پتیدین که با نام Meperidine عرضه می شود، دارویی ضد درد است و در دسته شبه تریاک ها قرار می گیرد و در فرم آمپول تولید و عرضه می شود. پتیدین در موارد محدودی توسط پزشک برای تسکین دردهای شدید و دراز مدت عرضه می شود اما خاصیت آرامبخشی این دارو باعث سوء مصرف آن توسط مصرف کنندگان می شود که سوء مصرف آن علاوه بر عوارض، باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد مصرف کننده خواهد شد و ترک پتیدین نیازمند درمان بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد.
یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، ترک پتیدین تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی می باشد و در ادامه به بررسی بهترین روش ترک پتیدین و بعد از آن، جهت آگاهی بخشی بیشتر به شما به معرفی تکمیلی پتیدین، عوارض سوء مصرف آن، تفاوت پتیدین با مرفین و موارد منع مصرف پتیدین خواهیم پرداخت.

بهترین روش ترک پتیدین

وابستگی به پتیدین روانی و جسمانی می باشد به همین جهت بهترین روش ترک پتیدین، ترک بستری در مرکز ترک اعتیاد می باشد به همین منظور ترک پتیدین در مرکز ترک اعتیاد آکسون، تحت نظر روانپزشک متخصص درمان اعتیاد و تیم روانشناسی مطابق با آخرین متدهای درمان جهانی انجام می شود.
برنامه درمانی و ترک پتیدین، در مرکز ترک اعتیاد آکسون به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور، شامل روان درمانی به همراه درمان جسمانی می باشد که شرکت در جلسات روان درمانی و مشاوره ای روانشناسی به بیماران این امکان را می دهد تا به اصلاح ساختارهای ذهنی خود بپردازند.

خدمات درمان و سم زدایی کلینیک ترک اعتیاد آکسون

خدمات درمان و سم زدایی اعتیاد در کلینیک ترک پتیدین آکسون به روش زیر می باشد:

درمان بصورت سم زدایی تدریجی با 7 روز بستری و درصورت وجود علائم، با نظر پزشک ممکن زمان بستری افزایش پیدا کند.

درمان اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، تحت نظرمتخصصین ترک اعتیاد، روانشناسان، روانپزشکان، متخصصین علوم اعصاب شناختی و پزشکان متخصص قلب، ریه، عفونی با مراقبت شبانه روزی توسط پرستاران انجام میگیرد تا علاوه بر حفظ سلامتی مراجعه کننده بهترین نتیجه که ترک اعتیاد بدون بازگشت است حاصل شود، کلینیک ترک اعتیاد آکسون با امکانات بیمارستانی نظیر ICU و تجهیزات پزشکی مدرن، هتلینگ 5 ستاره و فضای درمانی مجزا برای بانوان با تمامی امکانات رفاهی، ورزشی و درمانی بهترین و مجهزترین کلینیک ترک اعتیاد ایران و خاورمیانه می باشد.

ترک پتیدین در منزل

از آنجایی که پتیدین، کاربردهای پزشکی محدودی دارد، بسیاری بر این باورند که می توانند به تنهایی اقدام به ترک کنند که در این خصوص باید بدانید که هر گونه خوددرمانی و ترک خودسرانه این دارو نه تنها کمکی به بیماران نخواهد کرد، بلکه باعث بروز علائم محرومیت در مصرف کننده می شود که می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه داشته باشد که مقابله با این علائم یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت به اعتیاد می باشد.

علائم و نشانه های ترک پتیدین

علائم ترک و محرومیت این دارو، طیف گسترده ای از بیماری های روانی و جسمانی را در بر می گیرد که در ادامه به معرفی برخی از متداول ترین آنها خواهیم پرداخت:
درد عضلانی
اختلال خواب
کلافگی و بی قراری
بیماری های گوارشی
تحریک شدت بیماری های عصبی
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، قصد داریم شما را بصورت تخصصی با پتدین و عوارض سوء مصرف آن آشنا کنیم.

پتیدین چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، پتیدین دارویی ضد درد است و در دسته شبه تریاک ها قرار می گیرد به همین جهت نوعی مخدر ساخته شده در آزمایشگاه می باشد که مصارف محدود پزشکی دارد. پتیدین در فرم آمپول های 50 میلی گرم، 100 میلی گرم، یک و دو میلی لیتری عرضه می شود و مصرف آن تنها تحت نظر پزشک مجاز می باشد و هرگونه سوء مصرف آن باعث ایجاد وابستگی جسمانی و روانی در مصرف کننده می شود.

عوارض مصرف پتیدین

سوء مصرف پتیدین، عوارض روحی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد اما خوشبختانه باید بگوییم که بسیاری از آنها بعد از اتمام برنامه درمانی و ترک اصولی در مرکز ترک اعتیاد آکسون، از بین خواهند رفت. عوارض سوء مصرف این دارو بصورت کوتاه و بلند مدت می باشد که در ادامه به معرفی این عوارض خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف پتیدین

عوارض کوتاه مدت مصرف پتیدین

عوارض کوتاه مدت مصرف پتیدین طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرند که بسته به شرایط سلامتی فیزیکی بیمار، دوز و مدت زمان مصرف متفاوت می باشند اما برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:
خشکی دهان
افت فشار خون
اضطراب و کلافگی
برهم ریختگی ریتم قلب
افزایش احتمال ایست قلبی
تنگی مردمک چشم و اختلال دیداری

عوارض بلند مدت مصرف پتیدین

اختلال در سیستم عصبی مرکزی
ابتلا به بیماری های گوارشی
بیماری های قلبی و عروقی
بیماری های پوستی

اما موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض سوء مصرف این دارو می باشد که می توانند عملکرد مصرف کننده را مختل کنند و بر تمامی جنبه های زندگی وی سایه بی اندازند بنابراین تنها راه کار جهت جلوگیری از بروز این عوارض، ترک پتیدین در کلینیک ترک اعتیاد آکسون می باشد. کادر درمانی کلینیک آکسون به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور، با روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی آماده ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی به شما عزیزان می باشند.