سندروم آشیانه خالی
۱۴۰۰-۰۵-۲۱
کلینیک ترک اعتیاد
اسپیدبال
۱۴۰۰-۰۵-۲۱

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: میلیون ها نفر روزانه با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند. با شیوع همه گیری سوء مصرف مواد مخدر و الکل، بسیاری از مردم به شدت به دنبال پاسخ این سوال هستند و می خواهند بدانند که چرا افراد معتاد می شوند و چه عواملی باعث اعتیاد آنها می شود. گذشته از بحث طولانی درباره اینکه آیا اعتیاد یک بیماری است یا یک انتخاب، افراد زیادی نیز هستند که می خواهند بدانند آیا تفاوتی بین اعتیاد جسمی و اعتیاد روانی وجود دارد؟ معمولا افراد این فرایندها را کاملاً مجزا تصور می کنند، اما در واقع به طور همزمان اتفاق می افتند و در این مقاله به بررسی تفاوت اعتیاد روانی و جسمی خواهیم پرداخت.

شاید یک روش بهتر برای بررسی این دو مورد، بررسی خصوصیات وابستگی هر یک از این دو مورد باشد.

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

وابستگی جسمی

زمانی که افراد به اعتیاد جسمی فکر می کنند، معمولاً آن را به افکار مرتبط با علائم ترک جسمی نسبت می دهند که وقتی فرد به بدن خود ماده ای را که به طور منظم مصرف می کند نرساند، این علاٸم رخ می دهد.

هنگامی که فرد شروع به مصرف روزانه یا منظم دارو یا مواد مخدر می کند، بدن به آن دارو وابسته می شود. این بدان معناست که سلول های بدن نمی توانند بدون دارویی که به آن عادت کرده اند به همان صورت عمل کنند. در نتیجه، علائم دردناک ترک ایجاد می شود و باعث می شود بیشتر افراد برای از بین بردن درد به دنبال این دارو و مواد مخدر بروند.

علائم ترک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع

اسهال

بدن درد

لرز یا لرزیدن

هذیان خمری یا Delirium Tremens (DTS)

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

وابستگی روانی

جنبه روانشناختی اعتیاد نشان دهنده اجبار ذهن به نوشیدن یا مصرف بر اساس نیاز درک شده از مواد است. این جنبه از اعتیاد ممکن است حتی اگر فرد علائم وابستگی جسمی را نشان ندهد، ایجاد شود. اعتیاد روانی زمانی شکل میگیرد که فرد بر اساس میل ذهنی به آن از نظر عاطفی به ماده مخدر وابسته شده باشد. این مورد برای افرادی که مواد مخدری را مصرف می کنند که در صورت عدم مصرف، ممکن است با علائم شدید ترک مواجه نشوند، امری عادی و طبیعی  است.

به عنوان مثال، مصرف کنندگان ماری جوانا معمولا تصور نمی کنند که دچار اعتیاد شده اند زیرا می توانند بدون مصرف آن از نظر جسمی دوام آورند. با این وجود، ذهن آنها تمایل زیادی به آن ایجاد می کند که ممکن است از بسیاری جهات بر آنها تاثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی و تغییر اشتها شود.

نکته ای باید به آن توجه داشته باشید این است که، از آنجایی که اعتیاد جنبه روانی و جسمانی دارد ترک اعتیاد نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت کلیه برنامه درمان در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک متخصص ترک اعتیاد تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد

نحوه تاثیر گذاری اعتیاد بر مغز

سازمان سوء مصرف مواد توضیحی خردمندانه بر اساس مطالعات تصویر مغز افراد معتاد به مواد مخدر ارائه می دهد.

این مطالعه، تغییرات فیزیکی را در مناطقی از مغز یافت که برای قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری، حافظه و کنترل رفتار در افراد معتاد حیاتی هستند. دانشمندان بر این باورند که این تغییرات، نحوه عملکرد مغز را نیز تغییر می دهد و ممکن است به توضیح رفتارهای اجباری و مخرب یک فرد معتاد کمک کند.

در این حالت، اعتیاد به عنوان یک تأثیر روحی، روانی، و شیمیایی یا جسمی در مغز نشان داده می شود، بنابراین شواهدی وجود دارد که اعتیاد روانی و یا جسمی است.

ناگفته نماند، اعتیاد به این دلیل ایجاد می شود که بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که کنترل و مسٸولیت احساسات لذت بخش را به عهده دارد، آن قسمت هایی از مغز که تمایل زیادی به بازسازی احساسات لذت بخش مرتبط با مواد دارند. هر یک از مواد مخدر بر سطح دوپامین در مغز تاثیر می گذارد و یا پاسخ پاداش یا نیاز مستمر برای تأمین آن با مواد مخدر را ایجاد می کند.

این امر حتی ممکن است در مورد غذا نیز صدق کند. زمانی که فردی یک تکه شکلات می خورد، مغز ممکن است آن را بسیار لذت بخش بداند و باعث تحریک مرکز پاداش در مغز می شود. به همین دلیل، فرد تمایل زیادی در فرد ایجاد خواهد شد که در آینده به طور منظم شکلات بخورد. در مورد مواد مخدر نیز همین مسئله صدق می کند و این یعنی نحوه ایجاد اعتیاد.

کلینیک ترک اعتیاد

تفاوت اعتیاد روانی و جسمی

درمان اعتیاد

درک هر دو اعتیاد جسمی و روانی، نحوه عملکرد آنها و نحوه ارتباط آنها با هم، برای درمان بسیار مهم است.

در این مقاله به تفاوت اعتیاد روانی و جسمی پرداختیم اما باید بدانید که کسانی که وابستگی جسمی به یک ماده مخدر دارند، در ابتدای برنامه درمانی خود تحت یک فرآیند سم زدایی با نظارت پزشک قرار می گیرند، که به کاهش علائم ترک آنها کمک می کند. سپس، آنها به علل اساسی مصرف مواد خود، که جنبه روانی اعتیاد است خواهند پرداخت.

دیگر نیازی نیست که اعتیاد کنترل زندگی شما را در دست بگیرد چرا که مشاورین روانشناسی و روانپزشک متخصص ترک اعتیاد مرکز ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی تهران، همراه شما هستند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های درمانی ما برای اختلال مصرف مواد، می توانید با کارشناسان کلینیک ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید. کارکنان مجرب و آموزش دیده ما به شما کمک خواهند کرد تا در مسیر بهبودی و داشتن آینده ای روشن و به دور از اعتیاد، قدم بردارید. بنابراین فرصت را از دست ندهید و همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

1 Comments

  1. عباس مهرآذین گفت:

    سلام.برای من همیشه این سوال مطرح است،چرا گل در بعضی از کشرها نظیر هلندآزاد است ومنابع خارجی برای مصرف آن مشکلی نمی بینند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *