن فرد به موسیقی مورد علاقه اش بدلیل احساسی که در هنگام شنیدن موسیقی به آن دست می‌دهد سبب افزایش سطح دوپامین مغز آن می شود.

کلینیک ترک اعتیاد

گوش دادن به موسیقی یکی از راه‌های افزایش سطح دوپامین

3- تنظیم سطح سروتونین

سروتونین یکی از مشتقات اسید آمینه ال تریپتوفان است که کمک شایانی به سلامت ذهن می‌کند و در درمان افسردگی موثر است و بین عموم مردم به عنوان جاری‌ کننده «احساس خوب» معروف است. بدن ما از طریق تریپتوفان، سروتونین می‌سازد که در حقیقت یک مکمل طبیعی برای بهبود حالت روحی-روانی است و برای ترمیم مسیرهای عصبی که از اعتیاد آسیب‌ دیده‌اند استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود سطح سروتونین به حالت طبیعی برگردد گذشت زمان و  مصرف مکمل‌های طبیعی توسط فرد در حال درمان است. مواد غذایی مانند تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت قرمز، تخمه‌ی آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه و غلات کامل سرشار از تریپتوفان هستند.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

سروتونین

4- تغییر دیدگاه و نگرش

تغییر دیدگاه یکی از بهترین راه‌های درمان افسردگی بعد از ترک است. افرادی که دچار افسردگی هستند اتفاقات زندگی را معمولا ناامیدانه تعبیر می‌کنند آنها خود را مقصر همه شکست‌ها (مانند اعتیاد) دانسته و موفقیت‌های خود را نتیجه عواملی مثل شانس می دانند.

تغییر دیدگاه و کار کردن روی افکار فرد افسرده زمان زیادی نیاز دارد ولی درمانگر می‌تواند باتجویز یک مجموعه رفتار به صورت تکلیف در خانه و محیط اطراف به بیمار سرعت این تغییرات را بیشتر کند.

5- افزایش عزت نفس

یکی دیگر از راهای مقابله با افسردگی و رسیدن به سلامتی یادگرفتن مقابله با احساسات و افکار منفی و تمرین افزایش عزت نفس است. طبق تحقیقی که انجام شده عزت نفس در افرادی که اعتیاد دارند به مراتب پایین‌تر از افراد معمولی است.

اعتیاد فرد را از لحاظ جسمی، ذهنی و روحی ضعیف می‌کند، احساس ضعف باعث تصور ناتوانی و نالایقی در فرد می‌شود. درمانگر برای افزایش عزت نفس و مقابله با افکار منفی تمرین‌های رفتاری برای بیمار تجویز می‌کند که به مرور باعث افزایش عزت نفس و خودباوری فرد می‌شود.

این تمرین‌ها برای فرد درحال درمان می‌تواند دشوار باشد به همین دلیل است که در بهترین کلینیک ترک اعتیاد ، آکسون روانشناس و روانپزشک حرفه‌ای حضور دارند تا به افراد درحال درمان کمک های  لازم را بدهند.

حتما مطالعه کنید: مراقبت بعد از ترک اعتیاد

سخن آخر:

همانطور که در مقاله خواندیم افسردگی و اعتیاد رابطه‌ای دو طرفه دارند، هم افسردگی می‌تواند باعث اعتیاد شود زیرا فرد برای رسیدن به آرامش و رضایت روانی به مواد مخدر و الکل روی می آورد و هم مصرف مواد اعتیادآور می‌تواند باعث بروز افسردگی در مصرف کننده شود.

هرچند درمان این افراد بسیار دشوار و مشکل است ولی با راهکارهای که به فرد آموش داده می‌شود و همچنین جلسات توانبخشی می‌توان به درمان کامل امید داشت.
کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای درمان و ترک اعتیاد افراد درگیر سوء مصرف، بدون شک بهترین گزینه‌ است. کلینیک آکسون به صورت حرفه‌ای و تخصصی و با آخرین متدهای درمان اعتیاد به فعالیت مشغول است و امکانات منحصر به فرد رفاهی، تفریحی و هتلینگ برای مراجعین فراهم نموده است. برای اطلاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

6 Comments

  1. ج گفت:

    با سلام شما ک میفرمایید پول ب فرد ندیم خب میدونید اگ ندیم ب صورت وحشتناکی پرخاشگری میکنه وسایل رو میشکونه حمله میکنه شما دلتون خوشه بعدم میگید ب زور نبرید خب اگ نبریم ک دیگ کلا روانی تر میشه و ب خودش و دیگران بیشتر از بیشتر آسیب میزنه پس مجبوریم ببریم ب زور کمپ تا ی مقدار آروم بشه چون‌اصلا راضی نمیشه بره مشاور و دکتر و .. هیچ کجا فقط حالش برتر و بدتر میشه

  2. او گفت:

    من خودم بعد قبول نشدن تو دانشگاه افسردگی گرفتم. نمیدونستم چ مرگمه . فقط احساس میکردم همه چی بی رنگ شده.رغبت ب هیچی نداشتم. ی روز سر کار ی مشتری گفت بیا آرام بخش بهت بدم .خوردمش و احساس کردم ب همه چی میلم بیشتر شده.ب کار به آدما. اون آدم هر شب مشتریم بود و جای پول بهم اون قرصای ب قول خودش آرام بخش و میداد بعد ۳ ماه فهمیدم اونا متادون بوده الان ۱۳ سال از اون روزا میگذره ۱۳ سالی ک تو اعتیاد گذشت. ی آدمی ک ۱۱ بار تو دوران تحصیل شاگرد اول بود الان ۱۳ ساله ردیف اول اعتیاد میشینه .چ بسیار آدمای شبیه من و چ بسیار آدمایی ک از ی طریق دیگه اعتیاد پیدا کردن .هیچ توصیه ایم ب هیشکی ندارم صرفا درد دل ی آدمی ک ی روزی بود و دیگه نیست

    • منی که کاش نبود گفت:

      تو منو یاد داداشم انداختی خلی باهوش بود اما نتونست از اون هوش بهره لازم رو ببره فقر خانواده اینکه زندگی بقیه رو سرمون هوار شد مشکلات روانی مادرم فرق شدیدی که بین ما میزاشت داداشم تو سن کم معتاد شد. الان افسردگی شدید داره نمی دونم چه کاری میشه براش کرد . من دنبال ترک نیستم فقط می خوام از افسردگی دور شه . منم می دونم هیچ عادتی رو نمیشه ترک کرد کاش میشد کمی شاد بشه کاش میشد باز بره سرکار کاش میشد با دوستاش بره تا دم صبح نیاد دیدنش مداوم تو خونه کشنده است اینکه جلوی چشمام داره داغون میشه تمام تنشو با دستاش کنده و زخم کرده با خودش حرف میزنه و زخم های بدنشو تیکه پاره می کنه

  3. سیامک گفت:

    بنده افسردگی مقاوم به درمان داشتم بمدت ۱۸ سال.۶ ساله که طبق نظم خاصی و اندازه ی معینی،تریاک میکشم و زندگیم از این رو به او رو شده.خیلی زندگی خوبی دارم.قبلا که در دوران دانشجویی بودم بدجوری گرفتار افسردگی ماژور بودم و بسختی واحد پاس میکردم.بعدفارغ التحصیلی،از مدرک مهندسی ام هیچ درآمدی نمیتوانستم کسب کنم و خلاصه ۱۸ سال دارو خوردم نتیجه نگرفتم.

  4. مقابله با افسردگی گفت:

    تقریبا همه افراد دچار نوسانات طبیعی در خلق می شوند و گاهی اوقات دچار غم و اندوه می شوند.
    این نوسانات خلق طبیعی هستند و به
    ما کمک می کنند تا از چیزهایی که در طول
    زندگی مان از دست داده ایم، آگاه
    شویم و بتوانیم شادی ها
    را در کنار غم ها درک کنیم.
    اما اختلال افسردگی با این نوسانات خلقی طبیعی متفاوت است.

    افسردگی تنها یک یا دو علامت ساده نیست، بلکه ترکیبی از افکار، احساسات، رفتار ها و تجربیات مختلف است.
    افسردگی دارای طیف متنوعی از علائم شامل
    کاهش انرژی و بی حوصلگی، لذت نبردن از فعالیت های گذشته، خلق غمگین، کاهش
    یا افزایش اشتها و وزن، بی خوابی یا پرخوابی، اختلال در تمرکز و تصمیم گیری، احساس ناامیدی، شکایت های جسمانی، دوری گزینی از
    سایرین، تحریک پذیری و گاها افکار خودکشی می باشد.
    بسیاری از افراد دچار افسردگی همراه با این علایم، احساس اضطراب
    نیز دارند . گاهی اوقات، در افسردگی علایم جسمانی مانند حالت تهوع یا ضعف، دردهای بدنی، تاری
    دید، تپش قلب، و تعریق به وجود می آید.

  5. امید گفت:

    افسردگی اعتیاد دارم ۲۵سالمه زندگی کاملا مصنوعی از اولش هم همینطور بوده نمیدونم چکار کنمو خسته شدم کمبود خیلی چیزا تو دلمه جرعت خودکشی ندارم وگرنه این زندگی زندگی نیست همش بیکاری خواب بی حوصلگی ارتباط اجتماعی صفر انگار همه بامن لجن از دید من تنهایی نمیتونم یه ساعت توشهر دور بزنم خیلی بهم فشار میاد ادما و اشنا هارو میبینم میخام سوراخ موش پیدا کنم فقط داستان زندگی درازه تو این چن خط هم نمیشه توضیحش بدی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *