کلینیک ترک اعتیاد
بازگشت به اعتیاد و راه‌های پیشگیری
۱۳۹۸-۰۶-۲۳
ورزش و ترک اعتیاد
۱۳۹۸-۰۶-۲۳
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد آکسون

تاثیر اعتیاد والدین روی فرزندان

مرکز ترک اعتیاد آکسون ، کلینیک ترک اعتیاد آکسون : پدر و مادر اولین و مهم‌ترین افرادی هستند که در شکل‌گیری شخصیت کودکان نقش ایفا می‌کنند، محیط امن و رفتار درست باعث رشد افکار و پرورش استعدادهای کودکان می‌شود درحالی‌که به دلیل مشکلاتی که والدین معتاد با آن درگیر هستند فرزندان آسیب‌پذیرتری خواهند داشت.

فرزندان در این خانواده دچار سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند، این والدین نقش مخربی در زندگی فرزندانش دارند، متاسفانه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده و تحقیق و بررسی بیشتری می‌طلبد با این حال در ادامه به بررسی بخشی از این تأثیرات مخرب می‌پردازیم.

برخی از اثرات مخرب اعتیاد والدین روی فرزندان

بودن در کنار خانواده باعث خجالتشان می‌شود

فرزندان در این نوع خانواده استرس زیاد، تعارض و خشونت را تجربه می‌کنند، کیفیت فرزند پروری به‌شدت پایین است و والدین نقش حمایتی ندارند، فرزندان این پدر و مادر از بودن در کنار آنها به‌شدت احساس شرم و خجالت می‌کنند.

فرزندان این والدین شدیداً احساس تنهایی، طردشدگی و حتی دوست‌داشتنی نبودن می‌کنند، معمولاً از بقیه همسالان خود کم‌حرف‌ترند و تمایل شدیدی به گوشه‌گیری و انزوا دارند.

نگرانی از آشکار شدن اعتیاد والدین

فرزندان والدین معتاد در برقراری روابط صمیمانه مشکل‌دارند زیرا از این هراس دارند که اعتیاد والدینشان آشکار شود، این مسئله باعث کاهش اعتماد به‌ نفس و گرایش به کمال طلبی در آنها می‌شود.
به همین دلیل لازم است هرچه سریع‌تر والدین مخصوصا مادر خانواده با استفاده از برنامه‌های حمایتی اقدام به ترک اعتیاد کند و همچنین مهارت‌های زندگی و فرزند پروری را یاد بگیرد.

تجربه زودهنگام مصرف مواد اعتیادآور

یکی از مهم‌ترین عوامل در گرایش به مواد مخدر خود محیط خانوادگی است، انسان در خانواده رشد می‌کند، رفتار والدین به‌ویژه در سال‌های اولیه زندگی در ناخودآگاه کودکان تأثیر می‌گذارد، بیش از نیمی از فرزندان افراد معتاد در دوران نوجوانی مصرف مواد را تجربه می‌کنند.

این والدین غیرمستقیم به فرزندان خود آموزش می‌دهند به‌جای مقابله با مشکلات، استرس و بحران‌ها به مصرف مواد روی بیاورند. متاسفانه فرزندان در این نوع خانواده دسترسی بیشتری به مواد دارند.

بهترین مرکز ترک اعتیاد

تجربه زودهنگام مصرف مواد اعتیاد آور

در بین افرادی که به مرکز ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند، پیشینه مصرف در آن تعدادی از مراجعینی که پدر و مادر یا یکی از والدین سابقه اعتیاد داشته برمی‌گردد به سال‌های اولیه نوجوانی.

اگر چه دختران در این خانواده‌ها بیشتر آسیب می‌بینید و حتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، اما احتمال اعتیاد پسران بسیار بیشتر است.

پی‌آمدهای اعتیاد والدین برای فرزندان

نقص مادرزادی

مواد اعتیادآور روی جنین تاثیر منفی می‌گذارند به عنوان مثال مصرف الکل در مادران باردار باعث مشکلات و نقایص مادرزادی زیادی می‎شود مانند سندروم جنین الکی می‌شود با مشکلاتی مانند:

  • کمبود رشد شدید و پایدار
  • اختلال عملکرد سیستم عصبی مرکزی
  • عقب ماندگی ذهنی

متاسفانه شمار نوزادانی که به دلیل اعتیاد والدین به ویژه اعتیاد مادر دچار نقص مادرزادی شدند رو به افزایش است. آکسون ، بهترین کلینک ترک اعتیاد امکاناتی تدارک دیده تا بانوان عزیز بتوانند قبل از بارداری با خیالی آسوده و در محیطی امن و زیر نظر متخصصین درمان اعتیاد خود را آغاز کنند تا کودکی سالم و بانشاط به دنیا بیاورند.

حتما مطالعه کنید: الکل

بیماری‌های جسمانی

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده کودکانی که والدین معتاد دارند بیشتر به بیماری‌های زیر مبتلا می‌شوند:

کلینیک شبانه روی ترک اعتیاد

آسم، بیماری شایع در فرزندانی که والدین معتاد دارند

از طرفی خطرات زیر نیز آنها را تهدید می‌کند:

مسمومیت‌ به ویژه با مواد مخدری که در دسترس کودک است.

  • بیماری‌های دستگاه گوارش
  • بیماری‌های دستگاه تنفسی
  • اختلالات روانی
  • سوء مصرف مواد

مشکلات روانی فرزندان والدین معتاد

در مقاله رابطه اعتیاد و بیمارهای روانی این رابطه را با خود فرد بیمار بررسی کردیم اما وقتی پدر و مادر معتاد هستند این اعتیاد حتی روی فرزندانشان هم تأثیر می‌گذارد و زمینه‌ساز بیمارهای متعدد روانی است مانند:

اختلالات کودکی: مانند بیش فعالی

اختلالات غذا خوردن: طبق نتایج به‌دست آمده از تحقیقات جدید بسیاری از فرزندان والدین معتاد از اختلالات غذا خوردن به‌عنوان مثال پرخوری رنج می‌برند.

حرمت نفس و اعتماد به نفس پایین: از آنجایی که این کودکان همیشه باید طوری رفتار کنند که والدین خشمگین نشوند و توجه کافی به نیازهایشان نشده معمولاً افرادی ترسو و با اعتماد به نفس پایین هستند.

اعتیاد اثر منفی روی حرمت نفس فرد بیمار و حتی اطرافیانش دارد مخصوصاً فرزندان او، خدمات تخصصی روانشناسی و روانپزشکی در بهترین مرکز ترک اعتیاد طوری تهیه و تدوین شده که به صورت ویژه به آن توجه شده.

دیگر مشکلات روانی که فرزندانی با والدین معتاد درگیر آن هستند:

پیامدهای تحصیلی

فرزندانی که والدین معتاد دارند یا از اول نتایج خوبی در مدرسه بدست نمی‌آورند یا اینکه با افت شدید در پیشرفت تحصیلی مواجه می‌شوند، تمرکز والدین روی مصرف مواد است و توجهی به مسائل فرزندان ندارند، به برخی از دلایل این افت تحصیلی اشاره می‌کنیم.

  • عدم تمرکز بر روی درس به دلیل کلافکی و پریشانی افکار
  • انزوا و عدم ارتباط صمیم با دوستان و همکلاسی‌ها به دلیل اعتیاد والدین
  • قادر به تمرکز بر تکالیف نیستند
  • مسئولیت کارهای خانه، خواهر و بردار و حتی والدین به دوش او افتاده
مرکز ترک اعتیاد

انزوا و عدم ارتباط صمیمان از پیامدهای تحصیلی والدین معتاد

پیامدهای احساسی

اعتیاد پدر و مادر مستقیم روی احساسات فرزندان تأثیر می‌گذارد که عموماً منفی نیز هستند و اگر به سرعت مداخله درمانی صورت نگیرد تأثیر بسیار بدی در بزرگ‌سالی خواهند داشت.

احساس بی‌اعتمادی

رفتار والدین معتاد معمولاً قابل پیش بینی نیست، با توجه به مدت زمان مصرف و میزان ماده‌ای که در خون پدر و مادر وجود دارد و حتی نوع ماده مصرفی قوانین و مقررات برای فرزندان تغییر می‌کند که همین بی‌ثباتی موجب بی‌اعتمادی به والدین و حتی دیگر بزرگ‌سالان می‌شود.

احساس گناه

فرزندان مخصوصاً در سنین کودکی هیچ درکی از سوء مصرف مواد ندارند و به دلیل اعتیاد والدین احساس گناه می‌کند، نمونه‌ای از این تفکراتی که نشان‌دهنده این احساس است: «اگر من مادر را عصبانی نمی‌کردم مواد مصرف نمی‌کرد» یا «اگر نمرات بهتری می‌گرفتم پدرم معتاد نمی‌شد».

دمدمی مزاج شدن

تجربه همزمان احساسات شدید مثبت و منفی در ارتباط با والدین باعث شکل‌گیری این خصیصه می‌شود، فرزند درعین‌حالی که پدر و مادرش را به‌شدت دوست دارد ولی به دلیل عصبانیت یا بی‌توجهی والدین نسبت به آنها احساس تنفر می‌کند.

ترس

بعضی از فرزندانی که پدر و مادر معتاد دارند دچار ترسِ از دست دادن والدین در اثر مصرف مواد و دیگر آسیب‌های آن هستند، مانند تصادف وقتی والدین در حالت مستی رانندگی می‌کنند. از طرفی ازآنجای که این کودکان در محیطی پرتنش زندگی می‌کنند و معمولاً شاهد مشاجره دعوای پدر و مادر هستند باعث دچار ترس و ناامیدی می‌شوند.

بهترین کلینیک ترک اعتیاد

ترس، یکی از پیامدهای احساسی والدین معتاد

پرخاشگري

این کودکان خشم بیشتری نسبت به اطرافیان دارند، لجبازترند و گاه دادوبیداد راه می‌اندازند و از این طریق توجه دیگران جلب می‌کنند.

آینده فرزندان والدین معتاد:

تحريف‌هاي شناختي:

فرزندان والدین معتاد درک درست و واقع بینانه‌ای از اعتیاد ندارند، و یاد گرفته‌اند که به‌جای رویارویی با مسائل زندگی دلیل‌تراشی کنند و مسئولیت اتفاقات زندگیشان را نپذیرند و اعتیاد والدین را دلیل تمام شکست و ناکامی‌های که تجربه کردند می‌دانند.

اضطراب:

افراد معتاد ثبات رفتاری مشخصی ندارند و کودکان نیز در اثر همین عدم ثبات دچار اضطراب می‌شوند، در صورتی که این اضطراب درمان نشود در بزرگ‌سالی نیز ادامه خواهد داشت.

افسردگی:

احتمال این افراد در کودکی به خاطر والدین مورد تمسخر و بدرفتاری قرارگرفته‌اند که باعث شکل‌گیری طرح‌واره بی‌ارزشی در آنها شده که می‌تواند موجب افسردگی و یا حتی دیگر مشکلات روانی شود.

مرکز ترک اعتیاد

اضطراب و افسردگی در بزرگسالی از پیامدهای والدین معتاد

سخن آخر

در این مقاله درباره تاثیر والدین معتاد روی فرزندان صحبت کردیم و اشاره کردیم که  حتی می‌تواند آینده فرزندان را نیز تحت تأثیر قرار دهد و حتی باعث روی آوردن آنها به مصرف مواد مخدر در بزرگ‌سالی شود. انواع بیماری‌های روانی و تعارضات احساسی در کمین این کودکان و نوجوانان هستند و والدین نیز به دلیل که تمام تمرکزشان صرف مصرف مواد می‌شود به این مسئله توجهی نمی‌کنند. از این بابت بهترین کار همان پیشگیری از اعتیاد است و راه دیگر اینکه والدین را به درمان اعتیاد تشویق کنیم.

یکی از خدمات مهمی که در کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون ارائه می‌شود سم زدایی سریع و سم زدایی فوق سریع است که توسط متخصصین با تجربه با توجه به نیاز هر شخص به او پیشنهاد می‌شود.

فراهم آوردن امکانات رفاهی و هتلینگ و لوکس و همکاری با افراد متخصص در زمینه درمان اعتیاد بی‌شک این مرکز را به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در سطح کشور و حتی خاورمیانه تبدیل کرده است. برای اطلاع از خدمات و یا مشاوره رایگان بستری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *