کلینیک ترک اعتیاد
رابطه اعتیاد و کودک آزاری
۱۴۰۰-۰۵-۳۰
مرکز ترک اعتیاد
اختلالات روانی همزمان با اعتیاد
۱۴۰۰-۰۵-۳۰

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: سوء مصرف هروئین و کراک عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که پیش تر به آنها پرداخته ایم اما در این مقاله تصمیم داریم در مورد تفاوت هروئین و کراک و همچنین خطرات ترکیب این دو دارو بپردازیم.

حتما مطالعه کنید: کراک 

هروئین و کراک دو ماده مخدر هستند که با یکدیگر تفاوت دارند و به روش های مختلف بر بدن تاثیر می گذارند. بسیاری از مردم میخواهند بدانند که چه تفاوتی بین کراک و هروئین وجود دارد، چگونه به تنهایی عمل می کنند و از نحوه تداخل آنها بر روی یکدیگر اطلاع داشته باشند.

تفاوت هروئین و کراک

هروئین یک ماده مخدر بسیار قوی است که به عنوان یک آرامبخش به شمار می رود. هروئین علاوه بر ایجاد سرخوشی، یک اثر آرام بخش نیز دارد که ممکن است مصرف بیش از حد آن منجر به مرگ شود. کراک نیز یک سرخوشی زیاد ایجاد می کند، اما آیا کراک نیز یک ماده مخدر است؟ نه، کراک مواد افیونی یا مخدر نیست. کراک فرم غلیظ شده کوکائین است، که یک محرک است که باعث ایجاد سرخوشی زیاد می شود، اما باعث افزایش انرژی و فعالیت نیز می شود.

حتما مطالعه کنید: هروئین

مصرف کراک و هروئین با هم، باعث ایجاد یک احساس خطرناک و غالباً ناخوشایند می شود که به آن اسپیدبال می گویند. چنین وضعیتی بسیار خطرناک است، زیرا اثرات متناقضی بوجود خواهد آورد که سایر مواد مخدر نیز فراهم می کنند. هروئین باعث آرامش و کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی می شود در حالی که کراک موجب تحریک و افزایش فعالیت می شود.

حتما مطالعه کنید: اسپیدبال

روش های مختلف مصرف

تفاوت هایی بین نحوه مصرف هروئین و کراک وجود دارد. هروئین معمولاً از طریق تزریق وریدی، عضله ای یا زیر پوستی مصرف می شود. انواع خالص هروئین گاهی به صورت استنشاقی مصرف می شود اما رایج ترین نوع مصرف هروٸین تزریق است. کراک معمولاً از طریق کشیدن سیگار مصرف می شود اما گاهی به روش تزریق یا استنشاق نیز مصرف می شود. اشکال دیگر کوکائین معمولاً به روش استنشاقی مصرف می شود.

اما نکته ای که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که مصرف این مخدر به هر صورتی که باشد عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که بعد از ترک هروئین و ترک کراک، در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی، قابل درمان می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین
تفاوت هروئین و کراک

تفاوت هروئین و کراک

عوارض مصرف هروئین و کراک

هروئین با گیرنده های مواد افیونی در مغز ارتباط برقرار می کند، برخی از سیگنال های عصبی را کند یا متوقف می کند و مواد شیمیایی به نام اندورفین را در مغز آزاد می کند. اندورفین هایی که ترشح می شوند به یک احساس خوشایند و سرخوشی منجر می شوند. سرکوب سیگنال های عصبی منجر به ایجاد احساس آرامش می شود. سرکوب این سیگنال های عصبی همچنین باعث کاهش تنفس و همچنین کاهش واکنش نسبت به رویدادهای خارجی می شود. اینها عوارض خطرناکی هستند، به خصوص اگر بیش از حد مصرف شوند.

کراک فرم غلیظ شده کوکائین است که میزان مواد شیمیایی دوپامین موجود در مغز را افزایش می دهد. این افزایش دوپامین باعث ایجاد حسی به نام سرخوشی می شود و همین امر دلیل اعتیاد آور شدن کوکائین است. افزایش میزان دوپامین در مغز موجب افزایش فعالیت بدن می شود و به دنبال آن انرژی و توانایی فرد افزایش خواهد یافت. این ماده ممکن است بدن را فراتر از قدرت کنترل آن تحریک کند و منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

عوارض جانبی مصرف هروئین و کراک به طور جداگانه

به دلیل روش های مختلفی که هروئین و کراک بر روی بدن تاثیر می گذارند، عوارض جانبی آنها نیز بسیار متفاوت است. عوارض جانبی هروئین عبارتند از:

علائم ترک در صورت قطع مصرف هروٸین

کاهش میل جنسی

برافروختگی پوست

تعریق بیش از حد

کاهش تنفس

خواب آلودگی

حالت تهوع

استفراغ

یبوست

خارش

مرگ

تفاوت هروئین و کراک

تفاوت هروئین و کراک

عوارض جانبی کراک با هروئین بسیار متفاوت است و بیشتر مربوط به تاثیرات تحریک کننده این ماده محرک است. عوارض جانبی کراک شامل موارد زیر است:

اضطراب

افسردگی

مرگ ناگهانی

فشار خون بالا

افزایش ضربان قلب

مردمک چشم گشاد شده

افزایش میزان تنفس

تحریک بیش از حد

کاهش اشتها

پارانویا

این عوارض جانبی ممکن است افرادی را که هروئین یا کراک مصرف می کنند تحت تاثیر قرار دهد، حتی اگر برای اولین بار این مواد را مصرف کرده باشند.

تفاوت هروئین و کراک

تفاوت هروئین و کراک

اثرات جانبی ترکیب هروئین و کراک

ترکیب کردن هروئین و کراک، که به آن اسپیدبال نیز گفته می شود، بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. به دلیل اینکه هروئین آرامبخش است و کراک ماده محرک است، این دو دارو اثرات متضاد و متناقضی ایجاد خواهد کرد که منجر به موقعیت های خطرناکی خواهد شد.

کراک باعث تحریک بیشتر بدن خواهد شد و نیاز به اکسیژن را افزایش می دهد و باعث افزایش سرعت تنفس می شود تا بتواند این نیاز را جبران کند. مصرف هروئین باعث کند شدن تنفس می شود و باعث می شود بدن در صورت نیاز به اکسیژن بیشتر به دلیل مصرف کراک، آرام تر تنفس کند.

عوارض جانبی این دو دارو ممکن است تا حدودی اثرات یکدیگر را خنثی کند و باعث شود فرد مصرف کننده نسبت به میزان اوردوز این داروها بی اطلاع باشد. در واقع مصرف هروٸین و کراک مانند این است به طور همزمان پدال گاز و ترمز ماشین خود را فشار دهید. این می تواند هم برای ماشین و هم بدن شما بسیار مضر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت هروئین و کراک پرداخته ایم اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی عوارض سوء مصرف این مخدرها بعد از درمان و ترک هروئین و ترک کراک قابل درمان هستند. اگر شما و یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به کراک، هروئین و یا ترکیبی از هر دو دست و پنجه نرم می کنید، به دنبال مراقبت پزشکی حرفه ای باشید. روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران به شما کمک خواهند کرد تا بر اعتیاد خود غلبه کرده و زندگی به دور از سوء مصرف مواد و اعتیاد را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *