کلینیک ترک اعتیاد
دلایل گرایش به ماری جوانا و ماده مخدر گل
۱۳۹۸-۰۴-۲۳
رابطه افسردگی و اعتیاد
رابطه افسردگی و اعتیاد
۱۳۹۸-۰۴-۲۳
نمایش همه
اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟

اوردوز یا بیش مصرفی مواد مخدر چیست؟

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: همزمان با رشد روز افزون مصرف مواد مخدر و ابتلای افراد جامعه به اعتیاد، آمار مربوط به بیش مصرفی مواد مخدر و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش پیدا کرده است. سعی کردیم در مقاله پیش‌رو بیش‌مصرفی و اثرات مخرب آن بر جسم و زندگی فرد را بررسی کنیم.در این مقاله فقط به اوردوز با مواد مخدر می‌پردازیم.

اوردوز یا بیش مصرفی چیست؟

بیش مصرفی مواد مخدر به استفاده بیش از حد مصرف کننده می‌گویند که در این حالت ممکن است بدن فرد مصرف کننده سمی شود یا حتی موجب مرگ فرد شود و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیشتر از حد توان بدن خود از مخدرها مصرف می‌کند یا چند نوع مواد اعتیاد آور را باهم مصرف می‌کند.

این اتفاق فقط در مصرف بیش از اندازه مخدر پیش نمی‌آید، ممکن است بزرگسالان داروی تجویز شده پزشک را بیش از اندازه مصرف کنند یا برای آسیب رساندن به خود (خودکشی) به عمد اقدام به بیش مصرفی کنند یا در کودکان که معمولا به اشتباه با داروهای در دسترس دچار مسمومیت می‌شوند.

اوردوز یا بیش مصرفی چیست؟

اوردوز یا بیش مصرفی چیست؟

برخی از مراجعین مرکز ترک اعتیاد آکسون بعد تجربه تلخ بیش‌مصرفی به فکر ترک اعتیاد افتاده‌اند که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از عواقب مصرف بیش از حد مواد مخدر آسیب‌های جدی به خود وارد نموده‌اند در این مقاله سعی داریم با افزایش آگاهی مصرف کنندگان مواد مخدر آنها را با عوارض بیش مصرفی آگاه نموده و ترغیب به ترک اعتیاد نماییم.

اوردوز چگونه اتفاق می‌افتد؟

معمولا در دو حالت رخ می‌دهد:

در حالت اول فرد درگیر اعتیاد ماده مخدر را در یک نوبت بیش از اندازه مصرف می‌کند که بدن توان این اندازه را ندارد.

در حالت دوم فرد درگیر اعتیاد طی یک دوره به طور دائم ماده مخدر (یا چند مخدر مختلف) را مصرف می‌کند و اثرات آن در بدن فرد باقی می‌ماند و تشدید می‌شود که سبب بیش مصرفی می‌شود.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون

اوردوز چطور اتفاق می‌افتد؟

نیمه عمر مواد مخدر و اوردوز

نیمه عمر مواد مخدر یعنی مدت زمانی که زمان می‌برد تا ماده مخدر نیمی از اثر دوز مصرف شده را به جای بگذارد که در هر مخدری مدت زمان نیمه عمر متفاوت است.

به عنوان مثال نیمه عمر بنزودیازپین‌ها طولانی است و اگر فرد معتاد این ماده را روز گذشته استفاده کرده باشد احتمال روز بعد هنوز مقداری از این ماده مخدر در بدن فرد باقی مانده باشد با این تعریف اگر فرد معتاد روز بعد بازهم اقدام به مصرف مخدر کند دچار مسمومیت با مواد مخدر می‌شود.

همچنین نیمه عمر والیوم (دیازپام) حدود 24 ساعت است و اگر فرد درگیر اعتیاد 20 میلی گرم از این ماده را روز گذشته مصرف کند روز بعد هنوز 10 میلی گرم دیازپام در بدن خود دارد و اگر مصرف هروئین ، کوکائین و یا هر ماده اعتیاد آور دیگری را مصرف کنید به آن 10 میلی گرم دیازپام اضافه می‌شود و به همین دلیل ریسک اوردوز افزایش پیدا می‌کند.

مرکز ترک اعتیاد آکسون

نیمه عمر مواد مخدر و اوردوز

کدام مواد مخدر بیشترین احتمال اودوز را دارند؟

مواد اعتیاد آوری که در ادامه معرفی می‌شود طبق آمار بدست آمده بیشترین آمار مسمویت را به خود اختصاص داده‌اند:

تریاک و مشتقات آن

طی یک مطالعه چهار ساله مواد متادون ، هیدروکودون، کودون، مورفین ، اکسی، هروئین و فنتانیل بیشترین آمار بیش مصرفی را دارند.

بیش مصرفی مخدرهای تجویزی مخصوصا اکسی کودون باعث مرگ بسیاری در فاصله سال‌های 2010 تا 2011 شده است. مسمومیت با هروئین عامل مرگ بسیاری در سالهای 2012 تا 2014 بوده است.

در حال حاضر فنتانیل که 50 ت 100 برابر قوی‌تر از مورفین است باعث مسمومیت مرگ بار هزارنفر شده است.

حتما مطالعه کنید: ترک تریاک

کوکائین

در مطالعه چهار ساله کوکائین دومین یا سومین عامل مسمومیت مرگ بار بود. البته کوکائین به تنهایی علت مرگ مستقیم در بیش مصرفی نیست اما چون با مخدرهای دیگری مانند الکل ، بنزودیازپین و مشتقات تریاک مصرف می‌شود، الگوی چند مخدری را ایجاد می‌کند و معمولا در موارد اوردوز اسم برده می‌شود.

حتما مطالعه کنید: ترک کوکائین

بنزودیازپین

بنزودیازپین حاوی آلپرازولام و دیازپام است و مثل کوکائین باعث مرگ یا مسمومیت شدید نمی‌شود اما چون با دیگر مواد مانند مشتقات تریاک و الکل مصرف می‌شود ریسک خطر را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با الکل و یا داروهای مسکن خطر بیش مصرفی را افزایش می‌دهد.

مت آمفتامین

آمار مسمومیت و بیش مصرفی مرگبار مربوط به استفاده از مت آمفتامین ها در سال‌های 2010 تا 2014 رو به افزایش بوده است.

حتما مطالعه کنید: ترک شیشه

الکل

طبق آمار 15% از اوردوز منجرب به مرگ ناشی از بیش مصرفی الکل می‌باشد همچنین طبق آمار موجود، 17% از اوردوز منجرب به مرگ ناشی از مصرف همزمان الکل با سایر مواد اعتیاد اور می‌باشد که الکل نقش مهمی در این موارد دارد چون مصرف الکل همزمان با سایر مواد اعتیاد آور سبب افزایش اثر مواد می‌گردد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

مصرف چند مخدر باهم یا الگوی چندمخدری

مصرف همزمان چند ماده اعتیادآور فشار زیادی را به بدن وارد می‌کند و عوارض هر کدام از مواد مصرفی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در اکثر موارد مسمومیت با هروئین نتیجه ترکیب هروئین با چند مواد سرکوب کننده دیگر است.

تمازپام (تماز)، بنزودیازپین‌ هایی مانند آلپرازولام (با نام تجاری زاناکس) و الکل داروهایی سرکوب کننده‌اند و مصرف آنها با موادی مانند هروئین، اکسی کودون (اکسی کانتین) یا مورفین به شدت خطر اوردوز را افزایش می‌دهد.

نشانه‌‌های اوردوز

متخصصین بهترین کلینیک ترک اعتیاد آکسون معتقدند شناخت و آشنایی با این نشانه‌های بیش مصرفی تاثیر زیادی در نجات و درمان فرد خواهد. هرچند نشانه‌های جسمانی و روانی بیش‌مصرفی به نوع ماده مخدر و میزان مصرف و یا چندمصرفی مخدرها بستگی دارد اما برخی نشانه‌ها شایع‌تر هستند مانند:

درد قفسه سینه

گشاد شدن مردمک

مشکلات تنفسی شدید (تنفس سطحی یا وقفه کامل تنفسی)

حالت تهوع یا استفراغ

شنیدن صدای خرخر از گلوی بیمار (نشانه انسداد مجاری هوا)

کبود شدن سر انگشتان و لب‌ها

تب بسیار بالا

بیهوشی

واکنش نشان ندادن

تشنج یا رعشه

صرع

رفتار خشونت‌ آمیز یا تهاجمی

احساس گم‌گشتگی یا گیجی

 پارانویا (بدگمانی)

هذیان گفتن

عدم تعادل به ویژه هنگام راه رفتن

بی‌قراری

مرگ

کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون

گشاد شدن مردمک چشم از نشانه‌های اوردوز

توجه داشته باشید که ممکن تمام این نشانه‌ها در فرد بیمار مشاهده نشود اما فقط بروز چند مورد از این علائم می‌تواند نشانه بیش‌مصرفی باشد.

عوامل خطرساز در اوردوز

اعتیاد به هر نوع مخدر احتمال مسمومیت را نیز به همراه دارد اما عواملی خطرات این حادثه را بسیار بیشتر می‌کند که عبارتند از:

سابقه بیش مصرفی

افزایش تدریجی مقدار مصرف مخدر

پایین بودن تحمل بدن

سابقه اقدام برای خودکشی

قطع ناگهانی درمان ترک اعتیاد

تزریق مواد

شروع دوباره مصرف مواد مخدر پس از مدتی پاک بودن

مصرف هم ‌زمان چند مخدر مانند الکل و مواد مخدر دیگر

مصرف میزان زیادی مخدر در یک وعده

وابستگی روانی شدید به مخدر

امتناع از انجام درمان اورژانسی ضروری

مرکز ترک اعتیاد آکسون

نجات شخصی که اودوز کرده

معتادی که دچار بیش‌مصرفی شده باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد، بنابراین اگر در این موقعیت قرار گرفتید، سریع با اورژانس (115) تماس بگیرید. توجه داشته باشید که مصرف بعضی مخدرها باعث بروز رفتارهای خشونت آمیز می‌شود بنابراین خود را به خطر نیندازید. اقداماتی که می‌توانید در این شرایط انجام دهید:

آرامش خود را حفظ کنید

در صورتی که بیمار بیهوش است، سعی کنید واکنشی از خود نشان دهد، سطح هوشیاری‌اش را ارزیابی کنید و بیمار را مشغول نگه دارید.

نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید

اگر نفس نمی‌کشد، بیمار را به پهلو بخوابانید

طبق راهنمایی اپراتور اورژانس کمک‌های اولیه را انجام دهید

در صورتی که آموزش دیده‌اید اگر لازم شد احیایی قلبی ریوی CPR را انجام دهید

با بیمار مشاجره نکنید و به بیمار آرامش خاطر دهید که کمک به زودی می‌رسد

اجازه ندهید شخص بیمار داروی بیشتری مصرف کند

در صورت امکان دوز مصرف دارو و آخرین بار مصرف را از بیمار بپرسید

اگر مشخص شد که بیمار از چه دارو یا مخدری استفاده کرده، بسته یا قوطی ماده مخدر را با خود ببرید حتی اگر خالی است

حتما مطالعه کنید: مراحل درمان اوردوز
نجات جان فردی که اوردوز کرده

احیایی قلبی ریوی

اگر خودتان مسبب این اتفاق هستید برای رهایی از مخمصه محل را ترک نکنید تا بیمار تنها بماند، این حادثه تنها یک وضعیت اورژانسی است و امدادگران برای فقط برای نجات جان بیمار به محل می‌آیند.

عوارض اوردوز و بیش مصرفی

مصرف بیش از اندازه مخدرها  زندگی فرد مصرف کننده را به خطر می‌اندازد حتی اگر باعث مرگ نشود احتمال بروز این عوارض وجود دارد:

آسیب دیدن احتمالی کبد

عوارض عصبی ناشی از سکته مغزی

آسیب دیدن سیستم قلبی ـ عروقی پس از حمله قلبی

افزایش احتمال خودکشی یا تکرار بیش‌مصرفی در آینده

مشکلات عاطفی و روحی بی‌شمار پس از جان سالم به در بردن

عوارض اوردوز و بیش مصرفی

مشکلات عاطفی و روحی

درمان اوردوز

درمان بیش مصرفی بستگی به دارویی که مصرف شده، دارد. اطلاعات درباره میزان مصرف و پیشینه پزشکی فرد می‌تواند به درمان کمک کند.
در هر صورت برای درمان اوردوز و مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر اقدامات زیر انجام می‌شود.

معده شستشو داده می‌شو‌د تا دارو یا مواد سمی جذب بدن نشوند و از معده خارج شوند

به بیمار کربن فعال داده می‌شود. کربن فعال در معده به مواد باقی مانده متصل می‌شود تا مانع جذب آنها شود و باعث کاهش جذب سموم در خون می‌شوند و سپس دفع می‌شوند.

افراد آشفته نیاز به داروهای آرام بخش  و یا حتی بازداری فیزیکی دارند.

ممکن است لوله‌ای در مسیر هوایی او قرار داده شود تا پزشک از این طرق بتواند از ریه‌های فرد محافظت کند و بیمار نیز بتواند نفس بکشد.

بعضی مواقع داروهای دیگری برای خنثی کردن و پادزهر تأثیر مخدری که باعث مسمومیت شده تجویز می‌شود که پزشک در این باره تصمیم می‌گیرد.

درمان فردی که اوردوز کرده

کربن یا زغال فعال

پیشگیری از اوردوز

بدیهی است که عدم مصرف مخدرها اولین راه جلوگیری از مسمومیت است و در صورت وابستگی و سوء‌مصرف مواد مخدر، ترک اعتیاد در یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و زیر نظر متخصص است اما موارد زیر راهکارهایی جهت پیشگیری از اوردوز مواد مخدر است.

شناخت مخدر مصرفی و تعیین دوز ایمن

آگاهی خود را درباره نشانه‌ و خطرهای مواد مخدر مصرفی بالا ببرید

اگر مجبور به مصرف دارو هستید، آن را در حضور فرد دیگری مصرف کنید

در صورتی که احتمال می‌دهید اعتیاد پیدا کرده‌اید برای ترک اقدام کنید

هیچ گاه هم‌زمان چند مواد اعتیاد آور را با هم مصرف نکنید.

اگر مدتی است که مواد مصرف نکرده‌اید، مصرف دوباره را با دوز پایین شروع کنید

مرکز ترک اعتیاد آکسون

عدم مصرف همزمان چند مخدر باهم

افراد درگیر سوء مصرف مواد مخدر برای ترک نیاز به گروه های حمایتی دارند، بهترین مرکز ترک اعتیاد آکسون برنامه حمایتی کاملی برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند، دارد که شامل پیگیری‌های بعد از ترخیص نیز می‌شود.

سخن آخر

تاثیر مسمومیت مواد مخدر و عوارض آن بسته به نوع مواد مخدر مصرفی متفاوت است بسیاری با موفقیت مراحل بهبودی را طی می‌کنند و دچار ناتوانی فیزیکی نمی‌شوند. برخی از داروها عوارض موقتی برای اندام‌های بدن دارد و در بعضی موارد آسیب جدی به ارگان‌های مانند کبد و کلیه وارد می‌کند. متاسفانه معمولا آسیب مغزی که در اثر اختلال فعالیت ریه و قلب پیش می‌آید دائمی است. اگر فرد اعتیاد شدیدی داشته باشد و درمان نشود در خطر مسمومیت‌های بعدی قرار می‌گیرد و مسمومیت متعدد می‌تواند که تاثیر تجمعی در برخی اندام ها داشته باشد که منجرب به نارسایی و آسیب های جدی شود.

متخصصین ترک اعتیاد تاکید دارند که بهترین راه پیشگیری از اوردوز درمان یا ترک اعتیاد است.  کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون بی شک بهترین گزینه و انتخاب در سراسر ایران است که با همکاری متخصصین متعهد و دلسوز و کادر پرستاری حرفه‌ای بهترین خدمات را در زمینه ترک اعتیاد ارائه می‌دهد که شامل سم زدایی سریع و سم‌ زدایی فوق سریع و مشاوره و روانشناسی و روانپزشکی و … در فضایی لوکس و امکانات هتل پنج ستاره است. برای مشاوره بستری و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *