اعتیاد به الکل و اختلال دوقطبی
۱۴۰۰-۰۲-۱۸
مصرف هروئین و اختلالات تغذیه ای
۱۴۰۰-۰۲-۱۸

مرکز ترک اعتیاد آکسون، کلینیک ترک اعتیاد آکسون: افرادی که الکل می نوشند، در هنگام ترک الکل بصورت غیر اصولی یا انجام هرگونه خوددرمانی، یا کاهش ناگهانی مقدار مصرف، ممکن است انواع علائم ترک، اعم از جسمی و روحی را تجربه کنند. افرادی که نوشیدن الکل را به طور ناگهانی و بی مقدمه ترک می کنند، علائم مختلفی از خفیف تا شدید را تجربه خواهند کرد که شدیدترین علاٸم ترک الکل را هذیان خمری (DT) می نامند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است نگران ترک الکل باشید. اما باید بدانید که ترک الکل در مرکز ترک الکل آکسون، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی با پرستاری شبانه روزی انجام می شود و به بیماران این فرصت را می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، بدون بروز هیچگونه علائم ترک اقدام به درمان وابستگی خود نمایید.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

یکی از مهمترین و خطرناک ترین عوارض ترک غیراصولی الکل، بیماری است، به عنوان هذیان خمری (DT) شناخته می شود و ممکن است زندگی فرد را به خطر اندازد که در ادامه به معرفی این بیماری خواهیم پرداخت.

هذیان خمری (DT) چیست؟

اگر به مدت طولانی و به میزان زیادی الکل می نوشید و ناگهان نوشیدن الکل را متوقف کنید، در معرض ابتلا به بیماری معروف سندرم ترک الکل یا AWS قرار خواهید گرفت.

این سندرم موجب بروز علائم مختلفی خواهد شد. برخی از علائم این سندروم (AWS) به سختی محسوس و قابل مشاهده است، اما برخی از آنها شدید است. بعلاوه، برخی از علائم سندروم ترک الکل (AWS) طی ساعات اولیه پس از ترک، نمایان خواهد شد و برخی از آنها ممکن است روزها طول بکشد تا خود را نشان دهند.

شدیدترین شکل سندروم ترک الکل (AWS)، هذیان خمری (DT) است که تغییرات جدی روانشناختی و سیستم عصبی را با هم ترکیب می کند. حدود پنج درصد از افراد مبتلا به سندروم ترک الکل (AWS) به هذیان خمری (DT) مبتلا می شوند.

هذیان خمری

چه عواملی باعث هذیان خمری می شود؟

نوشیدن مقدار زیاد الکل به مدت طولانی به مغز شما آسیب می رساند. به طور خاص، الکل در توانایی بدن برای تنظیم مواد شیمیایی مغز از جمله اسید گاما-آمینوبوتیریک (GABA) و گلوتامات تداخل ایجاد می کند. این مواد شیمیایی اثرات معکوسی روی مغز دارند: گلوتامات سلول های مغز را تحریک می کند در حالی که گاما-آمینوبوتیریک (GABA) آنها را آرام می کند.

تاثیر گاما-آمینو بوتریک (GABA) در مغز برای متعادل کردن مقدار الکل مصرف شده در طول زمان افزایش می یابد. از آنجا که فعالیت مغز با نوشیدن طولانی مدت کاهش می یابد، مغز نسبت به هر نوع گلوتامات تولید شده بسیار حساس می شود. زمانی که به طور ناگهانی نوشیدن الکل را متوقف کنید، مغز ممکن است به راحتی بیش از حد هیجان زده شود، زیرا بیش از حد نسبت به گلوتامات حساس شده است و گاما-آمینوبوتیریک (GABA) کافی برای آرام کردن مغز وجود ندارد.

این هیجان بیش از حد منجر به اثرات ناخوشایند سندروم ترک الکل (AWS)، از جمله هذیان خمری (DT) خواهد شد.

افرادی که با سوء مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر هذیان خمری (DT) قرار دارند که برخی از عوامل تاثیر گذار بر ابتلا عبارتند از:

• مصرف الکل به مدت طولانی
  • سابقه هذیان خمری
  • سابقه تشنج
  • ابتلا به بیماری های خاص یا بیماری قلبی یا کبدی
  • تلاش های ناموفق برای ترک الکل
الکل و هذیان خمری

علائم هذیان خمری (DT)

علائم هذیان خمری (DT) ممکن است 48 ساعت پس از آخرین باری که الکل مصرف شده، نمایان شود و به طور کلی در 72 ساعت اول بروز کند. با این وجود، در برخی موارد، علائم هذیان خمری (DT) ممکن است 10 روز طول بکشد تا نمایان شود. تحقیقات نشان می دهد که اگر قبلاً دچار هذیان خمری (DT) شده اید، احتمالاً علائم هذیان خمری (DT) در حین ترک، زودتر بروز خواهد کرد.

همچنین، ممکن است علائم دیگری از سندروم ترک الکل (AWS) مانند حالت تهوع و استفراغ، زودتر از زمان ترک در شما بروز کند و بعدا ممکن است به شکل جدی تری مانند هذیان خمری (DT) تغییر کند.

علائم هذیان خمری (DT) عبارتند از:

• توهم
  • گیجی
  • پریشانی
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق

اگر شک دارید که شما یا یکی از عزیزانتان به هذیان خمری (DT) مبتلا شده اید، بلافاصله باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. انتظار واقعا کشنده است.

هذیان خمری چه مدت طول می کشد؟

هذیان خمری (DT)، معمولا پنج تا هفت روز ادامه خواهد داشت و به خاطر داشته باشید که هرچه زودتر اقدام به ترک الکل کنید احتمال بروز عوارض کاهش می باید. اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، این عوارض در زمان ترک غیراصولی بروز پیدا می کنند به همین منظور ضروری است تا اقدام به ترک الکل تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در کلینیک ترک الکل آکسون نمایید تا بدون بروز هرگونه علائم اقدام به درمان اعتیاد خود نمایید.

الکل و هذیان خمری

درمان هذیان خمری

درمان هذیان خمری (DT)

هذیان خمری، یک فوریت پزشکی است که نیاز به بستری شدن فرد دارد. پزشکان ممکن است آزمایشات مختلفی از جمله الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)، تست های سم شناسی، میزان منیزیم خون، پانل متابولیک و میزان فسفات خون را انجام دهند. درمان قبل از هر چیز بر روی نجات جان فرد، جلوگیری از عوارض و به حداقل رساندن علائم متمرکز است.

درمان به موقع هذیان خمری (DT) بسیار مهم است. در صورتی که درمان مناسب و به موقع انجام نپذیرد، میزان مرگ و میر ناشی از هذیان خمری حدود 37 درصد خواهد بود. معمولاً، درمان رایجی که برای هذیان خمری در نظر گرفته می شود شامل آرام نگه داشتن شما با استفاده از دارویی از نوع بنزودیازپین است که موجب کاهش علائم ترک الکل و آرامش مغز می شود.

برخی از داروهایی که برای درمان هذیان خمری (DT) استفاده می شود شامل لورازپام و کلردیازپوکساید است. چنین داروهایی ممکن است به از بین بردن اضطرابی که با ترک اعتیاد شدید و الکل همراه است کمک کنند. این روش درمانی، تحریک بیش از حد مغز را تحت کنترل قرار می دهد و در نتیجه علائم هذیان خمری (DT) را کاهش می دهد. اگر به هذیان خمری مبتلا (DT) شده اید، ممکن است با کمبود آب بدن مواجه شوید و به مایعات تزریقی داخل عروقی (IV) نیاز داشته باشید. برای کنترل کردن پریشانی و توهم، ممکن است به داروهای تنظیم کننده خلق و خو نیاز داشته باشید.

سخن پایانی:

از آنجا که مصرف زیاد الکل همچنین می تواند منجر به بی اشتهایی و عادات بد غذایی شود، پزشکان همچنین ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی از جمله تیامین، روی، فسفات، منیزیم را توصیه کنند. متاسفانه، حتی با وجود مراقبت های مناسب، هذیان خمری (DT) در 15 درصد افراد منجر به مرگ خواهد شد. اگر شک دارید که شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر زیاد سندروم ترک الکل (AWS) و هذیان خمری (DT) هستید، کافیست با مشاورین کلینیک ترک الکل آکسون تماس بگیرید.کادر درمان کلینیک ترک الکل آکسون آماده ارائه کلیه خدمات درمانی همچون ترک الکل و مشاوره ای به شما عزیزان می باشند.