کلینیک آکسون
ارتباط میان مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدر
۱۳۹۶-۱۲-۱۴
نقش تغذیه در درمان اعتیاد
نقش تغذیه در درمان اعتیاد
۱۳۹۶-۱۲-۱۴
نمایش همه

اثرات منفی اعتیاد بر روی تغذیه

food and addiction

food and addiction

کلینیک ترک اعتیاد آکسون ، مرکز ترک اعتیاد آکسون : در مقاله‌های ارتباط میان مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدرو بیماری ایدز و ارتباط آن با مواد مخدر درباره آسیب‌های جسمی و روانی اعتیاد خواندیم. همه ما به خوبی می‌دانیم اعتیاد آسیب‌های غیر قابل جبران جسمی و روانی به مصرف کننده وارد می‌کند اما یکی از اثرات منفی اعتیاد، تاثیر روی تغذیه مصرف کننده‌ها است. این تاثیرات چیست و چه پیامدهای دارد؟

مقدمه
اعتیاد به مواد اعتیاد آور یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی و بهداشتی است که عوارض آن تهدیدی جدی برای جامعه می‌باشد. ترک اعتیاد شامل تغییرات عادات و رفتارهای منفی به رفتارهای مثبت است. توجه به تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد ، کنترل و درمان این بیماری دارد.

متخصصان کلینیک ترک اعتیاد آکسون این موضوع را به درمان شدگان بیماری اعتیاد گوشزد می‌کنند که تغذیه نقش مهمی در مسیر ترک اعتیاد دارد، به ویژه که بعد از قطع مصرف مخدرها بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها جسمی خودشان را نشان میدهند و یا عود می‌کند.

افرادی که به انواع و اقسام مواد اعتیاد آور و مشروبات الکلی اعتیاد دارند، به دلیل تاثیرات بسیار زیان‌بار این ترکیبات و نیز عدم توجه به تغذیه خود، دچار کمبودها و مشکلات متعددی می‌شوند. این مشکلات و ناراحتی‌ها تا زمانی که مواد اعتیاد آور به بدن فرد می‌رسد، پنهان مانده و یا به‌عبارتی فرصت بروز کردن پیدا نمی‌کنند.

کافیست که تنها برای چندین روز، ترکیبات اعتیاد آور به بدن فرد نرسد، همین مسئله باعث پدید آمدن شرایطی می‌شود که تمام معتادان در حال ترک با آن دست به گریبان هستند. در شرایط کنونی و با توجه به گسترش چشمگیر مؤسسات و کلینیک‌های ترک اعتیاد، بحث معتادان در حال ترک نیز از اقبال زیادی برخوردار شده است. همین کمبودها و نارسائی‌های تغذیه‌ ای است که بدون اغراق می‌توان گفت، یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت بیماران به سمت استفاده از مواد مخدر است.

متخصصان ترک اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد آکسون ، نسبت به مشکلات جسمانی که افراد در حال درمان اعتیاد با آن دست به گریبانند راهنمایی لازم را می‌کنند و در صورت نیاز فرد را به پزشک متخصص تغذیه ارجاع می‌دهند. داشتن برنامه غذایی مناسب برای وابستگان به مواد مخدر بسیار مهم است. زیرا با مشکلات تغذیه‌ای بسیاری دست به گریبانند.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون

اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی

مشکلات تغذیه‌ ای معتادان:

  • تهی شدن ذخایر کبدی
  • سوء‌جذب
  • غیر فعال شدن ویتامین‌ها
  • بی‌اشتهایی
  • تحلیل اندام‌ها و عضلات
  • افزایش دفع مواد مغذی به علت افزایش ادرار و اسهال

در دوران ترک اعتیاد، بدن دچار استرس‌های جسمانی و پریشانی‌های روانی است. به دنبال این استرس‌ها، عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال بروز می‌کند و به اختلال در نمک‌ها، مایعات بدن و تعادل کالریک بدن منجر می‌شود.
رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که در حد امکان اختلالات و عوارض سخت دوران ترک اعتیاد را کاهش دهد. باید نوع و شدت کمبود مواد مغذی در اسرع وقت مشخص شود تا نوع مکمل‌های تغذیه‌ای مورد نیاز تعیین شود.

مشکلات تغذیه‌ ای معتادان : بی‌اشتهایی

مشکلات تغذیه‌ ای معتادان : بی‌اشتهایی

سیستم ایمنی بدن در بیشتر معتادان به دلایل گوناگون از جمله رژیم غذایی نامناسب دچار اختلال می‌شود و به همین دلیل معتادانی که در معرض ویروس HIV هستند، خطر آلوده شدن‌شان هم بیشتر است.

احتمالاً رژیم غذایی ناکافی، از عوامل محرک رشد و انتشار ویروس تا مراحل بروز عفونت است. چنانچه ویروس ایدز در فرد معتاد تشخیص داده شد، باید از رژیم غذایی غنی از کالری و مواد مغذی به همراه مکمل استفاده شود.

همانطورکه در مقاله‌های مربوط به ویروس HIV و راه های ابتلا به آن خواندیم یکی از گروهای در معرض خطر افراد وابسته به مواد مخدر هستند. آکسون  بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران ، به درمان شدگان بیماری اعتیاد، اطلاعات کامل در زمینه مراقب ها و راه های پیشگیری از ایدز را میدهد و در مورد تغذیه مناسب نیز آنها را آگاه می کند.

مهم‌ترین مشکلات خوراکی فرد معتاد:

 

مشکلات گوارشی در افراد معتاد

مشکلات گوارشی در افراد معتاد

مهم‌ترین توصیه‌های خوراکی در بحث اعتیاد:

مشاورین ترک اعتیاد در کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد آکسون رعایت سه نکته زیر را در بحث خوراک افراد معتاد به مواد مخدر الزامی میدانند:

رعایت هرم غذایی

رعایت هرم غذایی

دلایل به‌وجود آمدن سوء تغذیه در افراد معتاد به مواد خدر:

  • عدم توجه به غذا (غذا اولویت پایین‌تری دارد)
  • احتمال عدم تَمَکُن مالی برای خرید غذا در نتیجه از دادن شغل
  • فقدان حمایت خانواده (تجرد یا جدایی از همسر و خانواده)
  • ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های عفونی و کمبودهای زیر مغذی‌ها
  • دریافت بالای کربوهیدرات‌ها (به‌خصوص افراد مصرف‌کننده تریاک)
  • دریافت پایین میوه و سبزیجات تازه
  • حذف وعده‌‌های غذایی
  • عدم تناسب زمانی وعده‌ها
غذا برای مصرف کنندگان اولویت پایین‌تری دارد

غذا برای مصرف کنندگان اولویت پایین‌تری دارد

مشخصات رژیم غذایی افراد معتاد:

  • کاهش دریافت ویتامین‌های مهم مانند ویتامین A و ویتامین C که نقش آنتی‌اکسیدانی را در بدن دارند و باعث کاهش التهاب و عفونت می‌شوند.
  • کاهش دریافت عناصر مهم مانند آهن و روی که باعث کمبود اشتها و توان بدنی در این افراد می‌شود.

دریافت غذایی افراد معتاد:

  • 66 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر دچار لاغری مفرط هستند.
  • دریافت انرژی روزانه در زنان معتاد 978 و در مردان معتاد 1265 کیلو کالری است که کمتر از دریافت افراد سالم است.
  • دریافت پروتئین روزانه زنان معتاد 39 گرم و در مردان معتاد 49 گرم است که از میزان دریافت افراد سالم کمتر است.
  • وضعیت دریافت مواد غذایی افراد معتاد بسیار شبیه به مبتلایان به بیماری ایدز است.

متاسفانه، تغذیه در افراد درگیر اعتیاد اولویت نیست و به همین دلیل مشکلات جسمی و حتی ذهنی بسیاری برایشان پیش می آید. کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی آکسون  به مراجعینی که قصد ترک اعتیاد را دارند توصیه های لازم در مورد نقش تغذیه در کسب سلامتی بعد از ترک اعتیاد را انجام می دهد، زیرا درمان اعتیاد با جسمی ضعیف موفقیت آمیز نخواهد بود.

مشکلات سلامتی رایج بین افراد معتاد:

  • یبوست (در افراد تریاکی)
  • بی‌اشتهایی (در اکثر معتادان مواد به‌غیر از ماری جوانا)
  • اسهال (در مراحل پیشرفته سوء‌ تغذیه ناشی از اعتیاد)
  • گرسنگی خاموش – تهوع
  • از دست‌ دادن آب بدن (خاصه در مصرف‌کنندگان شیشه)
  • خشکی دهان
  • بیش فعالی (در افراد مصرف‌کننده شیشه)
بیش فعالی، از مشکلات سلامتی رایج بین مصرف کنندگان شیشه

بیش فعالی، از مشکلات سلامتی رایج بین مصرف کنندگان شیشه

این مشکلات رایج گاه به قدری فرد را کلافه یا زندگی را مختل میکند که به ناچار فردی که تازه ترک کرده برای رهایی از این مشکلات دوباره به مصرف روی می آورد. بنابراین داشتن برنامه غذایی مناسب بسیار مهم است.

شناسایی عادات و رفتارهای غذایی مقدمه توانبخشی تغذیه‌:

برای شناسایی عادات و رفتارهای غذایی توصیه می‌شود اگر حوصله دارید برای خودتان جدولی تهیه کنید و در آن، آنچه می‌خورید و محل و موقعیت غذا خوردن و وضعیت روحی خودتان در زمان مصرف غذا و نیز کار دیگری را که حین غذا خوردن انجام می‌دهید، یادداشت کنید.
این جدول را حداقل برای 2 تا 3 روز تکمیل کنید. شاید این روش به شما کمک کند که عادات اشتباه تغذیه‌ای خود را شناسایی کرده و به تصحیح آن بپردازید.

تهیه جدول غذایی

تهیه جدول غذایی

به عنوان مثال، اگر شما غالباً صبحانه یا ناهار خود را فراموش می‌کنید و به جبران آن در مواقعی که فرصت پیدا می‌کنید با تنقلاتی که فاقد ارزش غذایی لازم هستند، خودتان را سیر می‌کنید.
اگر پشت میز کارتان یا حین رانندگی و یا صحبت با تلفن، غذا می‌خورید و یا اگر زمانی که خوشحال یا عصبانی هستید به خوردن افراطی روی می‌آورید، بدانید که رفتار تغذیه‌ای صحیحی نداشته و غذاها را همانند مواد، مصرف می‌کنید.
مطلع باشید، ترک موفق مواد، تغییر عادات و رفتارهای غذای ما نیز نیازمند مرور زمان است و به تدریج می‌توانیم رفتارهایی غذایی مطلوب را جایگزین کنیم.

سخن پایانی:

افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، به دلیل تاثیرات بسیار زیان‌بار این ترکیبات و عدم توجه به تغذیه مناسب خود، دچار کمبودها و مشکلات جسمانی و  روانی متعددی می‌شوند. متاسفانه مشکلات جسمانی و نبود آگاهی درباره تاثیر تغذیه مناسب، زمینه را برای بازگشت به اعتیاد فراهم می‌کند. تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی که مواد سرشار از ویتامین و پروتئین‌ها را به بدن برساند نقشی بسیار مهم در درمان اعتیاد دارد.

آکسون، بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران به افرادی که قصد ترک اعتیاد را دارند در مرحله مشاوره راهنمایی های لازم در مورد تغذیه مناسب را انجام می دهد و به آنها توصیه می کنند که برنامه غذایی مناسب را دنبال کنند، این کلینیک شبانه روزی ترک اعتیاد با خدماتی مانند ترک اعتیاد فوق سریع ، ترک متادون، ترک هرویین، ترک تریاک، ترک ماریجوانا، ترک کراک و سایر مخدر ها و مشاوره روانشناسی و روانپزشکی در تلاش است تا مسیر سخت ترک اعتیاد را برایشان هموارتر کند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

3 Comments

  1. مهدب گفت:

    با سلام یکی از بستگان ما که تازه ترک کرده و از کمپ اعتیاد آوردیمش خونه پیش خودمون اشتهای عجیبی داره و بیشتر از یه فرد عادی غذا میخوره با اینکه نسبت به زمان اعتیادش خیلی خوب وزن اضافه کرده (آخه لاغر شده بود) و الان از زمان قبل از اعتیادش هم وزنش بیشتره.نگران کننده اس برای ما که این پرخوریش طبیعیه یا باید یه فکری بکنیم .سن ۲۳ سال ممنون میشم جواب بدید مورد اینجوری نداشتیم تا الان و آشنایی نداریم با رژیم غدایی بعد از ترک با تشکر

    • علی گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مورد طبیعیه من خودم تجربه اش رو داشتم یکی دوماه اول بعد از قطع مصرف،اشتهای فرد خیلی زیاد میشه،من روزی پنج وعده غذا میخوردم همش گرسنه میشدم وضعف میکردم،کم کم بعداز دوماه به حالت عادی برمیگیرده.

    • درداشنا گفت:

      کافیه یه بار پایپ بغل کنه میشه بازم انتر .مواد امروزی تو بازار کارخانه انتر سازیه باید غیرت کنه یکبار زدن دوباره استارت بدبختی وسعی کن بره انجمن .
      اشتها اون زیلوخوره یعنی یه دوره سه ماهه هست خوب میشه فقط باید شش ماه ینفر دلسوز دنبالش باشه وفقط جلسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *