مصرف ماری جوانا و اختلالات روانی
۱۴۰۰-۰۴-۱۹
کلینیک ترک اعتیاد
مصرف ماری جوانا و اختلال دو قطبی
۱۴۰۰-۰۴-۱۹

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: اعتیاد به هروئین باعث از هم گسیختگی و آسیب به روابط خانواده و بستگان خواهد شد. اثرات اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر بر خانواده ها ممکن است شدید باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد، به ویژه هنگامی که یکی از اعضای خانواده با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کند. بیشتر بحث هایی که در مورد اعتیاد صورت می پذیرد، بر روی افرادی متمرکز است که هروئین مصرف می کنند، اما اعتیاد این شخص بر زندگی تمام اطرافیان از جمله اعضای خانواده و دوستان او نیز تأثیر می گذارد به همین منظور در این مقاله به بررسی تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی خواهیم پرداخت.

با افزایش شیوع اعتیاد و سوء مصرف اعتیاد به هروئین، شناسایی اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر اعضای خانواده بسیار مهم است تا همه (از جمله فرد مبتلا) بتوانند از حمایت مورد نیاز خود برای غلبه بر اعتیاد به هروئین برخوردار شوند.

حتما مطالعه کنید: هروئین
تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

تاثیر هروئین بر والدین

مصرف هروئین در سراسر جهان، از جمله میان نوجوانان و نوجوانان، به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

طبق اطلاعات اخیر موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، ماهانه تقریباً از هر چهار فرد بزرگسال 18 تا 20 ساله، یک نفر به سوء مصرف یک ماده مخدر غیرقانونی مبتلا شده است. بودن والدین فردی که با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کند ممکن است از لحاظ جسمی، روحی و مالی خسته کننده باشد.

علائم مختلفی وجود دارد که نشان دهنده اعتیاد به هروئین است و ممکن است والدین به راحتی متوجه شوند. کودک یا فرد بزرگسال مبتلا ممکن است درون گرا شده، از خانواده فاصله بگیرد و پنهان کاری کند همچنین والدین ممکن است دریابند که فرزند آنها برای خرید و بدست آوردن هروئین، پول یا اشیاٸی را برای فروختن می دزدد.

هنگامی که فرد مبتلا به سوء مصرف مواد می شود، معمولاً در فعالیت های خطرناک جنایی و یا جنسی مشارکت می کند. بنابراین، والدین ممکن است مجبور شوند فرزندان خود را با گذاشتن وثیقه از منجلاب و مشکلاتی که در آنها غرق شده اند نجات دهند و یا آنها را از موقعیت های خطرناک خارج کنند.

همچنین ممکن است والدین مجبور باشند با مرگ زودرس فرزند خود کنار بیایند. موضوع نگران کننده این است که از سال 1999 تا 2016، میزان اوردوز هروئین در نوجوانان 15 تا 19 ساله 404٪ افزایش یافته است.

تاثیر مصرف هروئین بر رابطه زناشویی

سالانه، مصرف مواد مخدر از جمله هروئین به طور قابل توجهی منجر به طلاق می شود. زمانی که همسر شما با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کند، احتمال خشونت خانگی و همچنین سوء استفاده افزایش می یابد. علاوه بر این، بر طبق مطالعاتی که انجام شده، افراد متاهل و کسانی که زندگی مشترکی با هم دارند (به عنوان مثال همخانه ها) و مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر از جمله هروئین هستند در یک سال گذشته، شش برابر بیشتر از سایر افراد جامعه خشونت شریک صمیمی خود را تجربه کرده اند.

زوج های متاهلی که یکی از آنها و یا هر دو به هروئین اعتیاد دارند نیز ممکن است با از دست دادن شغل، ورشکستگی و بی خانمانی دست و پنجه نرم كنند. همسر فردی که هروئین مصرف می کند، ممکن است تن به روابط هم وابسته دهد.

یک شریک هم وابسته، وسیله رفتار خود تخریبی شریک زندگی خود را فراهم می کند. مثال هایی از رفتار هم وابستگی، شامل بهانه تراشیدن برای سوء مصرف مواد مخدر شریک زندگی و یا فداکاری شخصی برای تامین نیازهای شریک زندگی است.

تاثیر هروئین بر کودکان

علاوه بر والدین و همسران افراد مبتلا به اعتیاد به هروئین، فرزندان آنها نیز تحت تأثیر مصرف مواد مخدر آنها قرار می گیرند و شاید هیچ گروهی آسیب پذیرتر از فرزندان این افراد نباشد. بر اساس اطلاعات اداره سو مصرف مواد و خدمات بهداشت روانی، تقریباً از هر 8 کودک 17 ساله و یا کمتر، یک کودک با والدینی زندگی می کند که دارای اختلال در مصرف مواد مخدر هستند.

در مقایسه با همسالان خود، فرزندان والدینی که هروئین مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری در مواجه شدن با مشکلات زیر قرار دارند:

بیماری های عفونی، مانند بیماری های دستگاه گوارش و تنفس

بیماری های ناشی از کمبود، از جمله سوء تغذیه و کم خونی

تجربه نادیده گرفتن، بدرفتاری و رها شدن

بستری مکرر در مرکز ترک اعتیاد

افزایش احتمال بزهکاری و درست کردن حاشیه

علاوه بر این، والدینی که دارای اختلال در مصرف مواد و یا اعتیاد به هروئین هستند، احتمال اینکه فرزندان خود را مورد آزار جنسی یا جسمی قرار دهند، سه برابر بیشتر است.

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

یکی از نگرانی های خواهران و برادران افرادی که هروئین مصرف می کنند، افزایش احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد مخدر در آنها است.

رفتارهای خواهر و برادر بزرگتر متعاقباً بر رفتار خواهر و برادر کوچکتر تاثیر خواهد گذاشت و سوء مصرف مواد مخدر نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نشان می دهد که به دلایل مختلفی از قبیل الگوهای رفتاری، تبانی و درگیری، شباهت های قابل توجهی در سوء مصرف مواد در بین خواهران و برادران وجود دارد. علاوه بر این، خواهران و برادران افرادی که هروئین مصرف می کنند، احساس نابرابری و عدم توجه را به دلیل مرکز توجه قرار گرفتن اعتیاد در خانواده گزارش کرده اند. از طرف دیگر، زمانی که یکی از والدین یا هر دوی آنها از اعتیاد رنج می برند، ممکن است خواهر و برادرهای بزرگتر نیز مجبور شوند از والدین یا خواهران کوچکترشان مراقبت کنند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض سوء مصرف هروئین می باشد و مصرف این مخدر طیف گسترده ای از مشکلات را در بر می گیرد که تنها راه مقابله با آنها، ترک هروئین در مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

مصرف هروئین همانطور که بر اقوام نزدیک تاثیر می گذارد، خانواده های گسترده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در بسیاری از خانواده ها، به محض بدتر شدن اعتیاد به هروئین یکی از اعضای خانواده، روابط صمیمانه میان آنها از بین خواهد رفت. به محض اینکه هروٸین شروع به کنترل زندگی یک فرد می کند، روابط با خانواده و دوستان کم اهمیت و کمرنگ تر خواهد شد. در صورت دروغ گفتن و یا سرقت فرد معتاد، ممکن است اعضای خانواده و فامیل اعتماد خود را نسبت به او از دست بدهند و در نتیجه با او قطع رابطه کنند.

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

تاثیر هروئین بر روابط خانوادگی

سخن پایانی

سوء مصرف هروئین، نه تنها افراد مبتلا به سوء مصرف را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه اطرافیان او را درگیر این مساله خواهد کرد. ترک هروئین، یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد آکسون می باشد و کلیه برنامه درمانی در این کلینیک تحت نظر روانپزشک مجرب ترک اعتیاد، تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد تا بیماران بدون هیچگونه مشکل اقدام به درمان بیماری خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *