کلینیک اعصاب و روان
اختلال شخصیت مرزی چیست؟
۱۳۹۸-۱۲-۱۷
اختلال شخصیت خودشیفته
اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟
۱۳۹۸-۱۲-۱۷

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: در مقالات قبلی مواد مخدر جدیدی که در دنیا و ایران به مردم عرضه شده و حتی برخی طرفداران زیادی نیز پیدا کردند معرفی کردیم و سعی می‌کنیم هرکدام از این مواد را نیز به تنهایی معرفی کنیم. شاید تا به حال نام دی متیل تریپتامین را شنیده باشید در این مقاله این ماده اعتیادآور را معرفی خواهیم کرد.

حتما مطالعه کنید: مواد مخدر جدیدبخش اول

دی ام تی چیست؟

دی متیل تریپتامین که به اختصار به آن دم ام تی DMT می‌گویند یک ماده توهم‌زا با شدت تأثیر زیاد به شمار می‌آید تا حدی که به آن قوی‌ترین ماده توهم‌زای دنیا گفته می‌شود. این ماده هزاران سال است که میان بومیان آمازون مصرف می‌شود.

حتما مطالعه کنید: مواد مخدر جدیدبخش دوم

این ماده را بسیاری از جانوران و حتی گیاهان به صورت طبیعی دارند و اثر روان‌گردانی دارد همچنین ساختار فرمولی DMT شباهت فراوانی با فرمول مولکولی LSD دارد.

حتما مطالعه کنید: مواد توهم‌زا چیست؟

دی‌ام تی به اندازه دیگر مواد توهم‌زا مانند LSD شناخته شده نیست، از آنجایی که روان‌گردان‌ها یکی از محبوب‌ترین مواد مصرفی هستند مصرف این ماده نیز به دلیل شدت تأثیر گذاری بین جوانان رو به افزایش است.

یک فرضیه درباره DMT می‌گوید این ماده در بدن هر موجود زنده‌ای حتی انسان وجود دارد و در زمان مرگ این ماده در بدن ترشح می‌شود.

درصد قابل توجهی از مراجعین به کلینیک ترک اعتیاد آکسون نوجوانان و جوانانی هستند که برای کنجکاوی و یافتن لذت این مواد را مصرف کردند و بعد از مدتی از نظر روانی به این ماده وابستگی پیدا کردند و حالا به دنیال رهایی از این وابستگی هستند.

تاریخچه دی ام تی

از هزاران سال گذشته قبایلی که در آمازون بودند با استفاده از درختان و گیاهانی در منطقه وجود داشت دم‌نوش مخصوصی تهیه می‌کردند که اثرات روانی فوق‌العاده زیادی داشت.

این نوشیدنی که از مخلوط چند گیاه بومی آمازون به‌دست می‌آید و بین ساکنین این مناطق دارویی شفابخش شناخته می‌شود آیاهواسکا (ayahuasca) نام دارد این نوشیدنی در این مناطق برای روند درمان استفاده می‌شود البته درمان در بین ساکنین با علم پزشکی که می‌شناسیم بسیار متفاوت است.

همچنین این ماده در مراسمی در کشورهای مانند پرو مصرف می‌شد و حدوداً سال 1900 وارد ایالت متحده آمریکا شد و دهه شصت میلادی مصرفش شایع شده بود. در سال 1970 در سند بین‌المللی کنترل مواد مخدر دی‌ام تی در دسته مواد مخدر طبقه بندی شد.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

تهیه آیاهواسکا

اسامی دیگر دی متیل تریپتامی

این ماده نیز مانند دیگر مواد مخدر اسامی مختلفی دارد و دانستن این اسامی مستعار می‌تواند برای تشخیص اعتیاد افراد مفید باشد. در برخی کشورهای که مصرف این ماده طرفدار دارد مثل آمریکا، فرانسه و آلمان به اسم دیمیتری معروف است که از اسم شیمایی آن اِن اِن – دی متیل تریپتامین گرفته شده است.

همانطورکه اشاره کردیم بعضی معتقدند این ماده بعد از مرگ در بدن ترشح میشود به همین دلیل به آن مولکول روح است.

روش مصرف DMT

این ماده را به روش‌های مختلفی مانند تزریق، دود کردن و کشیدن و یا خوردن چای آیاهوآسکا مصرف می‌کنند.

تزریق، در حالت تزریقی مصرف کننده به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حدود 5 الی 8 دقیقه حدود دچار توهم شدید می‌شود و بعد از آن به مرور تاثیر آن از بین می‌رود و فرد باید تلاش می‌کند واقعیت اطراف خود را بپذیرد.

دود کردن یا کشیدن، بسته به میزان مصرف تاثیر این ماده نیز متفاوت است، با یک واحد مصرف فرد تا 5 دقیقه دچار توهم شدیدی می‌شود با مصرف بیشتر توهم دیداری و شنیداری و حسی به فرد دست می‌دهد و در صورت مصرف بیشتر فرد دچار ترس و اضطراب شدیدی می‌شود و تصاویر بسیار عجیبی می‌بیند گرچه این توهمات در نهایت بعد از 10 دقیقه تمام می‌شود ولی برای مصرف کننده تصور می‌کند یک سال گذشته.

نوشیدن دمنوش آیاهوآسکا، در این روش مصرف مدتی زمان می برد تا دی ام تی اثر کند ولی از طرفی مدت زمان بیشتری تحت تاثیر این ماده خواهد بود.

اثرات مصرف DMT

اثرات کوتاه مدت دی ام تی

از دی ام تی به دلیل تاثیر کوتاه مدت به عنوان جایگزینی برای LSD مصرف می‌کنند زیرا مصرف کننده دچار همان حالت منتها در مدت زمان کوتاهی می‌شود، حالت روانی دی ام تی بین سی تا چهل دقیقه شاید طول بکشد در حالی تاثیران ال اس دی تا چند ساعت دوام دارد. همچنین دی ام تی خیلی سریع روی مصرف کننده تاثیر می‌گذارد.

با مصرف دی ام تی فرد دچار چنین حالتی می‌شود:

  • گشاد شدن مردمک چشم
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • توهم دیداری و شنیداری
  • تجربه خروج از جسم
  • سرگیجه
  • اختلال و تحریف در درک زمان و مکان
  • به فرد احساس لذت زیادی دست می‌دهد
  • فرد نورهای درخشان و شدیدی می‌بیند
  • مشکلات مربوط هماهنگی بدن
  • حالت تهوع و استفراغ در افرادی که به شکل خوراکی مصرف می‌کنند.

فرد دچار کشف و شهود می‌شود و معمولا تصور می‌کند که با بیگانگان یا فضایی‌ها، افراد روحانی و مقدس را دیده یا درگیر تصورات و توهمات عرفانی می‌شود.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد

توهمات دیداری

اثرات بلند مدت مصرف دی ام تی

برای اینکه دقیق بدانیم مصرف دی‌ام تی در دراز مدت چه اثراتی روی مصرف کننده می‌گذارد باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. ولی مهم‌ترین خطر مصرف موادی مثل دی‌ام تی پیامدهای روانی آن است. روان‌پریشی و تجربه فلش بک های مداوم که ممکن است بدون علت خاصی اتفاق بیفتد از عوارض این مواد است.

روان‌پریشی که یکی از عوارض اعتیاد و مصرف زیاد این روان‌گردان‌های کلاسیک (دی‌ام تی و قارچ) هستند در زیر برخی نشانه‌های این عارضه را بیان کردیم

  • اختلالات رفتاری
  • افکار مغشوش
  • رفتار و افکار پارانویایی

اختلال در بینایی اختلال دائمی در درک و ادراک یکی از مشکلاتی است که مصرف مداوم و زیاد این نوع مواد برای فرد ایجاد می‌کند و ادراک بینایی فرد را تحریف می‌کند و علائمی که در مشکلات مغزی مانند سکته یا تومور مغزی شایع است.

شکل ظاهری دی ام تی

دی ام تی بیشتر به شکل دانه‌های برف است هرچقدر دانه‌های برفی شکل سفیدتر باشند یعنی ماده قوی‌تر است و خلوص بیشتری دارد. البته ماده کم یابی است زیرا تهیه آن دشوار است؛ چیزی که در خیابان به فروش می‌رسد بلورهای یا پودر زرد رنگ است.

بهترین مرکز ترک اعتیاد

پودر زرد رنگ دی ام تی

آیا DMT اعتیادآور است؟

DMT ماده توهم‌زایی است که در مصرف کنند احساس سرخوشی و لذت و توهم می‌کند، گرچه دی‌ام تی اعتیاد جسمی ندارد ولی در مصرف کننده برای رسیدن به احساسات خوش ایجاد عادت می‌کند.

هنوز مشخص نشده که این ماده تا چه اندازه می‌تواند اعتیاد آور باشد البته دی‌ام تی برخلاف دیگر توهم‌زاها در مصرف کننده ایجاد تحمل دارویی نمی‌کند، اما افرادی که با مصرف این ماده دچار حالات سرخوشی و لذت می‌شوند بارها مصرف این ماده را تجربه می‌کنند.

دی ام تی چقدر در بدن باقی می‌ماند

هر ماده مخدری متابولیسم خاص خود را دارد و با ازمایش‌های مختلفی می‌شود از مصرف یا عدم مصرف ان مطلع شد در مقاله کیت تشخیص اعتیاد مفصلا بیان کردیم. دی ام تی متابولیسم سریعی دارد ولی با انجام آزمایش‌های مختلف می‌شود تشخیص داد فردی از این ماده مصرف کرده یا خیر.

  • در آزمایش ادرار مشخص میشود که در 24 ساعت گذشته فردی از این ماده استفاده کرده یا خیر بعد از آن از طریق کلیه کامل خارج می‌شود.
  • در آزمایش بزاق وجود دی ام تی را یک تا پنج روز بعد از مصرف نشان می‌دهد.
  • در آزمایش مو نیز مصرف دی ام تی را تا 90 روز بعد از مصرف نشان می‌دهد حتی اگر فرد فقط یکبار این ماده را مصرف کرده باشد.

تا به حال شواهدی مبنی بر اینکه مصرف این ماده با آزمایش خون هم مشخص شود وجود نداشته از آنجایی که DMT به سرعت از بدن دفع می‌شود بعید به نظر می‌رسد که با آزمایش خون مشخص شود.

حتما مطالعه کنید: معرفی و بررسی کیت تست اعتیاد

مصرف دی ام تی بین نوجوانان

هرچند مصرف دی ام تی مانند دیگر مواد اعتیادآور بین این گروه سنی شایع نیست ولی از دسته موادی به حساب می‌اید که برای نوجوانان جذاب است که بیشتر نیز به خاطر تجربه حالت‌های روانی است که بعد از مصرف به فرد دست می‌دهد، در پژوهشی بین نوجوانان دبیرستانی انجام شده مشخص شده که چیزی حدود 4.2 % گفتند که در سال قبل روان گردان مصرف کرده‌اند.

متخصصین ترک اعتیاد در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران ، مرکز ترک اعتیاد آکسون هموراه بر لزوم پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان تاکید می‌کنند. تجربه مصرف و اعتیاد به این مواد می‌تواند ضربه سنگینی به چوانان وارد کند.

مرکز شبانه روزی ترک اعتیاد

دی ام تی و نوجوانانس

درمان اعتیاد به دی ام تی

برای درمان اعتیاد به دی ام تی هم می‌شود از روش بستری در مرکز ترک اعتیاد بهره گرفت و درمان سرپایی که بسته به شرایط بیمار و پزشک متخصص ترک اعتیاد به او ارائه می‌کند.

در روش بستری تمرکز بر روی خروج ماده از بدن بیمار و تلاش برای پاک ماندن با کسب مهارت‌های روانی و اجتماعی است. مدت زمان بستری نیز بستگی به روند درمان بیمار برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

روش درمان سرپایی نیز برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند اختلالی در فعالیت اجتماعی، شغلی یا تحصیلی وارد شود. که با مراجعه به بهترین مرکز ترک اعتیاد و مشاوره توسط متخصص درمان اعتیاد برنامه ترک خود را دریافت کند ولی این فرد باید مرتب درمانگر خود را در جریان روند ترک بگذارد و در هفته چند بار با او ملافات داشته باشد تا بیماری او به خوبی کنترل و درمان شود.

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون از تنها مرکز ترک اعتیاد چندگانه است که با خدمات روانشناسی و روانپزشکی توانایی درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدری را دارد و در این را با بهترین درمانگران همکاری می‌کند.

 

سخن آخر

با یکی دیگر از مواد اعتیادآور آشنا شدیم ، این ماده توهم بسیار شدیدی تا حدی که به آن قوی‌ترین توهم زا در دنیا می‌گویند، با اینکه این ماده هزاران سال است در مناطقی از آمازون برای مصارف درمانی استفاده می‌شود ولی ماده چندان شناخته شده‌ای نیست. به دلیل تاثیراتی که می‌گذارد این ماده برای نوجوانان بسیار جذاب است.

مرکز ترک اعتیاد آکسون که به جرات بهترین کلینیک ترک اعتیاد در سراسر ایران است خدمات متفاوت و متنوعی را برای مراجعین در نظر گرفته است. این کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد با توجه به نوع ماده مصرفی، مدت زمان و … خدمات مختلفی مانند سم زدایی سریع ، سم زدایی فوق سریع تا خدمات سلامت روان ارائه می‌دهد و فرد در طول مدت درمان به صورت مرتب در جلسات متعدد با روانشناس و روانپزشک خواهد داشت تا وضعیت او کنترل شود. برای اطلاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *