کلینیک ترک اعتیاد
ترک اعتیاد با یوگا
۱۴۰۰-۰۷-۰۳
کلینیک ترک اعتیاد
اعتیاد یک بیماری است یا انتخاب
۱۴۰۰-۰۷-۰۳

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: تقریبا 5 درصد از افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند نیز با اختلال مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند. به همین جهت درمان بسیار مهم و موثر است اما باید متناسب با نیازهای منحصر به فرد آنها تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک اعتیاد می باشد. سوء مصرف مواد تاثیرات مخربی بر سلامت مصرف کننده دارد که در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی خواهیم پرداخت.

برای دهه ها، افراد دارای معلولیت ذهنی و رشد و سایر نیازهای خاص از جامعه پنهان بودند. بستری کردن بیماران روانی رایج بود و انزواطلبی یک امر عادی تلقی می شد. امروزه، افراد دارای معلولیت ذهنی و رشد (IDD) به طور فزاینده ای در فعالیت های اجتماعی شرکت می کنند و بسیاری از افراد با نیازهای ویژه با نظارت بسیار کمتری نسبت به گذشته زندگی می کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به ناتوانی های ذهنی و رشدی در حال حاضر بیشتر در معرض مواجه شدن با مواد مخدر و الکل هستند و برخی از آنها دچار سوء مصرف مواد نیز خواهند شد.

میلیون ها فرد معلول ذهنی با اختلالات سوء مصرف مواد زندگی می کنند و عواقب آن ممکن است شدید باشد. متأسفانه، سوء مصرف مواد در افراد مبتلا به دارای معلولیت ذهنی و رشد (IDD) همیشه بلافاصله تشخیص داده نمی شود و همین امر منجر به تأخیر در تشخیص و درمان خواهد شد.

تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی

افراد دارای معلولیت ذهنی به دلایل زیادی بیشتر در معرض مشکلات سوء مصرف مواد هستند.

مسئله مهم این است که خود این بیماری به طور گسترده ای شناخته نشده است. در نتیجه، افراد اغلب همانند سایر مردم عادی برای پیشگیری آموزش نمی بینند. همچنین طبق مطالعه ای که در سال 2010 در مجله بهداشت و مددکاری اجتماعی انجام شد، احتمال اینکه آنها به منظور درمان اعتیاد تحت درمان قرار گیرند کمتر است و وقتی درمان را شروع کنند، پایبند به قوانین آن نخواهند بود.

افراد دارای معلولیت ذهنی که دچار سوء مصرف مواد می شوند، اغلب هنگام سوء مصرف مواد مخدر و الکل علائم و عوارض شدیدتری را تجربه خواهند کرد. یک متخصص در این زمینه می نویسد که سوء مصرف مواد در این افراد ممکن است منجر به موارد زیر شود:

افزایش انزوای اجتماعی

کنترل ضربه ضعیف

افزایش مشکلات شناختی

مشکلات سیستم عدالت کیفری

آسیب دیدن در حالی که تحت تأثیر قرار گرفته است

اختلالات و بیماری های مربوط به سوء مصرف مواد و حتی مرگ

تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی

تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی

عوارض جانبی تهدید کننده زندگی در اثر تداخل با سایر داروها

این متخصص همچنین خاطر نشان می کند که علائم یک معلولیت ذهنی، گاهی اوقات می تواند نشانه های اختلال و سوء مصرف مواد را پنهان کند و تشخیص آن را دشوار کند. نشانه هایی که باید به دنبال آنها باشید شامل مسمومیت مکرر، مشکلات مرتبط با عملکرد شغلی، معاشرت در محیط هایی که در آنها سوء مصرف مواد تشویق می شود، مشکلات در روابط، دستگیری یا سایر مشکلات مربوط به اجرای قانون.

ناتوانی های ذهنی

بر اساس ادبیات پزشکی، افرادی که دارای ناتوانی ذهنی خفیف تری هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد هستند. مطالعه ای که در سال 2006 توسط محققان ایرلندی انجام شد، 67 فرد دارای معلولیت ذهنی را که به سوء مصرف الکل و مواد مخدر مبتلا بودند، شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه نشان داد که افرادی که دارای ناتوانی ذهنی خفیف یا متوسط هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال سوء مصرف مواد قرار دارند.

این امر تا حدی به دلیل توانایی بیشتر این افراد در عملکردشان است زیرا معمولاً از استقلال بیشتری برخوردارند و بنابراین به مواد مخدر و الکل دسترسی بیشتری دارند. همچنین، چون تعامل و ارتباط بیشتری با جامعه خود دارند، بیشتر مستعد تجربه فشارها و تعصبات اجتماعی هستند. زندگی مستقل، مرد مجرد بودن و داشتن اختلال روانی نیز از عوامل خطر بودند.

عوامل دیگر مانند سابقه سوء مصرف در خانواده نیز ممکن است احتمال سوء مصرف مواد مخدر یا الکل را افزایش دهند.

اگرچه 11٪ از کودکان بدون معلولیت در معرض بدرفتاری قرار دارند، تقریباً با یک سوم از کودکانی که دارای معلولیت هستند بد رفتاری می شود. بر اساس یک مطالعه کوچکی که در  سال 2007 در کشور ایرلند انجام شد، نشان داد که بیشترین دلایلی که افراد دارای معلولیت ذهنی به سوء مصرف مواد مخدر و الکل مبتلا می شوند، مکانیزم مقابله با تجربیات منفی گذشته است.

اختلالات روانی همزمان

امری کاملاً عادی است که افرادی که دارای معلولیت ذهنی و سوء مصرف مواد هستند، به یک بیماری روانی نیز مبتلا می شوند. در واقع، بر طبق مقاله ای که در سال 2011 منتشر شد، میزان اختلالات روانی همزمان از 7 تا 20٪ در میان افراد دارای ناتوانی شناختی است. در مقایسه، این نرخ برای افراد عادی حدود 8٪ است.

این اختلالات روانی همزمان ممکن است اختلال مصرف مواد را با چالش مواجه کند. در سال 2014، محققان در بلژیک 104 فرد که دارای معلولیت ذهنی بودند را مورد بررسی قرار دادند که مواد مخدر یا الکل مصرف و یا سوء مصرف می کردند. آنها دریافتند که افرادی که مبتلا به سوء مصرف مواد هستند، معمولا تغییرات خلقی بیشتر، افکار خودکشی بیشتر و عواقب منفی طولانی مدت بر سلامتی، روابط و زندگی را تجربه خواهند کرد.

تشخیص اختلال مصرف مواد

غربالگری افراد با نیازهای خاص برای اختلالات مصرف مواد امری بسیار ضروری است، اما باید به روش صحیح انجام شود. آزمایش های غربالگری استاندارد ممکن است فاقد علائم مصرف یا سوء مصرف مواد در این افراد باشد. بر اساس مقاله ای که در سال 2019 در مجله روانپزشکی نوشته شد، خاطر نشان می کند که بسیاری از پرسشنامه های غربالگری از زبان پیچیده ای استفاده می کند که ممکن است برای فردی با ناتوانی شناختی گیج کننده باشد. ساده سازی سوالات مطرح شده ممکن است شرایط را تغییر دهد.

به عنوان مثال، به جای اینکه از فردی بپرسید آیا شما مشروبات الکلی می نوشید، می توانید از آنها بپرسید که آیا شراب می نوشید یا آبجو؟

به همین ترتیب، به جای سوال از اینکه آیا ماری جوانا مصرف می کنید، از آنها بپرسید که آیا “ماری جوانا” مصرف می کنید یا “پات”؟

استفاده از اصطلاحاتی که این گونه افراد با آنها آشنا هستند باعث می شود که پاسخ های دقیق تری ارائه دهند.

ادب و احترام نیز می تواند مفید واقع شود. به جای اینکه از فردی که دچار اختلال ناتوانی شناختی است بپرسید چند اونس می نوشید، از یک لیوان یا بطری استفاده کنید و اجازه دهید خودشان به شما بگویند.

تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی

تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی

روش های مختلف درمان

روش های درمانی همچنین باید متناسب با شرایط افراد دارای معلولیت ذهنی باشند. به عنوان مثال، آگاهی درمانی باید اطلاعات را در قالبی ساده، ملموس و قابل فهم ارائه دهند. درک مفاهیم انتزاعی، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی مرکز ترک اعتیاد آکسون توصیه می کند که مشاوران اعتیاد که با افراد دارای معلولیت ذهنی کار می کنند کارهای زیر را انجام دهند:

سوال های ساده بپرسید و در صورت لزوم آنها را تکرار کنید

مهارت های امتناع (نپذیرفتن پیشنهاد دیگران برای مصرف مواد و سایر موارد خطرناک) را آموزش دهید

از کلی گویی اجتناب کنید، به عنوان مثال توضیح دهید که از همان مهارت های امتناع که در یک مهمانی استفاده می کند، می تواند در یک کازینو و یا بار نیز استفاده کند.

از فرد بخواهید یک مفهوم را تکرار کند تا مطمئن شوید که آن مفهوم را درک کرده اند.

از نقش آفرینی استفاده کنید

از فرد بخواهید که بر اهداف خاصی تمرکز کند، به عنوان مثال به آنها بگویید چک SSI خود را در یک فروشگاه مشروبات الکلی نقد نکنند.

در صورت بروز مشکل در روند درمان به آسیب روحی و روانی وارد شده رسیدگی شود.

گروه درمانی نیز ممکن است مفید واقع شود و برخی نهادهای بهداشت عمومی با موفقیت الگوی 12 مرحله ای را برای کمک به افراد با نیازهای خاص تطبیق داده اند. به عنوان مثال، اداره بهداشت روان نیویورک از دهه 1990 برنامه اصلاح شده ای برای افراد دارای ناتوانی شناختی و سوء مصرف مواد، طرح کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف مواد بر ناتوانی های ذهنی پرداخته ایم. اما نکته ای باید نسب به آن آگاهی داشته باشید این است که گروه درمانی، به جای تمرکز بر این مفهوم که فرد در برابر مواد عاجز و ناتوان است، بر توانایی و توانمند ساختن افراد برای ایجاد تغییرات تأکید دارد. افرادی که در این برنامه شرکت می کنند ممکن است همزمان مبتلا به اختلالات روانی نیز باشند. بنابراین علاوه بر تمرکز روی مسائل بهبودی، آنها در مورد اهمیت مصرف داروها آموزش می بینند و بر روی عزت نفس و مهارت های اجتماعی خود بیشتر کار می کنند.

ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی، به روان درمانی خود نیز بپردازند.

1 Comment

  1. Leila گفت:

    سلام من ۳۸ سالمه مصرف ی گرم هروئین و ۲سوت شیشه دارم خیلی دوست دارم ترک کنم ولی از خماری بدجور بدم میاد اخه ی بار تو کمپ ترک کردم تا ی سال پاک بودم ولی دوباره لغزش کردم راستش پول زیاد هم ندارم ک برم کلینیک نمیدونم چقدر هزینه حالا بهم کمک کنید تورو خدا خدا خیرتون بده من خانوم هستم متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *