مرکز ترک اعتیاد
اختلالات روانی همزمان با اعتیاد
۱۴۰۰-۰۶-۱۳
کلینیک ترک اعتیاد
آیا یکبار مصرف هروئین باعث اعتیاد می شود؟
۱۴۰۰-۰۶-۱۳

کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مرکز ترک اعتیاد آکسون: مدیتیشن را می توان در برنامه های ترک اعتیاد و زندگی در دوران بهبودی گنجانید تا به مردم کمک کند تا به آرامش برسند و بدون عود مجدد با استرس خود کنار بیایند. آیا مدیتیشن می تواند در غلبه بر اعتیاد به شما کمک کند؟ یا تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد چیست؟

در پاسخ باید بگوییم، بله، ثابت شده است که مدیتیشن با کمک به ایجاد احساس آرامش، مقابله با عوامل محرک و جلوگیری از عود مجدد، فرد مبتلا به اعتیاد را در روند بهبودی از اعتیاد مورد حمایت قرار می دهد. اگرچه مدیتیشن نمی تواند جایگزین یک برنامه جامع درمان اعتیاد که با پشتیبانی پزشک حرفه ای همراه است شود، اما مدیتیشن یک ابزار جامع ارزشمند به شمار می رود.

در حقیقت، بسیاری از امکانات توانبخشی، شامل مدیتیشن و ذهن آگاهی به عنوان روش های درمانی محسوب می شوند. خواه هنوز با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، خواه در مرحله درمان به سر می برید و یا سالها است که از اعتیاد شما می گذرد و به مرحله هوشیاری رسیده اید، تمرین مدیتیشن فواید مهمی برای بهبود شما خواهد داشت.

مدیتیشن چیست؟

بر اساس گفته های مرکز ملی بهداشت، مدیتیشن یک فعالیت روحی – جسمی است که برای ایجاد آرامش و راحتی و کمک به افراد برای مقابله با بیماری ها و بهبود وضعیت رفاهی انجام می شود. مدیتیشن شامل نشستن راحت در یک محیط ساکت و آرام، متمرکز کردن توجه خود و مجوز دادن به افکار و عوامل پرت کننده حواس برای خطور کردن، بدون ارزیابی آنها است. مدیتیشن به طور کلی شامل تنفس عمیق و هدفمند است در خصوص تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد باید بدانید این روش درمان بسیار موثر است.

مدیتیشن می تواند با کمک یا بدون کمک راهنما انجام شود. در مدیتیشن با کمک راهنما، شما با یک فرد آموزش دیده یا یک متخصص بهداشت روان کار خواهید کرد. مدیتیشن بدون راهنما به تنهایی انجام می شود. اما در صورت انتخاب مدیتیشن بدون راهنما، برنامه هایی برای کمک به شما در این نوع مدیتیشن، وجود دارد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

کدام نوع مدیتیشن برای من مناسب است؟

بهترین نوع مدیتیشن برای شما به ترجیحات و علاقه مندی های شما بستگی دارد. اگر از داشتن فعالیت و فعال بودن لذت می برید، مدیتیشن حرکتی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر تمایل دارید تمرکز خود را بهبود بخشید و یاد بگیرید احساسات بدن خود را شناسایی کنید، مدیتیشن متمرکز ممکن است گزینه مناسب باشد. تیم درمانی شما به شما کمک خواهد کرد تا بهترین نوع مدیتیشن را انتخاب کنید. این تیم به بهترین وجه به بهبود اعتیاد شما کمک خواهد کرد.

مدیتیشن آگاهانه

تمام انواع مدیتیشن ها نیازمند به حضور یا ذهن آگاهی (یا حضور در لحظه) هستند، اما مدیتیشن بیشتر بر ذهن آگاهی تأکید می کند. در مدیتیشن ذهن آگاهی، فرد برای ایجاد آگاهی از وضعیت فعلی خود تلاش می کند. این نوع مدیتیشن به خود شخص نیاز دارد تا افکار، احساسات و تجربیات خود را بدون برچسب زدن بر آنها با عنوان “خوب یا بد” یا “درست یا غلط” بررسی کند. فرد به احساسات و افکار خود اجازه می دهد تا بدون اینکه آنها را قضاوت کند، هنگام تنفس عمیق و ریتمیک، عبور کنند.

مدیتیشن معنوی

در مدیتیشن معنوی، تمرکز بر استفاده از محیط ساکت و آرام برای یافتن ارتباط خود با خدا یا جهان است. این ماده معمولاً در آیین هندو، دائوئیسم و ​​مسیحیت استفاده می شود. مردم اغلب از عصاره های گیاهی مانند مریم گلی و کندر برای افزایش تجربه استفاده می کنند.

مدیتیشن متمرکز

در مدیتیشن متمرکز، شرکت کنندگان یکی از حواس پنجگانه خود را به عنوان نقطه مرکزی مدیتیشن انتخاب می کنند. به عنوان مثال، شما ممکن است بر روی صدای زنگ یا مشاهده آتش سوزی در شومینه تمرکز کنید. ذهن شما ممکن است بدون اراده شروع به کار کند، اما بسیار مهم است که تمرکز خود را روی حسی که انتخاب کرده بودید، برگردانید.

مدیتیشن حرکتی

مدیتیشن حرکتی شامل فرم های آرام حرکت مانند باغبانی یا قدم زدن در جنگل است. تمرکز شما بر حرکت ثابت و هدفمند و همچنین حضور در تجربه جسمی شما است.

مدیتیشن حرکتی

در مدیتیشن مانترا، شما یک کلمه یا عبارت خاص را انتخاب می کنید و آن را تکرار می کنید. این به عنوان گزینه ای برای تمرکز روی تنفس عمل می کند. می توانید مانترا را با صدای بلند یا بی صدا تکرار کنید و تکرار این کلمه، این امکان را به شما می دهد تا بر محیط اطراف خود تمرکز کنید.

مدیتیشن متعالی

مدیتیشن متعالی به شما این امکان را خواهد داد تا با تکرار یک عبارت یا مانترای منحصر به فرد، از وضعیت فعلی آنها فراتر بروید. اغلب، یک مربی مدیتیشن مانترا را انتخاب می کند تا به شما امکان دستیابی به ذهن آگاهی و تجربه معنوی را بدهد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

مطالعات در مورد بررسی ارتباط بین مصرف مواد و مدیتیشن همچنان ادامه دارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی مانند مدیتیشن به کاهش مصرف الکل، کوکائین و شیشه کمک خواهد کرد. تمرین ذهن آگاهی همچنین ممکن است احتمال عود را کاهش دهد، زیرا این روش های مقابله با مشکلاتی از قبیل تمایل به مصرف مواد مخدر یا اثرات منفی مصرف مواد را به درمانگر آموزش می دهد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

مزایای سلامت روان

مدیتیشن همچنین تاثیرات مثبتی بر سلامت روان افراد دارد. افرادی که در مدیتیشن شرکت می کنند موارد زیر را گزارش می دهند:

میزان استرس کمتر

اضطراب یا نگرانی کمتر

خلق و خوی بهبود یافته

افزایش احساس آرامش و آرامش ذهنی

سایر مزایای جسمی و سلامتی ناشی از مدیتیشن

مطالعات اخیر که توسط متخصصان پزشکی انجام شده است نشان می دهد که مدیتیشن همچنین می تواند از درمان انواع اختلالات جسمی و روانی پشتیبانی کند:

فشار خون بالا

سندرم روده تحریک پذیر

کولیت زخمی یا اولسراتیو

اعتیاد به سیگار

افسردگی

بیخوابی

اضطراب

درد

مدیتیشن فواید دیگری نیز دارد. اگرچه مدیتیشن آگاهانه نمی تواند سرطان را درمان کند، اما مطالعات مختلف نشان داده است که به بیماران مبتلا به سرطان ریه و بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک می کند تا با درد، استرس، اعتماد به نفس پایین و خستگی مقابله کنند. مطالعات مختلف همچنین نشان می دهد افرادی که دارای درد مزمن هستند و مدیتیشن انجام می دهند می توانند درد خود را تا 42٪ کاهش دهند که این امر منجر به خواب بهتر، بهبود خلق و خو و همچنین بهبود میزان فعالیت آنها می شود.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر و الکل ممکن است مقابله با عوامل استرس زای روزمره و بدون عود را برای افراد دشوار کند. به محض اینکه فرد زندگی خود را بدون مواد مخدر شروع می کند، استرس، اضطراب، کم خوابی، درد، افسردگی و ولع مصرف مواد مخدر مواردی هستند که فرد تجربه می کند. این عوارض ممکن است محرک هایی باشند که منجر به عود می شوند. مطالعات مختلف نشان داده است که مدیتیشن آگاهانه ممکن است موجب کاهش این علائم شود. افرادی که به مدیتیشن می پردازند نیز ممکن است نسبت به افکار خود آگاهی بیشتری داشته باشند، تجربه های ناخوشایند آنها را کمتر آزار دهند و بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.

مدیتیشن همچنین به شما کمک خواهد کرد تا با ترک طولانی مدت، که شامل علائمی مانند اضطراب، داشتن مشکل در تصمیم گیری و اشتیاق شدید به مواد مخدر می باشد و تا چندین ماه پس از قطع مصرف دارو ادامه دارد، مقابله کنید. سازمان خدمات بهداشتی و سوء مصرف مواد مخدر (SAMHSA) به افراد توصیه می کند تا روش هایی برای ورزش ذهن و بدن خود پیدا کنند تا از عود مجدد در صورت طولانی شدن مدت زمان ترک جلوگیری کنند. مدیتیشن یک تمرین برای ذهن است.

شواهد در مورد اثربخشی مدیتیشن در درمان اعتیاد باعث شده است که بسیاری از مراکز ترک اعتیاد آن را در پیشنهادات جامع خود گنجانده اند. یک مطالعه نشان داده است که مدیتیشن باعث افزایش فعالیت در نواحی مغزی مرتبط با خود کنترلی در بین افراد سیگاری می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن ممکن است برای درمان و پیشگیری از اعتیاد مفید باشد.

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد

گنجاندن مدیتیشن در مراحل بهبودی

گنجاندن مدیتیشن در زندگی روزمره به شما کمک خواهد کرد تا روزها، ماهها و یا سالها در بهبودی به سر برید. به محض شروع می توانید از مزایای مدیتیشن روزانه بهره مند شوید. برای تمرین مدیتیشن در روند بهبودی، می توانید:

در یک کلاس یوگا یا مدیتیشن ثبت نام کنید

یک برنامه مدیتیشن دانلود کنید

تنفس عمیق

احساساتی را که تجربه می کنید مورد بررسی قرار دهید

افکار مثبت را تکرار کنید

به پیاده روی آرامش بخش بپردازید

نماز خواندن

تمرکز خود را بر روی عشق، شکرگزاری و خوشبختی بگذارید

اگر در درمان اعتیاد حرفه ای هستید، می توانید با تیم مراقبت خود مشورت کنید تا مدیتیشن را در درمان خود بگنجانید و حتی مهارت های پیشرفته تری را بیاموزید. یادگیری مهارت های جدید به سرعت اتفاق نمی افتد، بنابراین داشتن صبر و حوصله در حین یادگیری و تمرین روش های جدید مقابله ای بسیار ضروری است.

در نظر گرفتن تمامی جنبه ها از قبیل مدیتیشن در درمان اعتیاد

بهبودی موثر و مادام العمر با درمان کل اختلالات و بیماری های فرد و نه فقط اختلال مصرف مواد آغاز می شود. این به معنای درمان مشکلات اساسی سلامت روان که ریشه اعتیاد دارند می باشد و تهیه و تامین خدماتی است که بیماران برای زندگی سالم تر و رضایت بخش تر به آنها احتیاج دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تاثیر مدیتیشن در ترک اعتیاد پرداختیم اما نکته ای که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید این است که، در برنامه درمان و ترک اعتیاد کلینیک ترک اعتیاد آکسون، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، کارشناسان ما یک برنامه جامع درمانی برای اعتیاد ارائه می دهند که شامل روش های درمان جامع، از جمله مدیتیشن ذهن آگاهی، سرگرمی درمانی، فعالیت های مراقبت از خود، خدمات توجه و مراقبت در مرحلهء نقاهت و برنامه های پیشگیری از عود است. مدیتیشن بخشی ارزشمند از این خدمات برای مشتریان علاقه مند به ترک اعتیاد می باشد برای آگاهی از پذیرش، روش های درمان و نحوه برنامه های ما برای شروع زندگی بدون اعتیاد، با کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد آکسون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *