کلینیک روانپزشکی
اختلال شخصیتی چیست؟
۱۳۹۸-۱۰-۲۸
کلینیک اعصاب و روان
اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟
۱۳۹۸-۱۰-۲۸

کلینیک اعصاب و روان آکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون : در مقاله اختلال شخصیتی چیست؟ این بیماری روانی را بررسی کردیم و انواع و دسته بندی آن را برشمردیم، در این مقاله اختلال شخصیت اسکیزوئید که از دسته گروه A را بررسی می‌کنیم.

معمولاً اشخاصی که دچار مشکلی مانند اختلال اضطرابی هستند از وجود این مشکل آگاهنده و برای درمان اقدام می‌کنند ولی افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی باور ندارند که بیمار هستند و به همین دلیل در برابر درمان مقاومت می‌کنند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیتی اسکیزوئید در گروه A و یا همان گروه غیرعادی طبقه‌بندی می‌شود. افرادی به این اختلال مبتلا هستند، عجیب و غیرعادی به نظر می‌آیند.

افراد مبتلابه اسکیزوئید در روابط اجتماعی بی‌تفاوت هستند و معمولاً کناره‌گیری می‌کنند. این افراد معمولاً تنها هستند و به کارهای انفرادی علاقه بیشتری دارند و احساسات و هیجانت خود را به‌ندرت بروز می‌دهند یا بیان می‌کنند. در هیچ‌یک از میهمانی‌ها شرکت نمی‌کنند، ازنظر دیگران آنها خجالتی به نظر می‌آیند.

این افراد مشاغلی را انتخاب می‌کنند که در آن تنها باشند مانند: کارمند کتابخانه، آزمایشگاه، متصدی بایگانی و مأمور نگهبانی شب و … این مشاغل را صرفاً از روی علاقه انتخاب نمی‌کنند بلکه می‌توانند تنها باشند و از دیگران دوری و خود را مشغول کنند، البته آنها عملکرد خوبی در کارشان دارند.

دوست صمیمی و نزدیک ندارند و یا اگر دوستی دارند ارتباط کمی با او دارند، با خانواده نیز ارتباط سطحی دارند، علاقه و تمایلی به ازدواج ندارند و حتی در میان‌سالی با والدین خود زندگی می‌کنند. میل جنسی ندارند و اگر ازدواج کنند به‌عنوان تکلیف و وظیفه به آن نگاه می‌کنند.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

نگهبانی شب از مشاغلی که اسکیزوئید‌ها انتخاب می‌کنند

نسبت به تعرف یا انتقاد بی‌تفاوت و به معنی واقعی بی احساس هستند، در گفتار و حرکات یکنواخت و آرامند، احساسی از خود بروز نمی‌دهند. و از انجایی که معمولا در خیالات و رویا به سر می‌برند حتی در روابط ساده نیز ناشیانه عمل می‌کنند. نسبت به محرک‌‌های اجتماعی بی‌تفاوت هستند، این افراد در صورت از دست دادن عزیزانشان آنچان افسرده و غمگین نمی‌شوند.

تشخیص و درمان به موقع این افراد بسیار مهم است. برای تشخیص و درمان بهتر است به یک مرکز روانپزشکی مراجعه کنید، آکسون بهترین کلینیک اعصاب و روان آماده ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی به شهروندان عزیز است.

شیوع اسکیزوئید در جامعه

افرادی مبتلا به این اختلال هستند کمتر به فکر درمان می‌افتند و به همین دلیل نمی‌شود آمار و ارزیابی درستی در این زمینه داشت ولی با توجه به اطلاعات موجود کمتر از 1 درصد افراد جامعه به این اختلال مبتلا هستند.

در صد ابتلای مردان بیشتر از زنان است و در افرادی که بین خویشاوندان خود مبتلا به اسکیزوفرنی داشته باشند شیوع بیشتری دارد. در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگ‌سالی شروع می‌شود.

تفاوت اسکیزوئید و دیگر اختلالات شخصیتی

اختلال‌های شخصیتی به دلیل شباهت‌های لفظی یا شباهت در نشانه و شاید با یک دیگر اشتباه گرفته شوند در ادامه به تفاوت این اختلال و دیگر اختلالات را بیان می‌کنیم.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی تمایل به برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه دارد ولی به دلیل ترس از طرد شدن و پذیرفته نشدن، از ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند درحالی‌که فرد مبتلابه اسکیزوئید به‌طور کلی به برقراری ارتباط تمایلی ندارد.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت اسکیزوفرنی

این دو اختلال معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ارتباط با واقعیت را از دست می‌دهد درحالی که اسکیزوئید شاید در دوره‌های کوتاه دچار توهمات شود ولی از نظر طول مدت و شدت توهمات به اندازه اسکیزوفرنی نیست.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص این دو از هم این است که فرد مبتلا به اسکیزوئید به تفاوت بین افکار تحریف شده و واقعیت آگاهی دارد ولی بیمار اسکیزوفی تحت تاثیر توهمات خود است.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید با اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید نوعی بی‌اعتمادی فراگیر است، کسی که به این اختلال مبتلا باشد فکر می‌کنند دیگران قصد آسیب رساندن و یا سوءاستفاده از آنها را دارند و هر شکلی می‌خواهند آنها را تحقیر کنند. این افراد برای دفاع از خود از دیگران فاصله می‌گیرند و یا برای پیشگیری به دیگران حمله کنند.

کینه‌ای، حسود و اهل دعوا هستند. افکار آنها جهت‌دار و تحریف‌شده است، تمام مدت سعی در کشف رفتار و افکار بدخواهانه و تحقیرآمیز اطرافیانشان دارند. آنها نسبت به دیگران بی‌اعتمادند به همین از دیگران دوری می‌کنند و روابط نزدیک برقرار نمی‌کنند زندگی آنها نیز زیر سایه بی‌اعتمادی و خصومت است.

تشخیص صحیح این بیماری نیاز به تخصص و تجربه و دانش فراوانی دارد افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارد با تشخیص اشتباه باعث دور شدن از درمان اصلی می‌شوند. آکسون بهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران ، با درمان‌گران با تجربه همکاری می‌کند که تمام کوشش خود را برای تشخیص صحیح و یافتن بهترین مسیر درمانی می‎‌کنند.

اسکیزوئیدها در معرض چه بیماری و آسیب‌های هستند

این اختلال در تمام جنبه‌‌های زندگی تاثیر می‌گذارد، در ادامه به برخی از این بیماری و عوارض اشاره می‌کنیم

  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در محیط تحصیل یا کار
  • مشکل در ارتباطات اجتماعی
  • احتمال ابتلا به دیگر اختلالات شخصیتی
  • اعتیاد به الکل یا دیگر مواد اعتیاد
  • اقدام به خودکشی
کلینیک اعصاب و روان

اعتیاد به الکل از عوارض اختلال شخصیت اسکیزوئید

همانطور که در مقاله بیماری روانی و اعتیاد آمده است بیماری روانی و اعتیاد می‌تواند زمینه ساز یکدیگر باشند، کلینیک ترک اعتیاد آکسون با مجوز رسمی بستری از وزارت آموزش پزشکی در محیطی لوکس و امکانات رفاهی هتلینگ اقدام درمان بیماران اعتیاد کرده است.

دلایل ابتلا به شخصیت اسکیزوئید

هنوز دلایل بروز چنین اختلالی به‌طور کامل شناخته‌شده نیست ولی محققین بر این باورند ژنتیک و محیط تأثیر مهی در ابتلا به چنین اختلالی وجود دارد. متخصصین در زمینه روانشناسی و بهداشت روان عقیده دارند که دوران کودکی اگر تلخ، بدون محبت و احساسات سپری شده باشد احتمال شکل این اختلال در فرد زیاد می‌شود.

از طرفی خطر ابتلا به اسکیزوئید در افرادی که در خانواده و فامیل سابقه اسکیزوفرنی دارند بالاتر است که خود نشان‌دهنده میزان تأثیر ژنتیک و وراثت در ابتلا به این اختلال است.

آینده فرد مبتلا به اسکیزوئید

بااینکه افراد مبتلابه اسکیزوئید به نظر عجیب می‌آید ولی به‌طور کلی وظایف زندگی روزمره‌اش را خوبی انجام می‌‌دهد. البته احتمال دارد نتواند ارتباط معنادار یا هدفمندی برای خود داشته باشد و خانواده‌ای تشکیل بدهد. طبق برخی تحقیقات انجام‌شده احتمال دارد این افراد ناتوانی اجتماعی، مالی و یا شغلی را برخی اوقات تجربه کنند.

بهتر است اگر خود یا یکی از افراد خانوده‌تان علائم این اختلال را دارد هرچه سریعتر برای تشخیص و درمان اقدام کنید آکسون بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران تمام سعی و تلاش خود را در بهبود و کنترل بیماران می‌کند.

درمان اختلال اسکیزوئید

به‌ندرت افراد مبتلابه اسکیزوئید برای درمان اقدامی انجام دهند زیرا از رفتار و افکارشان احساس ناراحتی نمی‌کنند و حتی راضی هستند. اما در صورت اقدام برای درمان از روش سایکوتراپی که یک روش روان‌درمانی است استفاده می‌شود.

در این روش روان‌درمانگر بیشتر روی افزایش مهارت‌های عمومی تأکید می‌شود و بر بهبودی تعامل و ارتباطات اجتماعی و اعتمادبه‌نفس تمرکز می‌کند. بیمار اسکیزوئید در برقراری ارتباط با دیگران با مشکل روبه‌رو هستند بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌تواند بخش مهمی از درمان باشد.

اگر بیمار مشکلات دیگری مانند افسردگی نیز داشته باشد برای بهبود از دارو استفاده می‌کنند در غیر این صورت دارویی برای درمان این بیماری تجویز نمی‌شود. درمان این اختلالات شخصیتی باید زیر نظر افراد روانپزشک و روانشناس متخصص در این زمینه انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. کلینیک روانپزشکی آکسون با حرفه‌ای ترین روان‌درمان‌گران همکاری می‌کند.

بهترین کلینیک اعصاب و روان

روان درومانی

سخن آخر

در مقاله‌ای که خواندید با اختلال اسکیزوئید آشنا شدید. انزوای اجتماعی یکی از الوگوهای ثابت در زندگی افراد مبتلا یه این اختلال است. این انزوا نه به خاطر از اجتماع یا ترس از پذیرفته شدن نیست. بلکه آنها ترجیح می‌دهند به تنهایی فعالیتشان را انجام دهند. به سمت مشاغل و فعالیت‌های می‌روند که انفرادی باشد تا تنها باشند و مشغول ذهنیات خودشان باشند. این سبک زندگی می‌تواند در آینده برای آنها دردسرساز باشد و باید درمان شود.

کلینیک شبانه روزی اعصاب و روان آکسون از معدود مراکز روانپزشکی در ایران است که خدمات خود را در محیطی لوکس و با امکانتات هتل پنج ستاره ارائه‌ می‌دهد، سالن ورزش و پرستاری 24 ساعته تنها بخش کوچکی از خدمات مرکز اعصاب و روان اکسون است مکانی مجزا برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شده تا در امنیت و راحتی روزهای بستری را در کلینیک شبانه روزی روانپزشکی آکسون سپری کنند. برای اطاع از خدمات با ما تماس بگیرید.

19 Comments

  1. مریم گفت:

    توضیحات کامل و عالی بود ممنون

  2. طاهری گفت:

    ممنون توضیحات کامل و خوب بود
    من اسکیزوئید دارم اما کم نمیدونم چرا دوست دارم بیشتر باشه?

    • Man گفت:

      سلام خانوم
      میتونم بپرسم چ خصوصیاتی دارید که فکر می‌کنید این اختلال رو دارید؟

      • جاسم گفت:

        من همین اختلال رو دارم اونم شدید منزوی هستم دور ازجامعه ازتنهایی خوشم میاد بشدت درون گرا هستم ازمساعل زندگی هیچیزی نمیدونستم چیزایی ک یاد گرفتمم ازجامعه بوده افسردگی شدید اضراب بعضی مواقع خیلی اذیت میشم ازمردم بخاطر این رفتارم وفکر میکنن سادم ولی نیستم بروی خودم نمیارم شده که خواستم خودکشی کنم ولی تا الان جرعتشو نداشتم

  3. افسانه گفت:

    پسر منم همه علائم شخصیت اسکیزوئید رو داره ولی نمیدونم چه جوری متقاعدش کنم که درمان و شروع کنه.واقعا براش ناراحتم

  4. آناهیتا گفت:

    من واقعا احساس می کنم اسکیزوئید خفیف دارم، یا اسکیزوئید کاوِر شده، اما نمی تونم تشخیص افتراقیه صحیحی بدم که واقعا اسکیزوئید یا چیز دیگه
    بهم می گفتن افسرده ای، خودم این احساسو نداشتم، شروع کردم به مطالعه ی نسبتا تخصصیه اختلالات روانشناسی و بعد با اسکیزوئید آشنا شدم
    رشته ی تحصیلیم مامایی بوده، اما کار نمی کنم
    افسرده نیستم
    به اسکیزوئید بودنم شک دارم، چون احساساتِ چندِش طور نسبت به آدما دارم، احساسات منفی رو درک می کنم، اما آدم سردی ام در کل
    گاهی گرم رفتار می کنم ولی همش کاوِره
    با تمام وجود هر جا دعوت میشم رو رد می کنم، همه اول فکر می کنن آدم گرم و اجتماعی ای هستم، اما نمی دونن چقدر به سختی انرژی میذارم تا اونطوری گرم به نظر بیام و عموما فقط برخوردای اول گرم به نظر میام، البته اگه تویِ جمع قرار بگیرم بگم کاور یا جوگیری، اما خیلی خونگرم و اجتماعی رفتار می کنم، اما جمع انرژی میگیره ازم به جا اینکه بهم انرژی بده
    به شدت بی تفاوتم، من از زمان کودکیم مرور کردمو دیدم همیشه در جمع بودنو به قول دیگران گفتن و خندیدن، به نظر مضحک ترین کاری بوده که انجام شده
    حتی دبستان با بچه ها همبازی نمی شدم
    یه دوست صمیمی داشتم از ۲۰ سالگیم که خودشم خیلی درونگرا بود و ۲ تایی بودیم اکثرا، حوصله نفر سوم رو نداشتیم
    ازدواج و بچه همیشه به نظرم مسخره بوده و هیچ وقت به ازدواج فکر نکردم
    جوون تر که بودم دوست داشتم عشق رو تجربه کنم، اما الان اونم به نظرم مضحکه و بچگانه
    متولد اسفند ۶۶ ام، مونث، چپ دست، ضریب آی کیو بالای ۱۳۰ طبق تستای معتبر، وسواس فکری هم از کودکی داشتم
    اگر کسی می تونه راهنماییم کنه، ممنون میشم
    می دونم متفاوتم اما نمی دونم دقیقا چه اختلالی دارم

    • رویا گفت:

      سلام منم مثه شما رشتم مامایی هست،شدیدا درونگرام و ازدواج و مادر شدن در ذهنم تحلیل نمیشه و تو بیمارستان هم نمیفهمم چرا وقتی یه نوزاد متولد میشه انقد ذوق میکنن پرسنل؛فکرمیکنم من وشما هردو به تست ۵۰۰ سوالی mmpi نیازمند باشیم.۷۰سوالی رو دادم و افسردگی نداشتم یا اختلالی اما فکر میکنم ۵۰۰ یا ۳۰۰ سوالیش دقیق تر باشه.

    • آرمان گفت:

      داروی خاصی هم مصرف میکنید؟

    • ناشناس گفت:

      کسی که آی کیو بالای ۱۳۰ داره از زاویه دید بقیه به خودش نگاه میکنه شما گفتید از نظر خودتون سرد هستید و از نظر بقیه گرم و صمیمی و افراد اسکیزوئید دنبال درمان نیستن چون خودشونو دوست دارن و اینکه اکثر افرادی که این اختلال رو دارن دنبال توجه نیستن و به خاطر همین ویژگی های خودشون رو برای کسی بیان نمیکنن نمیدونم حس میکنم دنبال توجهید یا اینکه دوست دارید از نظر دیگران خیلی دسته بالا در نظر گرفته بشید چون شما که تحقیق کردید باید بدونید که هوش بالا ربطی به اسکیزوئید نداره و فکر میکنم برای جلب توجه مطرح اش کردید کسی هم که اسکیزوئید هست تلاشی برای بهتر به نظر رسیدن و صمیمی به نظر رسیدن با بقیه نمیکنه فکر کنم فقط دوست دارید خودتون رو اسکیزوئید بدونید نه اینکه واقعا باشید و اینکه اجتماع رو دوست ندارید یا دوست ندارید دلیل نمیشه حتما اسکیزوئید باشه

  5. م. گفت:

    هیچ راهی هست که بدون مراجعه به روانشناس یا روانپزشک متوجه بشم این اختلال رو دارم یا نه؟ چون علائمش رو دارم و حتی اطرافیانم راجب این موضوعات بهم میگن و ابراز ناراحتی میکنن ازینکه بی هیجان و تنهام.

  6. کاربر بی‌نام گفت:

    سلام ممکنه این اختلال خطرناک باشه؟ اگه پیشرفت کنه میتونه به فرد یا اطرافیان آسیب بزنه؟

  7. علی اصغر گفت:

    دوست عزیز، آزمونهای روانی نظیر mmpi هیچ گاه نمیتونن تشخیص قطعی بدن و بیشتر به عنوان یه وسیله‌ی کمکی برای تشخیص استفاده می‌شن. به عنوان کسی که خودم روانشناسی خوندم بهتون توصیه می‌کنم پیش یه روانشناس خوب برین و تحت درمان قرار بگیرین. همزمانش میتونین پیش روانپزشک هم برین .

  8. M گفت:

    سلام ۱۷سالمه مطمئنم دچار این شخصیتم ولی جالب تر اینه ک دوسش دارم و بیماری نمیدونمش احساس میکنم یه جور استقلال و مستقل بودنه ولی اکثر اوقات مجبورم با شرایطی ک پیش میاد همزاد پنداری کنم و طوری نشون بدم که انگار از اتفاقی که افتاده خوشحال یا ناراحتم در حالی ک درون خودم حس خنثی و بی تفاوتی نسبت به این اتفاقات دارم با این حال خیلی راضیم و بعضی وقتام خدا رو شکر میکنم شخصیتی دارم که بدون نیاز به کسی یا چیزی بدون نیاز کمبودی داره به زندگیش ادامه میده این شخصیتو یه موهبت میدونم…

  9. لی لی گفت:

    سلام ،من از کلاس ششم این بیماری و افسردگیم شروع شد من ی ادم ب شدت مشکل دارم ک دیگه خسته شدم از تلاش کردن میخوام خودمو اینطوری قبول کنم ولی متاسفانه بقیه نمیتونن بپذیزن منو من همیشه فیلم بازی میکنم جلوی بقیه ،من از بچگی مثل بقیه عادی نبودم اینو نمیگم ک برداشت دیگه ای کنید بقیه باهم حرف میزدن من نگاشون میکردم فقط ،نمیتونم ترتباط چشمی برقرار کنم ،هیچ صمیمی نیستم همیشه ادای صمیمیت رو درمیارم ،هیچ وقت یادم نمیره ۱۷ و ۱۸ سالگی من بدترین سال های عمرم بودم دوسال گریه کردم برای این ک استرس دارم دائم ارامش روحی ندارم ،میترسم ،از بس ادای قوی هارو دراورم خیتم نمیخوان کسی متوجهش بشه میخوام فک کنن قوی ام تا کسی بهم اسیب نزنه ،نتونه منو ب رسیدن ب هدفام و خواسته هام از پا دربیاره چون اطرافیان ما فقط مسخره میکنن حمایت بلد نیستم الان ۱۹ سالمه کلی درد و سر درگمی دارم ارزومه عادی زندگی کنم و ارامش داشته باشم ،کاش ارزوهای منم مثل بقیه بود ارزوهای من خیلی بزرگه همسن بهم استرس میده خلاصه دنیای من اینطوریه

  10. .. گفت:

    چقد شبیه اسپرگر و اوتیسم بود

  11. مهشاد گفت:

    سلام. من مشکلم اینه عیچ علاقه ای به دوست شدن به دیگران ندارم .تو مدرسه خوشم نمیاد با هیچکس دوست باشم و نمیدونم چرا هرکاری میکنم بازم حالم از ادما بهم میخوره از کارهای اجتماعی متنفرم

  12. مریم گفت:

    سلام من هم همچین علائمی دارم و الان سیدو شش سالمه و به سختی توانستم حدی از معاشرت رو با کار فروشندگی بدست بیارم ولی هنوز میلی بهش ندارم. متاسفانه بیکارم چون برای پیدا کردن شغل باید خودم به تنهایی اقدام میکردم و برام سخت بود. خیلی از شخصیت خودم خوشم میاد ولی می‌دونم برای پیشرفت سد راهمه می‌دونم که باید به روانشناس مراجعه کنم ولی هزینه زیاده و فکر نمیکنم تاثیر زیادی داشته باشه.

  13. امیرحسین گفت:

    سلام منم این اختلالو دارم حدودا از ۱۸سالگیم شروع شد و البته از ۱۶سالگی مواد مخدر مصرف کردم و الان که ۲۳سالم شده واقعا با یه مصرف کننده که بیست ساله اعتیاد داره طرز فکرم فرقی نداره ولی تو بحث شخصیتم همه چیزایی که نوشتین و من دارم ولی واقعا اینقدر از این شخصیتم خوشم میاد که باعث شده واقعا هیچکس به جز خونوادم و پیش خودم نداشته باشم هرچند خیلی راحت نمیتونم با خونوادم ارتباط بگیرم و بیشتر تنها به مسائل فکر میکنم ولی واقعا یکی از مشکلات و ترسای بزرگ زندگیه من از دست دادن یکی از اعضای خونوادمه و بنظرم اون حرفتون درست نیست که ناراحت نمیشن از اون اتفاق و برعکس منی که این شخصیتو دارم حس میکنم شاید بعد از دست دادن اعضای خونوادم خودکشی کنم.و بازم میگم ببینید چقدر این شخصیتو دوست دارم که اختلال نمیزارم اسمشو میگم شخصیت

  14. زری گفت:

    من یه تست داوطلبانه دادم و کاشف به عمل اومد دهتا اختلال شخصیتی دارم که اسکیزوئید با 70 درصد بالاترینشون بود… البته ی سریا رو خودم از قبل میدونستم … ولی چقققدر توضیحات این اختلال کامل بود… اگرچه علاقه ای به درمان ندارم و راحتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *